Nedsættelse af bidragssats

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • smokeyForfatter
    Indlæg
  • #93767
    smokeyForfatter

    Har fra en bank fået fået oplyst, at hvis bidragssatsen fra starten af lånets løbetid er vægtet (Totalkredit grundlån 0-60 %) fordi overskridelse af 60 %’s grænsen med 5 % kun gælder med hensyn til, om der er tale om et grundlån eller 2-lagsbelånning og ingen betydning har for udregningen af bidragssatsen, så vil den vægtede bidragssats man “starter" med, blive nedsat når der er afdraget så meget, at restgælden er under de 60 % af vurderingen uden 5 %’s tillægget!

    Nogen der kan bekræfte rigtigheden af den oplysning?

    #199562
    MichaelForfatter

    Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår indlægget?

    Totalkredit har ganske rigtigt indført 2-lagsbelåning. Det betyder, at man ved 65% belåning har ét lån fra 0-60% med én bidragssats og et andet lån fra 60-65% med en anden højere bidragssats. Når det lille lån er betalt ud står man tilbage med kun ét lån til den lave bidragssats.

    Forholder det sig sådan her? I såfald skulle alt være fint.

    Derudover rejser du en interessant problemstilling som ikke mange hænger sig i for alle kreditforeninger bruger det oprindelige belåningsinterval ved stiftelsen af lånet som udgangspunkt i alle fremtidige beregninger af bidraget uanset der måske er gået 15 år og restgælden er faldet langt under den oprindelige belåningsprocent. Det er kun ved omlægninger at bidraget fastsættes på baggrund af den aktuelle ejendomsværdi.

    Sagt med andre ord: De scorer kassen godt og grundigt på “for høje" bidragssatser. Reelt burde bidraget fastsættes påny hvert 2 år fx. men det er selvfølgelig svært at håndtere i praksis fordi ejendommen skal besigtiges hver gang hvis det skal gøres helt korrekt.

    #199564
    smokeyForfatter

    Skal prøve om jeg kan forklare det på en anden måde!

    Fordi Totalkredit arbejder med et 5%’s tillæg til vurderingen af huset, kan jeg få hele lånet som et grundlån, selvom jeg altså overskrider 60%’s grænsen for belånning. Til gengæld udregnes bidragssatsen efter den faktiske belånning, heraf den vægtede bidragssats, der selvfølgelig er højere en bidragssatsen for et “rent" grundlån.
    Det jeg så har fået oplyst er, at når jeg så har afdraget så meget af lånet, at restgælden når ned under 60% af vurderingen, så vil min bidragssats blive nedsat i overensstemmelse hermed.

    Har aldrig før hørt om, at bidragssatsen sådan pr “automatik" bliver nedsat når restgælden falder!?

    #199580
    testForfatter

    Få det på skift med underskrift og stempel

    #199582
    MichaelForfatter

    Jeg troede at Totalkredit/Nykredits 2-lags belåning havde helt faste grænser så dér kan man bare se.

    Ligesom test må jeg anbefale at du får den lovede nedsættelse af bidraget på skrift.

    #199604
    smokeyForfatter

    Selve lånet er hjemtaget og er ydet som et grundlån!

    Med hensyn til bidragssatsen har jeg modtaget en mail, som bekræfter, at når restgælden når under under 60%, så nedsættes bidraget!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.