Ændre længde af kurssikring

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • MalkeForfatter
    Indlæg
  • #94124
    MalkeForfatter

    Hej alle,

    Kan man ændre længden af en kurssikring?

    Min kæreste og jeg har kurssikret et 3.5% obligationslån (kurs ~99.5) til udbetaling d. 18/2 – vi har dog fundet ud af at pga. vi skal købe min mors hus, som vi faktisk bor i nu, så er det lidt tosset at vi ikke valgt at overtage fra 1/4 pga. rentedifferencen, der er på min mors lån (fra 18/2 til 1/4) som løber op i små 15.000 kr.

    Som det er nu, så skal min mor betale rentedifference frem til 1/4, og vi skal betale lån fra 18/2 – så man kan sige at vi betaler “to gange".

    Jeg kan se at kursen for 3.5% obligationslån (uden afdragsfrihed) er kommet over kurs 100, så nu hedder det 3% til kurs ~96.

    Er der noget vi kan gøre i denne situation?

    På forhånd tak..

    #204562
    MichaelForfatter

    I har underskrevet en bindende aftale så svaret er desværre nej.

    #204568
    testForfatter

    Hvor meget er kursen over 100? Det bliver jo et super lån.

    #204570
    MalkeForfatter

    Jeg ved ikke hvor meget kursen er over 100 – 3.5% er i hvert fald lukket ned, og der er åbnet op for 3.0% til kurs ~96.

    Der er et punkt i aftalen der hedder af udskydelse af udbetalingen kan finde sted, men skal anmeldes mindst 10 dage inden den aftalte udbetaling – men at det vil koste noget i regulering af terminsfradrag.

    Jeg taler med banken senere i dag, og melder tilbage om hvordan og hvorledes.

    #204572
    MichaelForfatter

    At kursen er >100 er jo ligegyldigt når der er kurssikret til 99,5. Det er jo spillets regler ved en kurssikring: Man kan være heldig, men man kan så sandelig også være uheldig og gå glip af en (mindre) kursgevinst.

    #204588
    thsvForfatter

    Hvor stort er lånet?
    I skulle nok have undersøgt det med differencerenterne inden I kurssikrede!

    I slipper ikke for det lån i 3½% I har optaget via kurssikringen som er en bindende aftale og I får ingen glæde af at kursen er steget siden I skrev under.

    #204594
    MichaelForfatter

    Og når det er sagt så er et 3,5%-lån til kurs 99,5 jo slet ikke så ringe endda. Ja, I kunne måske have fået en mindre kursgevinst ved ikke at kurssikre, men overordnet betragtet bør I være tilfredse.

    #204598
    MalkeForfatter

    thsv: Nu er det jo generelt ret svært at finde viden om noget man ikke kender eksistensen af. Vi vil gerne have lånet, vi ønsker blot at udskyde dato for udbetaling af lånet – hvilket kan lade sig gøre, mod en regulering af terminsfradraget, ændringen skal jo bare ikke overstige størrelsen af rentedifferencen.

    Michael: ja, vi er også godt tilfreds med 3.5% til kurs 99.5 🙂 – men vi kende ikke til begrebet rentedifference, hvilket (umiddelbart) kommer til at koste 15.000 ekstra.

    #204608
    MalkeForfatter

    Pga. kursændring kan det, i vores tilfælde, ikke betale sig at udskyde udbetalingen af lånet.

    #204616
    testForfatter

    Jeg kunne når jeg læser den her tråd ikke lade være med at mindes hvor ivrig banker har været for at sælge mig kursikring de to gange det har været aktuelt. Jeg afviste begge gange da jeg synes forholdet mellem risko og pris var forkert altså kursikringen koster et beløb som man kan omsætte til et kurstab.

    Men undskyld hvis det var som at gnide salt i såret. Differencen rente kunne ha været sparet, dito prisen for kursikring og hvis det havde været et lånetilbudet og ikke en kursikring kunne i snuppet en gevinst ved at optage et lån over kurs 100.

    Nu må i nøjes med at glæde jeg over huset og at i er nogle erfaringer rigere 🙂

    #204620
    MalkeForfatter

    Vi er blevet en erfaring rigere, og nogle penge fattigere.

    Kan man egentlig kurssikre over en længere periode end 15 ekspeditionsdage?

    Kan man egentlig vælge ikke at kurssikre og vælge at få pengene udbetalt længere frem i tiden?

    Hvis vi havde valgt ikke at kurssikre, og få pengene udbetalt pr 18/2, og kursen havde holdt samme kurs som nu (100.3 på 3.5%), så ville vi have tjent ca 1pct point svarende til ~15.000 kr.

    #204686
    testForfatter

    Ikke at kursikre er en mulighed ja, men banke vil så fortælle op og ned om riskoen, men som sagt se på hvad set potentielt koster når kursen går lige ud.

    Lånet bliver udbetalt når det er aftalt så det ved jeg ikke hvad jeg skal svare på

    #204786
    pppedeForfatter

    Det er tosset ikke at kurssikre et fastforrentet obligationslån. Tabene kan være store, og chancen for gevinst er væsentligt mindre, da kurserne kun ryger så og så meget over kurs 100.

    Når det er så sagt, så står man jo også og mangler nogle penge på overtagelsesdagen, hvis kursen er faldet. Det er squ surt show for køber at mangle kr. 100.000 dér.

    #204788
    pppedeForfatter

    Malke:

    I har truffet det helt rigtige valg. Man skal også passe på med at blive grådig. Havde I ikke kurssikret og var det modsatte sket, så havde I manglet penge. Folk vil jo slå ihjel for en kurs som jeres.

    #204862
    MalkeForfatter

    Mange tak for alle jeres svar 🙂

    Jeg har lige et tillægsspørgsmål: det som min kæreste og jeg skal indtaste på vores årsopgørelse vedr. rentefradrag, er det de renter + bidrag som vi kan se på vores amortiseringsplan? Så hvis vi kan se at vi for 2014 kommer til at betale 50.000 kr i rente + bidrag, så skal vi hver især indtaste 25.000 kr på vores årsopgørelse (da vi deler rentefradraget)?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.