Andelsboliglån – hvad skal jeg vælge?!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Nordisk1Forfatter
    Indlæg
  • #93753
    Nordisk1Forfatter

    Kære Gode mennesker, håber i kan hjælpe.
    jeg skal købe andelslejlighed til ca 1.474.000 kr. incl forberedninger. Jeg har fået tilbud fra to banker – AL-bank og Jyske Bank.

    AL tilbyder banklån 0-80% på 1.086.692 kr til 4,95 % over 25 år og 80-100% på 366.000 kr til 5,850% over 20 år, begge med afdrag. her betaler jeg selv forbedringerne på ca 40.000 kr.

    Jyske tilbyder 0-100% på 4,75 % med variabel rente (låntype generisk PI-lån) på 1.426.000 (udbetaling 80.000 kr) over 30 år med afdrag.

    Når jeg ser på beregningerne udfra min økonomi, så har jeg et rådighedsbeløb hos Jyske på ca 2.000 kr mere om måneden end hos AL-bank, så det ser jo umiddelbart bedst ud, men jeg kan ikke lure om det kan betale sig? Hvad er generisk PI-lån? og den variable rente; gør den, at renten kan stige OG falde, eller kun stige?

    Håber nogen kan kaste lys over det 🙂

    Vh Christian

    #199260
    testForfatter

    Jeg ville nok ta jysk, men husk at afdrage på din øvrige gæld hvis du har en sådan. Forskelle i rådigheds beløb er primært fra løbetidem.

    Vedr type af lån ku jeg godt Google derfor dig, men spørgbankem

    #199266
    thsvForfatter

    Ingen tvivl om, at Jyske Bank er klart billigst.
    0,2% lavere rente op til 80% og 1,1% i intervallet 80-100%.
    Og med den længere løbetid, bliver lånet jo noget billigere.

    Variabel rente kan i teorien godt falde, men renten er jo helt i bund for tiden, så i praksis vil renten være stabil eller stige, når renten fra Nationalbanken sættes op.
    Den lavere rente hos Jyske bank giver råd til et lidt større afdrag ved samme ydelse.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.