forvirret over huslån.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93739
    AnonymForfatter

    hej

    jeg købte tilbage i 2009 et hus sammen med min kæreste. da man kun kan låne 80% af boligen i totalkredit fik vi et boliglån ( og der står bolig lån inde i min netbank)

    på 300.000 kr, som efter 4,5 år nu er på 272.000 kr. renten ligger på 11-12% vil jeg tro.
    dog er mit spørgsmål, det “boliglån" vi har, som faktisk nok er et forbrugslån, kan det gøres billigere?
    det er ikke muligt for at lægge lån om før til december, og da vi intet har lavet af forbrederinger på huset er det heller ikk steget i værdi.

    jeg tænker bare, hvis jeg overføre 5000 kr ca hver mdr i 5.5 år (66 mdr) burde jeg og banken så ikke blive enige om en rente der gør jeg ikke kommer i økonomisk klemme om 66 mdr, når jeg skal til at afdrage på mit totaltkredit lån.

    eller jeg helt forkert på den ?

    #198872
    MichaelForfatter

    En banklån kan lægges om eller indfries til enhver tid. Hvad renten angår er den høj ja og om du kan få det billigere andre steder kan der ikke svares på eftersom ingen her kender din økonomi.

    Ikke desto mindre: Hvorfor har du kun afdraget 28.000 kr. på 4½ år?? Det er kun små 500 kr/md – resten er renter. Hvilken løbetid på lånet blev der aftalt?

    Den sidste del af dit indlæg: Når man vælger afdragsfrihed i 10 år ved man jo, at man på et tidspunkt skal begynde at afdrage og det har du også vidst. På de 10 år burde du være i stand til at afdrage hele bankgælden og derfor skulle løbetiden jo have været aftalt til 10 år. Ellers har du ikke planlagt dit boligkøb ordentligt.

    #198876
    AnonymForfatter

    dengang jeg købte huset var jeg ikke så meget inde i det, dog kan jeg godt se det var dumt ikke at betale mere

    tror låne perioden var 30 år, men de hæver jo renten hele tiden, men jeg synes bare hvis banken ikke kan tilbyde mig at afdrage 272000 kr på 66 mdr, så er renten satme også for høj efter min mening.

    #198878
    thsvForfatter

    5.000 kr om måneden i ydelse kræver 7% i rente, mens din nuværende rente kræver 5.500 kr i ydelse (beregnet v. 11%). Men så er rentefradraget også noget højere.
    Tag et møde med din bank om muligheden for at sænke renten, så forbrugslånet kan være ude af verdenen om 5½ år.

    #198880
    MichaelForfatter

    Der er intet der forhindrer dig i at afdrage hurtigere så hvis du har ekstra X tusinde kroner til overs hver måned så sæt dem ind på lånet.

    Selvom renten er relativt høj så skal du ikke forvente at kunne komme under 6-7% i absolut bedste fald. Altså en forskel på ~4% svarende til 7400 kr om året i besparelse efter skat.

    Personligt tror jeg ikke at denne besparelse redder dig.

    #198896
    HalliHalloForfatter

    Lehani, hvad er den for en bank du har, der hæver renterne hele tiden?

    Er du en god kunde, og det har jeg på fornemmelsen at du er, så kan du til enhver tid – efter forhandling – få renten sat ned.

    Lidt komisk at det samme spørgsmål går igen og igen herinde hele tide.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.