Dele banklån op i tilknytning til hus

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94175
    AnonymForfatter

    Jeg har et hus med min ekskone og et dertil hørende realkreditlån og banklån (på de 20 %.

    Da det jo er min ekskone er jeg interesseret i at komme videre på en god måde. Min ekskones økonomi er ikke god og jeg risikerer dermed at være bundet af hendes lave eller udeblivende betaling, hvis huset skulle sælges (der kommer gæld ud af et salg).

    Jeg er derfor nysgerrig efter, om det er muligt at få delt lånet op hvis man tilbyder banken at indfri sin halvdel af banklånet? Sådan at kun min ekskone fortsætter med at afdrage til banken, hvorimod jeg afdrager privat.
    Jeg har tidligere fået at vide af banken, at de sandsynligvis ikke vil opdele den gæld der kommer ud af et salg, men dér var der kun tale om en gæld til banken.

    #205364
    testForfatter

    Så banken skal acceptere at du ikke længer hæfter for halvdelen af den gæld du hæfter for sammen med din ekskone? Hvorfor sku banken det?

    #205368
    AnonymForfatter

    Jeg har også lidt svært ved at finde argumenter for hvorfor banken skulle se det som en god løsning.
    Men hvis jeg kom med hele beløbet og spurgte dem, om gælden kunne opdeles, så ville de vel være kloge nok til at dele den op for at sikre sig de renter der så var af min ekskones halvdel – det er trods alt ret mange renter de ville gå glip af, hvis de ikke delte gælden og op lod mig indfri hele lånet, hvorefter jeg så kunne låne min ekskone pengene som et privatlån uden om banken.

    #205370
    MichaelForfatter

    Hvis du sidder med pengene kontant til at indfri lånet har banken intet incitament overhovedet for at give dig et nedslag. Du hæfter personligt og solidarisk for HELE gælden ligesom din exkone gør det samme.

    I de få tilfælde hvor gælden bliver delt er der som regel gået meget lang tid siden gælden blev etableret og den ene har en dårlig økonomi. Du får ikke banken til at dele gælden allerede nu medmindre I begge har en god økonomi og banken kan se at I begge kan betale.

    Ud fra det du beskriver har I ingen mulighed for at få delt gælden.

    #205372
    AnonymForfatter

    Gælden blev etableret i 2007. Min ekskones økonomi er dårlig og banken er bevidst om hendes begrænsede muligheder for at afdrage.

    Der er renter på 170.000 de går glip af, hvis de lod mig indfri hele gælden og låne min ekskone hendes halvdel.
    Med andre ord – hvis de indgik en aftale om at opdele gælden og lade mig indfri min halvdel, så ville de kun gå glip af renter for 85.000 kr.
    Dét må da være et incitament til at opdele gælden, eller?

    #205374
    thsvForfatter

    Banken har ingen grund til at frafalde kravet mod dig indtil gælden er betalt.
    Og banken er normalt ligeglad med om du betaler renter eller indfrier lånet, blot de får deres penge retur med påløbende renter indtil indfrielsen.
    Bedste mulighed for at splitte gælden op er at du indfrier hele banklånet og opretter et privatlån som din ekskone så betaler til dig. Dermed får du besværet med at inddrage gælden, så overvej om det er det værd.

    #205448
    AnonymForfatter

    Ok. Det er selvfølgelig lidt trist at høre, at banken ikke har nogen interesse i at opdele gælden trods de mange renter.
    Banklånet begrænser mig dog enormt meget og jeg sidder låst i huset, uden reel mulighed for at flytte over i et nyt hus med min nye kæreste.

    Hvis jeg vælger at sælge huset, så kommer der en stor gæld ud af det som jeg vil hæfte for solidarisk med min ekskone og dén vil jo indgå i vurderingen af hvor meget vi kan købe hus for. Samtidig vil hendes lave afdrag bestemme hvor meget jeg afdrager, hvorved gælden kommer til at strække sig over rigtig mange år med dertil hørende renteudgifter.

    Jeg har en familie-relation som har aktier stående for det beløb jeg og min ekskone samlet skylder. For at indfri banklånet vil det jo kræve, at hele beløbet overføres fra min familie-relation til banken – er der nogle problemer i dét?
    Jeg påtænker at få alt papirarbejdet ordnet via advokat, herunder også privatlånet til min ekskone. Jeg ved godt det ikke er optimalt, men jeg har ledt efter andre udveje uden held.

    #205452
    testForfatter

    Det må advokaten kunne svare på. Det største problem bliver jo nok at betale familie lånet tilbage og dine muligheder for at få pengende .

    Du kunne måske med fordel også få advokaten til at tale med banken. Måske findes der er mulighed som ingen overvejer

    #205454
    AnonymForfatter

    At betale familie-lånet tilbage er for mig, ikke noget problem. Aktuelt er ydelsen på afvikling af banklånet ikke ret høj, med udgangspunkt i at der ikke er noget incitament for mig i at øge betalingen da jeg derved afvikler gælden på min ekskones vegne.

    Hvis den derimod var opdelt eller det var via familielån, så ville jeg kunne opsætte ydelsen markant og afvikle det indenfor en kort årrække.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.