hvad skal jeg gøre ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93798
    AnonymForfatter

    hej håber der er nogen der kan hjælpe i vinter blev mig og min kæreste godkendt til at låne til et hus i vores egen bank (på trods af en lille forbrugs gæld ) men blev gravid et par måneder efter vi bor p.t i en lille 2 værelses lejlighed hvor der ikke er plads til et barn. vi fandt et hus inden for den pris vi blev godkendt til i vinters men nu vil vores bank mand ikke regne på det før vi har betalt vores forbrugs gæld (35000 samlet ) eller vi har udbetalingen (60000) er der overhovedet banker der vil låne til nogen med forbrugsgæld i dag ?(da min mor har sagt vi skal prøve at spørge i andre banker). vores andet alternativ er at leje en støre lejlighed men så skal vi igen i banken og låne til indskud (25000 ca ) og igen forhøje vores forbrugsgæld og der vil gå yderlig gå et par år før vi kan købe det hus vi drømmer om syntes det er skruen uden ende. vi har samlet 400000 om året ca hvad skal jeg gøre ?

    #200154
    MichaelForfatter

    Et spørgsmål der efterhånden er stillet utallige gange herinde.

    Som udgangspunkt kræver alle banker en opsparing og ingen forbrugsgæld ved et huskøb. Hvis det er 400.000 kr. FØR skat I har tilsammen så er det godt nok også en meget beskeden indkomst at basere et huskøb på.

    I øvrigt kan man sagtens have et barn i en 2-værelses. I er ikke de første og næppe de sidste der prøver det.

    #200156
    AnonymForfatter

    ikke alle 2-værelses lejligheder er lige store michael!

    det er vores indkomst efter skat. det skal også sige at min kæreste er på time løn, så nogle gange vil den være højere, men vi stiller nu ovenstående spørgsmål igen. selvom at du siger det er stilt før er det jo ikke sikkert de står i samme situation, som os. og tiderne i bankerne ændre sig jo hele tiden. men ellers tak for dit "gode" svar michael.

    #200158
    MichaelForfatter

    Så I har over 33.000 kr/md NETTO? Ja, så burde det vel ikke være noget problem at få afdraget sølle 35.000 kr. vil jeg mene. Et gennemsnitligt budget for et par i en 2-værelses lejelejlighed ser nogenlunde således ud:

    Husleje inkl. varme: 8000 kr.
    Forsikringer: 500 kr.
    Husholdning: 4000 kr.
    Telefon, TV, internet og licens: 1000 kr.
    El: 500 kr.
    Diverse (tøj, ferie mv): 3000 kr.

    I alt: 17.000 kr.

    Har I bil skal udgiften hertil lægges oveni. Lad os bare sig at den totale sum bliver 20.000 kr. Det giver over 13.000 kr. til at afdrage gæld og spare op hvilket gør jer gældfrie på 3 mdr.

    Så hvad er problemet? Har I et meget stort forbrug?

    #200162
    thsvForfatter

    Sønnen bor i en 1½ værelses på 46 kvm, og der er i flere salgsopstillinger set dobl.seng og en vugge fra par der sælger, så det kan let lade sig gøre.
    Og som Michael skriver må I skære ind til benet og spare op, så banken kan se, at I kan efterleve det budget, der skal være gældende, når I køber hus. Og husk at et hus er meget dyrt i opvarmning og vedligeholdelse i forhold til en lejlighed.
    Læg et budget med alle jeres udgifter (brug det seneste års kontoudtog fra banken!), så har I meget bedre overblik over hvor jeres penge forsvinder hen.

    Som bankmand og med et par uden bevist opsparingsevne ville jeg også være afvisende overfor at udlåne flere penge.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.