Finansiering af nyt hus, incl. forbedringer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93852
    AnonymForfatter

    Hej med Jer.

    Jeg og min kæreste kigger på nyt hus.

    Huste koster kr. 2,9 mio. Sælger er yderst villig til at gå ned i pris. Vi vuredere at opdatering vil koste ca. 200-300.000kr. Derfor vil vi byde 2,6 mio, hvilket sælger sandsynligvis går med på.

    Så til mit spørgsmål, da jeg er helt novice inden for bolig finansiering:

    De kr 300.000,- til forbedringer skal som udgangspunkt finansieres via banklån til alt for høj rente. Jeg ønsker jo at de elelr rettere kr. 240.000,- af dem (svarende til max real 80 %) bliver finansieret via realkredit. Hvordan fixer man dette? :

    En efterfølgende refusion? og vi realkrediinstuttet gå med på dette?

    Få overtalt sælger til at aflevere nøglen 3 mdr. før overtagelse og så få lavet opdateringerne, få huset vurderet og finansieret efter den nye vurdering?

    eller?

    På forhånd tak for tips og råd:-)

    #200808
    AnonymForfatter

    En mulighed var måske at betale 2,9 mio. kr. for huset og forudsætte, at sælger betaler for de ønskede forbedringer, evt. som et kontant tilskud på 300.000 kr.

    #200810
    MichaelForfatter

    For det første kræver det jo, at de 2-300.000 kr. en renovering koster gør huset 2-300.000 kr. mere værd. Det er langtfra sikkert. Normalt siger man, at renovering udført af håndværkere med regning som tommelfingerregel giver en merværdi på 40% af omkostningen dvs. 80-120.000 kr. i jeres tilfælde. Så små værdistigninger skal du nok ikke forvente vil udløse en højere lånegrænse. Det er som regel også de mere “faste" dele af et hus der giver den største værdistigning når vi taler renovering: Nyt tag, vinduer, døre, bedre isolering osv. giver langt mere end et nyt køkken der reelt ingenting giver. Malerarbejde osv. giver heller ingen værdistigning.

    Ellers gør man normalt det, at man fremlægger et budget og en plan for renoveringen af huset til banken/kreditforeningen som så giver deres bud på hvad det giver i merværdi og denne kan så belånes fra starten på den konto.

    #200812
    MichaelForfatter

    Toves forslag med et kontant tilbud er ikke i overensstemmelse med realkreditloven fordi man på den måde forsøger at hæve husets værdi kunstigt. Det går naturligvis ikke.

    #200814
    MichaelForfatter

    Kontant tilskud skulle der have stået

    #200816
    AnonymForfatter

    Lyder fornuftugt Michael.

    I dette tilfælde handler det om at gøre kælderen 100 % “brugbar",stormflodssikre, omfangsdræn, samt et nagurgasfyr. Således har man 103 Kvm kælder som vel alt andet lige må give en pæn værdiforøgelse, ligesom udskiftning af oliefyr til naturgasfyr selvfølgelig også gør.

    #200818
    MichaelForfatter

    Huset bliver ikke mere værd fordi der er lagt omfangsdræn mv. Det er blot almindelig nødvendig vedligeholdelse. Hvis I derimod har planer om at gøre kælderen beboelig (altså officielt så antallet af bolig-m2 bliver forøget) så er det en helt anden sag. Det kan give en pæn stigning i værdien, men desværre så også i ejendomsvurderingen som jeres ejendomsværdiskat beregnes udfra.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.