Annullering af bank garanti – koster det renter eller gebyr? (En ny bankgaranti kan stilles fra anden bank)

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94081
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker.

    Jeg har underskrevet en bank garanti som kostede et gebyr (1000) men kan nu få en bank garanti i en anden bank da de har en lidt bedre aftale i sidste ende.
    Vil det koste mig noget udover de 1000 i opstartsgebyr for at annullere den “gamle" bankgaranti?

    Banken er lsb https://www.lsb.dk/lsb/

    I den aftale jeg har fra dem står der:

    Klausul om transport i tilbagesøgningskrav
    Køber har givet pengeinstituttet transport i sit krav på eventuel tilbagebetaling af købesummen med tillæg af renter i den situation, hvor handlen ikke gennemføres, eller købesummen nedsættes. En eventuel tilbagebetaling af købesummen med tillæg af renter kan alene med frigørende virkning tilbagebetales til pengeinstituttet.

    Klausul om tilbagelevering af garantibrevet
    Når der er betalt under garantien, eller denne på anden måde er ophørt, skal garantibrevet tilbageleveres til Lån & Spar Bank A/S.
    Undertegnede anmoder herved Lån & Spar Bank A/S om for vor regning at udfærdige en garanti af ovenstående ordlyd.
    Undertegnede forpligter sig til at indbetale på anfordring til Lån & Spar Bank A/S ethvert beløb, som den måtte komme til at udrede som følge af denne garanti og betaler den til enhver tid af Lån & Spar Bank A/S fastsatte garantiprovision p.t. 0,000% p.a.
    Provisionen og stiftelsesomkostninger må debiteres kontonummer xxxxxxx. I øvrigt gælder "Lån & Spar Bank A/S’s almindelige forretningsbetingelser".

    #203910
    testForfatter

    har du stedet garanti eller er den udleveret til tredje part?

    Står der noget i det du har kopieret her andet ind at du hæfter for det som l&S garantere for? Du skal finde gebyr siderne i stedet.

    Men du bør ringe til banken og spørg dem. Bank garantien er sikkert en del af et større financieringen så hvis du f.eks. også har underskrevet en låne aftale med L&S koster det også

    god for højese me

    #203916
    AnonymForfatter

    Vi har ikke underskrevet nogen låneaftale.

    Jeg er ikke sikker på jeg forstår “har du stedet garanti eller er den udleveret til tredje part?" Den er sendt videre til det firma som står for overførslen af andelslejligheden – men som jeg forstår det kan de godt få en ny garanti og derefter kan vi annullere den gamle.

    I den bankgaranti står der intet om gebyrer udover de 1.000 i oprettelse. Jeg kan ikke finde noget i "Lån & Spar Bank A/S’s almindelige forretningsbetingelser".
    https://www.lsb.dk/lsb/om_lsb/regler/betingelser/pdf/forretningsbetingelser

    Hvis man ser på lsb’s gebyrer kan jeg heller ikke se noget:
    https://www.lsb.dk/lsb/content/bolig/andelsbolig/gebyrer/

    Jeg må ringe til dem i morgen – ville bare have lidt info før jeg spurgte dem.

    #203918
    testForfatter

    Du kommer til at værdi den ubeha,ige situation at bygge firmaet kommer til at stå med to garantier der begge er gyldige hvor efter de så skal returnere den ene.

    Alt det besvær for at få lov til at bruge 1000 kr?

    #203920
    AnonymForfatter

    Jeg forstår ikke helt din kommentar “Alt det besvær for at få lov til at bruge 1000 kr?"

    Over hele låneforløbet (25-30år) vil vi kunne spare en del penge på den nye bank – hvis det kun vil koste de 1000 kr og ikke gebyrer oveni for at annullere den “gamle" bankgaranti.

    #203932
    thsvForfatter

    I princippet står der intet om, at du skal belåne din andel i L&S bank, men er overbevist om at banken vil føle sig en smule snydt hvis du låner andetsteds.
    Du kan jo evt. forelægge dit tilbud fra den anden bank for LSB og se om de ikke vil matche vilkårene.
    Havde nok været smart om du havde undersøgt hvor det var billigst at låne til andelen inden du fik den garanti.

    #203946
    testForfatter

    Med mindre er er specifikke betingelse i bank garantien du allerede har lavet har du ikke behov for en ny. Så lader di bare bank garantien løbe i løn og spar og betaler raterne fra lånet i den anden bank. Men tvivler på at lån og spar ikke har dækket dig ind. De tjener jo på lånet og ikke på garantien

    #203960
    HalliHalloForfatter

    Til spørgeren: Hvad sagde banken til dig i dag, da du ringede?

    #203984
    AnonymForfatter

    Architect

    Du har købt en andelsbolig, og ved en ejendomshandel er det sædvanligt at køberen via et PI stiller en bankgaranti som sikkerhed for købesummen. Sælger eller dennes repræsentant vil naturligvis ikke returnere “din" garanti, før end man har fået en garantiskrivelse fra andet anerkendt PI på samme vilkår og betingelser som “din" garanti. Bankens pris for at stille en garanti er garantiprovision, som mig bekendt sædvanligvis beregnes som en %-del af garantisummen pr. påbegyndt kvartal, dog minimum xxx kr. Så du skal næppe regne med at få refunderet noget af provisionen, hvis garantien kan returneres til Spar & Lån, fordi du har fået et andet PI til at stille en tilsvarende garanti.

    Når Lån & Spar Bank har betalt garantibeløbet, går jeg ud fra, at du har aftalt med banken, at beløbet skal finansieres via lån i Lån & Spar Bank.

    Hvis du som oplyst kan få finansieringen billigere et andet sted, vil det være meget nemmere at du lader garantien være hvor den er, og i stedet får etableret den endelige finansiering i dit nye pengeinstitut og dermed indfrier de beløb som Lån & Spar har betalt iht. garantien og helst inden man har fået etableret den endelige finansiering/lån i Spar & Lån.

    Men som oplyst af andre kommentatorer, bliver Lån & Spar Bank næppe glade for at du skifter hest midt i vadestedet, de har jo brugt tid, arbejde og kreditvurdering på dig. Så det var måske en mulighed, at du talte med banken om en billigere finansiering, du kan jo oplyse, hvilket tilbud du har fået.

    Ellers må du aftale med dit nye PI hvordan overtagelsen fra Spar & Lån rent praktisk skal finde sted, men at udskifte en garanti midt i forløbet er ikke smart, så hellere vente til garantien er udbetalt. I øvrigt vil garantien næppe løbe længere end det kvartal som du under alle omstændig-heder skal betale garantiprovision for.

    #203988
    AnonymForfatter

    Det koster ikke noget udover de 1000 i gebyret som vi lagde for bankgarantien.

    Så vi laver en ny bankgaranti og får derefter annulleret den gamle.

    #203996
    testForfatter

    Du kan ikke annullere den gamle garant. Modtageren af den kan vælge at returnere den og så kan den annulleres.

    Hele ideen med en garanti er den sikkerhed den giver modtageren..

    #203998
    AnonymForfatter

    Kære Architect

    Hvis du gør som oplyst, kommer du til at betale 2 garantiprovisioner, en til Spar & Lån og en til dit nye PI. Afhængigt af hvornår der er overtagelsesdag, kan garantien ende med at få så kort en løbetid, at man ikke kan nå, at lade dit nye PI stiller en garanti på samme beløb, ordlyd og betingelser som Spar & Låns, fremsende denne til garantikreditor og herefter få returneret Spar & Låns garanti, inden garantien/købesummen er blevet betalt.

    Hvis man på nogen måde kan undgå det, bør man IKKE flytte en betalingsgaranti med forventet kort løbetid fra et garantistillende PI til et andet, men i stedet vente med overførslen fra det ene PI til det andet, til garantien er blevet udbetalt – så er det alene beløbet/lånene der flyttes.

    Tal du med dit nye PI om og hvordan man praktisk kan skrue det sammen. Af flytte en igangværende garanti bør undgås.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.