Forståelse af andelsforeningers budgetter. Eller forsøg derpå.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • PeleneForfatter
    Indlæg
  • #94152
    PeleneForfatter

    Hej med jer. Må jeg lige teste jer? Jeg har kastet mig over, at prøve at forstå et årsregnskab fra en andelsforening. Foreningen er rødegård på amager. Og dette er årsrapport 2012/2013.
    Jeg vil lige prøve at se, om jeg forstår noget af det. Jeg vil være taknemmelig for rettelser. Grunden er, at jeg har gang i så mange boliger og ikke kan sende alle til advokat. Defor må jeg os selv prøve at forstå lidt.
    1. Under budget står der under udgifter:
    9.6 mill. Blandt andet en post kalder renovering af dræn/ trapper til 6 mill.
    Indtægterne var i året: 5 mill .
    Driftsresultat – 4.4 mill.

    2. Årets afdrag på gæld : 688 tusinde

    3. Under aktiver står ejendommen til 129 mill
    Likvide beholdninger: 2.1 mill
    Aktiver i alt 131.1 mill

    4. Under passiver står opskrivningers pr. 2012 113 mill. Anskaffelse primo 14.7 mill

    Langfristet gæld 17 mill.

    I referat står at foreningen at bestyrelsen ønsker bemyndigelse til at optage lån til gårdrenovering på 6. 6 mill. Evt. Et F1 lån.

    1. At en forening har et driftsresultat på – 4.4 mill. Er det aller første advarsels lampe om , at det her slet ikke kører rundt? Eller er det ok normalt? Kan se posten på de 6 mill er væk i næste års budget? Er den så bare betalt?

    2. Det jeg mest undrer mig over er. Likvide beholdninger på 2 mill? Vil det ikke sige, at foreningen har 2 mill indestående? Hvad er grunden så til at de ikke afdrager mere end 688 på det eksisterende lån? ..

    3+4. Hvis foreningen blot har en gæld på 17 mill ud af en værdi på 131? Så det en lav belåningsgraden? Og dermed en ret ok afbetalt forening? Hvis det ikke er fordi at der noget helt galt med den opskrivning? At gå fra 14.7 til 131 mill. Fatter jeg intet af? red et fordi det er forkert?

    I referatet står at foreningen ønsker optag af lån på 6.6 mill til gård?
    1. Hvorfor gør de det, om de har 2 mill stående?
    2. Er det rigtigt forstået at et optag på sådan et lån, helt sikkert vil højne ydelsen markant samt nedsætte værdien?

    Jeg ved godt dette er mange spørgsmål, men hvis der er en – der har lyst til at dele ud af sin erfaring ?? Så blir jeg glad. Det er jo ok spændende .. Tak.

    #205074
    testForfatter

    Regnskab på aftenskole ?

    #205078
    PeleneForfatter

    Nu du ikk sød test! 🙂
    Er jo totalt begynder i forbindelse med at læse regnskaber og har altså på fornemmelsen, at noget af det, er ok vurderet ?:)

    #205082
    HalliHalloForfatter

    Jeg mener Rødegård har fået lavet gården allerede, så det skal du ikke tænke på mere, og revisoren har helt check på hvordan det nu skal bogføres, ligesom en ejendomsmægler/valuar af og til vurderer ejendommens salgspris for at fastsætte andelskronen.

    Jeg kan oplyse, at distrikspsykiatrien ligger lige overfor i Lyongade, nå, men det får du nok ikke brug for, men nu ved du da, søde Pelene.

    Held og lykke med din videre boligsøgning!

    #205094
    PeleneForfatter

    ÅÅh hhhh hallu hallo.
    Du nogle gange sjov, men du os til tider tenderende småondsarkastisk i din mund. Som om at du får lidt oprejsning af at provokere? .. Men vi ses jo nok ovre i tosseklubben så? ..
    Mit råd , er at du droppede de der (ind imellem linjerne) bemærkninger, for det eneste man jo læser, er at du syns verden/ livet er hård/ hårdt. Men halluhalli – det er det for os alle, nu og da. Livet – på livets betingelser.
    Der findes onde mennesker, der findes gode mennesker. Man vælger jo selv hvor man lægger sin energi . 🙂

    #205102
    HalliHalloForfatter

    Ja Pelene, livet kan være hårdt indimellem, så hårdt at man måske kan få brug for en god psykolog eller socialformidler eller hvad ved jeg.

    Jeg beklager, hvis du har taget mine informationer ilde op, det var nemlig ikke meningen.

    Prøv evt. at søge lidt på nettet vedr. regnskaber, som f.eks. aktiver og passiver, overskud, resultopgørelse o.l.

    Rødegård er i øvrigt en mere stille gade end Roskildevej, så valget ser helt rigtigt ud.

    Problemet er bare, at Amagerkanere ikke så velsete i det øvrige København, da der bliver ligesom set ned på dem og lavet sjov med dem, men det er en helt anden historie, som du nok kan leve med.

    #205104
    PeleneForfatter

    Nu jeg asiat, så jeg vandt til at blive lavet sjov med 😉 – så at skulle blive amagerboer, sku jeg nok ku tåle 🙂 . Og man behøver jo heller ikke gå med stjerne, på frakken hvor der står 2300.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.