Andelsboliglån rente handelsbank vs. arbejdernes landsbank?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93855
    AnonymForfatter

    Hej, jeg vakler mellem at skifte til arbejdernes landsbank eller handelsbanken. Jeg har et andelsboliglån i danske bank til 7,1 i rente. Det er et variabelt lån. Handelsbanken tilbyder en rente på 3,88 der bliver taget op til revision hver tredje måned. Arbejdernes landsbank tilbyder variabel rente til 4,65.

    Jeg bliver nervøs, når handelsbanken direkte siger, at renten bliver revurderet hver tredje måned, men er det ikke en grundløs nervøsitet i forhold til danske bank og arbejdernes landsbanks variable rente? Den variable rente kan vel skifte fra det ene øjeblik til det andet, så der i deres tilfælde foregår en konstant revision af renten?
    Hvis jeg vælger handelsbanken kan jeg yderligere vælge at omlægge lånet til et lån med fast rente i op til 10 år ved en senere lejlighed.

    Den dyrere oprettelsesudgift i handelsbanken i forhold til arbejdernes landsbank vil være tjent ind det første år.

    Jeg hælder til at vælge handelsbanken, men har en såvidt jeg kan se fuldstændig grundløs fornemmelse af lånet i arbejdernes landsbank som et sikrere bud. Er der nogle, der umiddelbart kan vurdere om der er nogle faldgruber i handelsbankens tilbud som jeg ikke har gennemskuet?

    alt godt
    Rasmus

    #200846
    thsvForfatter

    Handelsbankens rente er fast i 3 måneder, hvorefter renten låses for en ny 3 måneders periode og sådan fortsætter det. Renten følger nok Cibor-renten eller anden kort rente med et fast tillæg.
    ALs rente er ren variabel og kan ændres fra dag til dag, f.eks. når Nationalbanken hæver deres rente.
    Jeg ville ikke være mere bekymret ved Handelsbanken end AL, men derimod være bekymret over en høj gæld med variabel rente.

    #200848
    AnonymForfatter

    tak, det anede mig, det hang sådan sammen. Vores samlede gæld vil være 700.000 kroner. Vi har en andelslejlighed til 1,5 million og et kolonihavehus til 300.000. Vores samlede indtægt før skat er omkring 660.000 om året og udgift til afdrag og rente på 3,88 vil være 39.600 om året.

    vurderer du, at en gæld med variabel rente på 700.000 funderet på fast ejendom til 1.8 million er for meget?

    #200854
    thsvForfatter

    Værdien af ejendommen er næsten ligegyldig.
    Det er gældens størrelse, der er afgørende.
    Hvis renten stiger 3% (ikke utænkeligt) vil renten altså stige med 21.000 kr om året, eller ca. 14.000 kr efter skat. Nettoydelsen ved et lån med afdrag vil derimod stige med en del mindre, 7-9.000 kr ialt årligt alt efter restløbetid.
    Problemet var større om jeres gæld var på 1 million eller endnu mere.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.