Billån ind under boliglån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • meolmeForfatter
    Indlæg
  • #93832
    meolmeForfatter

    Hej

    I 2010 lånte min kone og jeg til et hus. Det kostede 1,9 mill. Finansieringen var, i grove træk, således:
    Banklån: 400.000 (20 årigt lån).
    Afdragsfrit F1: 1,5 mill.

    Nu er der så gået ca. 3,5 år, og banklånet er der betalt 220.000 af på, så vi skylder nu 180.000, idet vi har afbetalt mere end vi skulle.
    Vi har ikke haft nogen bil, men nu begynder det at blive interessant, idet barn nr. 2 er på vej.

    Mit spørgsmål går på om man kan forhøje lånet med 100.000, så vi så altså skylder 280.000 på boliglånet, og altså bruger boliglånet som sikkerhed for bilkøbet. Normalt tænker

    jeg at man ville have et billån på 100.000 og så skulle der oprettes et lån til dette og banken have pant i bilen osv.

    Mit andet spørgsmål er så, hvis det kan lade sig gøre, om I ser nogen potentiel risiko ved at “lægge billånet under boliglånet"?

    Eksempel:
    Altså hvis man nu havde et decideret billån og ikke betalte, så kommer banken og henter bilen. Det har ikke noget med huset at gøre. Med den anden løsning risikerer man vel

    huset, hvis man ikke betaler?
    Håber mit spørgsmål giver mening.

    #200638
    AnonymForfatter

    Hvordan kan det være interessant at øge sine udgifter ved at få et ekstra barn og samtidig forhøje et boliglån til et kortvarigt forbrugsgode som en bil. Det lyder som livsvarig gæld og forpligtelser til et pengeinstitut.

    Kan det ikke være anderledes er det vel bare at indhente forskellige tilbud og så vælge det billigste lån.

    #200640
    testForfatter

    Hvis du ikke betaler huset tager de også bilen. Bare rolig det klare fogden.

    Det vil normalt være billigst at låne til en bil med sikkerhed i huset

    #200642
    thsvForfatter

    Ville have været smart med Nordeas boliglån, der ydes som et prioritetslån, således at indbetalte afdrag frit kan hæves igen.
    Men intet til hinder for at lægge billån ind i boliglånet, specielt ikke hvis I afdrager det så hurtigt som hidtil. Faren er dog at I med øgede udgifter til bil og nu 2 børn vil nedsætte afdragene, så I skylder mere på bilen (i huset!) end den er værd.
    Et billån med 30-40% udbetaling kan let være billigere end et boliglån med pant over 80% i en ejerbolig.
    Hos f.eks. Nordea er renten blot 5,9% som fordel+kunde med blot 20% i udbetaling, og der ken tilknyttes kassekreditlignende modkonto til lånet. Boliglån over 80% koster 6,7% til sammenligning.

    #200646
    MichaelForfatter

    Nu er boliglån >80% ikke specielt billige i dag i mange banker så om det kan svare sig kræver en konkret beregning. Der er formentlig også et pænt gebyr forbundet med at forhøje boliglånet ligesom der er store omkostninger til etablering af et billån. Derudover er det efter min mening problematisk hvis man samtidigt med en forhøjelse af boliglånet også forlænger løbetiden. Det er ikke voldsomt smart at afdrage en bil over fx. 20 år.

    test har ganske ret i at huset bestemt ikke er fredet ved misligholdelse. Et billån i banken er aldrig med ejendomsforbehold som ved misligholdelse kører møllen med inkasso og fogedret og så er huset bestemt i spil.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.