Huskøb,

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • krissorenForfatter
    Indlæg
  • #93897
    krissorenForfatter

    Hej.

    Er der nogle der kan fortælle mig hvad banken kræver for at man kan købe hus, til trods for man stadig har en ejerlejlighed.

    Jeg går og tænker på at købe et hus på landet, jeg ejer i forvejen en lejlighed som jeg er ved sætte i stand. Men hvilke krav er der til det. Jeg tænker rådighedsbeløb, udbetaling osv.

    Det er planen at min lejlighed skal udlejes, og der ved give mig en opsparing til senere brug.

    #201400
    AnonymForfatter

    Der kræves typisk at et par med to børn skal have et rådighedsbeløb på 15.000 – 17.000 kr. efter du har betalt boligudgifterne til begge boliger.

    Beregningen baseres på at der optages fastforrentede lån. Derudover forudsætter de fleste banker, at renten på boliglånet er noget højere end den faktiske rente.

    Hvis du ikke har råd til den dobbelte husleje, vil du sandsynligvis ikke kunne kreditgodkendes.

    Grunden til kravene er blevet så hårde er, at en kunde, som ikke har råd til den dobbelte husleje indebærer “Objektiv Indikation på Værdiforringelse", hvilket igen kræver, at banken straks efter lånet er ydet skal foretage en nedskrivning på kunden. Det vil de fleste banker ikke.

    #201402
    AnonymForfatter

    Lige i forhold til udlejning, så skal du være opmærksom på, at Boligreguleringensloven sætter en stram grænse for hvor høj en leje der kan opkræves.

    Hvis lejligheden er så gammel, at lejen skal fastsættes ud fra princippet om omkostningsbestemt leje, vil du formentlig ikke lovligt kunne opkræve mere end 400-600 kr. pr m2.

    Hvis lejen fastsættes ud fra det lejedes værdi, kan lejen være lidt højere, men vil stadig ligge under den typiske markedsleje.

    Vi har både her på siden og andre debatfora som boligdebatten, økonomidebatten etc. set masser af eksempler på private udlejere som tuder over, at de er løbet ind i en lejer, som har krævet at udlejer overholder Boligreguleringsloven. Man tuder over at man har indgået en lejekontrakt med en månedlige leje på 11.000 kr., som huslejenævnet nedsætter til 4.500 kr. med tilbagevirkende kraft.

    Men sådan er loven altså indrettet, og ind til Folketinget vedtager en ny lov, så er lov er nu engang lov, Jeg kan simpelthen ikke have ondt af de ubegavede udlejere, som bryder loven! De har rigtig godt af at få en boligsag på halsen!

    Lejeloven indebære ydermere, at man ikke efter for godt befindende bare kan sætte lejere ind på tidsbegrænsede lejekontrakter, uden at det er utvetydigt begrundet i udlejers forhold. By- og Boligretten omstøder i hobetal tidsbegrænsede kontrakter til tidsubegrænsede kontrakter. Så du kan risikere, at du aldrig kan komme af med din lejer. Risikoen for at lejligheden på et tidspunkt skal sælges med en lejer, som ikke kan opsiges, og et deraf følgende stort tab, er endnu et argument for, at bankerne er modvillige overfor at indregne lejeindtægter i dit budget.

    Så for at sammenfatte: Vi har en lovgivning som gør, at ejerlejligheder er til for, at ejer skal bo der. Den dag ejer ikke vil det, giver lovgivningen et kraftigt incitament til at ejer sælger den. Du skal tænke dig meget godt om før du bevæger dig ud på udlejningsmarkedet som uprofessionel udlejer. Hvis du vil være udlejer, så er det bedre at købe en udlejningsejendom.

    #201404
    krissorenForfatter

    Tak for dit svar, der er mange ting i det du skriver som jeg kun kan tilknytte mig. Jeg er ikke tilhænger af over priser på leje indtægt. Jeg har selv været lejer engang, og har rystet på hovedet af de leje indtægter som der har været krævet på nogle udlejnings ejendomme.

    For at præcisere min situation lidt, så er jeg alene og har ingen hjemme boede børn. Jeg ejer en lejlighed i Aalborg centrum, på en attraktiv adresse med egen parkering plads til. Jeg er ikke ide på at jeg skal tjene på min lejlighed. Men er ude på at beholde den til hvis jeg en dag vil bo i byen igen. Eller min datter vil overtage den.

    Når jeg har betalt alt hvad der skal betales har jeg pt 17000 kr til mig selv. Jeg har ingen ide om det er nok.

    #201418
    HalliHalloForfatter

    Mon ikke spørgeren har sat sig lidt ind i lejelovgingen før har har truffet sit valg, så generalens afskrift fra sin lærebog er vel helt overflødigt, og er iøvrigt nævnt herinde mange, mange gange, og selvfølgelig også af generalen.

    Mht. til rådighedsbeløbet: Er jo lidt forskelligt fra bank til bank, så hvorfor ikke straks spørge i sin egen bank før man stiller et generelt spørgsmål herinde? Ens bank kender vel ens økonomi bedre end nogen her på sitet tænker jeg, og spørgsmålet kunne blive besvaret enten ved en opringning eller en kort mail.

    #201434
    krissorenForfatter

    Tusind tak for dit svar HALIIHALOOO!!!!!

    Du er lige præcis af sådan en skabning som gør at jeg har skrevet så få indlæg i det her som jeg har. Generelt når jeg læser indlæg herinde så sidder der bare folk som nedgøre og stiller andres spørgsmål så lavt.

    Nu kunne det jo være at der sad en der havde købt en ejendom og samtidig havde en lejlighed som de lejede ud. Og kunne give et svar på at min bank ville have jeg havde så og så mange penge tilrådighed.

    Men det var dejligt at få bekræftet at det her forum stinker langt væk af folk der ikke har til sinde at hjælpe andre, men kun at kloge sig på hvad andre burde gøre. og ikke mindst hvad de ikke burde gøre

    #201502
    HalliHalloForfatter

    Krissoren, slap nu lidt af, hjælper ikke noget at blive så vred.

    Købe af et hus, når man ejer en ejerlighed kræver – efter min opfattelse – en særdeles god økonomi eller burde i hvert fald gøre det. Og selvfølgelig helst uden at skulle låne penge uden over 80% af handelsværdien.

    Og da ingen kender dine økonomiske forhold hjælper det vel ikke noget at få slynget et tilfældigt rådighedsbeløb ud.

    Når nogen ønsker at købe hus går de jo bare ned i banken og spørger om de kan få lov til at købe et hus eller lejlighed. 90% af kunderne ved ikke engang hvad et rådighedsbeløb er, og er jo også ligegyldigt, bare de får deres boligbevis, hvor banken har beregnet hvad de max. må købe hus for.

    #201508
    LeocatForfatter

    Købe og vedligeholde et hus kan på ingen måde sammenlignes med en lejlighed og kræver dybe lommer til vedligeholdelse (især ældre huse) og ejendomskatter. Derudover skal du nok regne med 50-70.000 kr. i engangsomkostninger relateret til huskøbet (stempelafgifter, advokathonorar, etableringsomkostninger vedrørende lån – banklån og realkreditlån, kurtage, ejerskifteforsikring, reparation etc).

    #201524
    AnonymForfatter

    Huslejenævnene er et politisk instrument, der tvinger alm. private udlejere at føre social boligpolitik. Det kan man mene er retfærdigt, men det er spørger uvedkommende.

    Til spørger:

    Du kan bede dit lokale huslejenævn om et bindende svar på, hvor meget du lovligt kan udleje din bolig for. Det koster et (stort) gebyr, men din fordel er, at lejer herefter ikke kan kræve lejenedsættelse.Samme gælder for ‘nybyggeri’ efter 1992 (tjek selv den nøjagtige dato).

    Det er også muligt at tidsbegrænse lejemålet, men du skal kunne retfærdiggøre, at du selv har tænkt at benytte din bolig ved periodens udløb ( f.eks. fordi du returnerer efter et udlandsophold).

    I alle fald vil jeg opfordre dig til at søge professionel hjælp f.eks. hos sapu eller lign.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.