Angående RKI registrering og banklån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87440
    AnonymForfatter

    Min kæreste er i den uheldige situation at har for 3 år siden ca. blev registrert i RKI. Han er nu ved at få rimelig styr på økonomien igen og har mangler ikke meget før at han kommer ud af RKI. Vil bare gerne vide hvor lang tid det tager fra han ikke længere er registrert i RKI til at en bank vil lån ham penge. Har hørt noget med 5 år før de sletter en registrering. Men det har vel intet med banken at gøre, har det? Dertil er han også interesseret i at tage et forbrugslån på omkring de 35.000kr samt et billån til 20.000 kr. når han er ude af RKI? er dette for meget et realistisk mål at kunne tage et sådan lån når han er i lære fra nu af og 4 år frem, og derfor kun kan afdrage 500 kr. pr. måned det første 4 år af lånets løbetid?

    #108772
    MichaelForfatter

    Banken nøjes ikke blot med at kigge på om låneansøgeren er RKI-registreret, men ser også på vedkommendes økonomi. Hvis din kæreste kun kan afdrage 500 kr, får han næppe de lån som du skitserer. Renterne alene vil udgøre mere end 300 kr (med en årlig rente på 7%, som er lavt sat). Det faktum, at han ikke har noget fast arbejde hjælper heller ikke ligefrem. Og hvad med evt. reparationer på bilen?

    Hvis jeg var ham, ville jeg istedet glæde mig over at være ude af RKI snart. Det gør unægteligt livet nemmere, hvis I engang vil købe hus eller lejlighed. Hvis I kigger indlæggende efter her på Mybanker, vil I se hvor mange mennesker der er i en meget dårligere situation end din kæreste.

    Spar istedet de 500 kr. op på en konto til 3%. Det giver en opsparing efter 4 år på 25500 kr.

    PS: En RKI-registrering slettes automatisk efter 5 år eller straks når gælden er indfriet.

    #108778
    AnonymForfatter

    Som svar på dit første spørgsmål:
    9) Hvordan bliver jeg slettet?
    Ved betaling bliver du slettet straks
    Når du har betalt det fulde skyldige beløb til den, du skylder pengene, får Experian en afmelding fra kreditor, og registreringen bliver straks slettet.

    Der gælder dog andre regler for sletning af registreringer, der er foretaget på grundlag af oplysninger fra Statstidende.

    Registreringer står i max. 5 år
    Hvis du ikke kan betale, må du vente 5 år, hvorefter registreringen bliver slettet. Du skal dog være opmærksom på, at gælden stadig består, selvom registreringen i RKI registret bliver forældet og slettet efter 5 år.

    Registreringer på samme gældsforhold kan ikke gentages
    Man kan kun blive registreret igen, hvis der er tale om en anden misligholdt fordring. Man kan altså ikke gentage den samme registrering efter de 5 år.

    kilde:http://www.experian.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx

    Jeg synes heller ikke det er en god ide straks at optage nye lån, i samme øjeblik man er ude af RKI. Hvis bilen er nødvendig, så bør i nøjes med den, og droppe forbrugslånet.

    #108814
    AnonymForfatter

    Desværre er det ikke muligt for ham at undgå at optage forbrugslånet, da jeg til dels har hjulpet med at betale ham ud af RKI og derfor skal have pengene igen, samt at han er kommet bagud mht regninger. Vil registreringen blive slettet efter 5 år selvom han ikke betaler kreditorerne ud? Altså således at registreringen ikke vil have indflydelse på en fremtidig debitorvurdering?

    #108958
    AnonymForfatter

    Nu håber jeg ikke du tager det ilde op, men:

    Hvorfor hjælpe ham ud af RKI med penge som “han er nødt til" at optage forbrugslån straks efter sletningen for at betale dig tilbage?

    #108970
    AnonymForfatter

    Det er bare for at hjælpe ham således at han i stedet for at stå RKI registreret med flere små beløb, kun får et bank lån således at det bliver mere overskueligt, samt at renterne jo også er en del lavere. Jeg har så mulighed for at indfri de steder han skylder, men skal jo så derefter have dem igen, og tør ikke helt indfri det hele, hvis det ikke er sikkert han kan få banklån på tilsvarende beløb.

    #184120
    AnonymForfatter

    Ja tak endelig nogle flere lån, der går ikke lang tid før han står i Ribers igen. Har han intet lært ??

    #184122
    MichaelForfatter

    Tråden er mere end 5½ år gammel!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.