boliglån – renteniveau

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • julle1975Forfatter
    Indlæg
  • #93988
    julle1975Forfatter

    Min kæreste og jeg har opdaget at vores bank har hævet renten på vores boliglån med 3 % til 7,75 %. Det skal siges at vilkårene har været aftalt til 2,75 % det første år, 4,75% det andet år og så markedsrenten det 3 år, som på optagelsestidspunktet var de 4,75 %. Vi er nu et halvår inde i det 3 år og de har sat renten op til 7,75 % og mit indtryk er, ud fra andre der har købt hus for nylig, at renten ikke er steget så meget. Vores økonomi er meget god og banklånet på 300.000 kr. (10 års løbetid) Kunne vi nemt indfri, da vi har indeståender for 180.000 kr samt en større værdi i aktier. Ved siden af har vi f1 afdragsfri lån, så der lånt til skorsten, da afdragene+udbetaling på boliglånet nogenlunde modsvarer nedgangen i husprisen. Mit spørgsmål er om det er et rimeligt renteniveau eller hvad kan jeg forvente i andre banker? Jeg kan huske at jyske bank har et lån hvor man kun betaler rente af nettogælden. Jeg kan ikke lige huske hvad det lån hedder. Vil det være en fordel eller er der større gebyrer el. Lign på sådan et lån?

    #202600
    thsvForfatter

    Hvorfor have 180.000 kr stående på en anden konto???

    Nordea har deres boligkøbsprioritet, hvor man har en konto med samme rente.
    Ved ikke om Jyske Banks Totalkonto er gældende ved boliglån.
    6-7% er vist et meget normalt niveau for renten på boliglån over 80% lige for tiden.

    #202606
    MichaelForfatter

    Det giver ingen mening at have aktieinvesteringer samtidigt med et lån på 7,75%. Sælg aktierne og indfri lånet hvorved du er garanteret en “gevinst" på din investering på 7,75% pa.

    #202610
    julle1975Forfatter

    Vi har ikke fællesøkonomi og så står der også meget pt., men svinger lidt i forhold til aktiekøb og salg. Har du erfaring med nordealånet. Synes der står at det kræver at man flytter realkreditlånet også og så er der vel en masse gebyrer som spiser rentebesparelsen op? 6% er og noget lavere end vores 7,75 % som vi har nu. Hvilke banker er til at snakke med fortiden. Min kollega har lige fået fornuftige renter i nordea, men ellers har jeg ingen

    #202612
    julle1975Forfatter

    Michael – De 7,75 % er først lige trådt i kraft, så det gav mere mening da rente var 4,75 %, men ellers helt enig. Som jeg lige skrev i indlægget før så har vi ikke fælles økonomi og jeg foretrækker ikke at blande økonomierne mere sammen.

    #202614
    MichaelForfatter

    Fair nok at du ikke vil blande jeres økonomier sammen. Dog skal du huske, at en prioritetskonto formentlig vil stå i begge navne så hvis du indsætter 180K på den “forærer" du i realiteten din kæreste pengene. Det er selvfølgelig ikke noget problem sålænge I bor sammen og alt er fryd og gammen, men hold det lige i baghovedet om ikke andet.

    #202618
    AnonymForfatter

    Hej Julle

    Jeg har netop skiftet til jyske bank og er meget tilfredst. Alt indestående modregnes dvs. Så får samme indlånsrente som du betaler i udlån. Tilgengæld har man så lun en konto med flere del saldi.

    Mvh Martin

    #202746
    AnonymForfatter

    Er selv skiftet til Hvidbjerg Bank i Viborg og fået nogle meget gode vilkår

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.