Ret til omlægning til fast rente

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Indlæg
  • #198110
    AnonymForfatter

    Jeg har vist fået startet noget af en debat 🙂 Jeg har (desværre) fået svar på det jeg søgte. Jeg må konstatere, at banker/kreditforeninger kan skalte og valte med folks skæbner. Jeg synes virkelig jeg er lokket i en fælde. Måske selvforskyldt, men det mener jeg nu ikke. Jeg købte huset, da alternativet var en tvangsauktion. Vi var kunde i Roskilde Bank som krakkede samtidigt med vores situation opstod. Jeg gik i over et år og var fastlåst fordi jeg ikke kunne forhandle med Finansiel stabilitet. Jeg fik en god kontakt til to medarbejdere fra Roskilde Bank som gik med over i FS. De hjalp mig så godt de kunne. En dag kom forløsningen, at affaldet fra Roskilde Bank/FS kom over i Arbejdernes Landsbank. De to medarbejdere kom over i Arbejdernes Landsbank, hvor den ene fik en lederstilling. Fra da af kunne jeg forhandle. Jeg tilbød at betale alt udestående (der lå regninger for 50.000), det nye skøde og købe huset til restgælden som det ikke havde været muligt at sælge det for. Jeg forhørte mig om jeg på et passende tidspunkt kunne konvertere til fast rente og fik det svar, at det var en formssag og jeg bare skulle gå i en bank der samarbejdede med Totalkredit. Nu kan jeg så bare sejle min egen sø.
    Jeg har to lån i huset. et på 1,3 mill og et på 300.000. Jeg er så heldig, at jeg kan spare lidt op og har opsparet 100.000, men skal bruge 200.000 mere for at indfri det lille lån. Derfra vil jeg så kunne henvende mig hos Real Kredit DK og låne rentefrit og holde mig under de 80 %.
    Jeg må håbe renten holder sig i ro 2-3 år så jeg overlever 🙂

    Tak for jeres råd og hjælp så langt. Oplysningen om, at de ikke har pligt til at hjælpe var det jeg søgte og rådet omkring 3-5 eller 10 års lån har hjulpet mig meget.

    #198112
    AnonymForfatter

    Nu er der flere årsager til, at boligprioritetslån p.t. er en dårligere løsning end realkreditlån, selv om det ud fra en umiddelbar betragtning kunne se modsat ud.

    1) Prioritetslånene rammes hårdere end realkreditlånene af de nye kapitaldækningsregler. Det er nu et faktum, at danske realkreditobligationer får en særstatus i EU.

    2) Et realkreditlån (både flekslån med lav refinansieringsfrekvens og fastforrentede lån) giver mulighed for at opnå en kursgevinst, når renten stiger. Dette får man ikke på et boligprioritetslån.

    3) Store kurstab som følge af rentefald er særdeles usandsynlig. Centralbankernes inflationsskabende politik vil før eller siden løfte renteniveauet i EU markant.

    4) Et boligprioritetslån er direkte påvirkelig overfor ændringer i Nationalbankens signalrente, hvorimod centralbankens renteforhøjelser vil slå igennem med mindre end 1:1 i realkreditrenterne – ikke mindst de længere afslagsen. Derfor er det forkert, når VBturbo siger at boligprioritetslånet er mindre påvirkelig af rentestigninger. Boligprioritetslånet er tværtimod mere påvirkelige overfor rentestigninger.

    #198114
    AnonymForfatter

    Swanga

    Ja din konklusion lyder velovervejet og du har også fornuftig ræsonneret dig frem til
    at du hurtigst muligt skal af med dit “boliglån 300.000 kr." dvs. finansieringen fra de 80-100+%
    hvilket jo er der du er mest udsat ifht. til din økonomiske handlefrihed.

    Så hurtigst muligt få den del ud af verden , derefter er din forhandlingsposition langt stærkere
    da du dermed er attraktiv i andre banker også – og så falder prisen (på din rente marginal)

    Så læren er at du skal være enormt forsigtig i disse tider (viser du økonomisk svaghed – så er du
    et let offer for banken som maltrakterer alle de insolvente på en ganske usmagelig måde med hammer dyre renter)

    Held og lykke med det – kunne jo gå hen og blive en fordel for dig at du må vente lidt endnu

    #198116
    AnonymForfatter

    GP

    <>

    hvor har jeg sagt det ?

    jeg siger bare at pt. så er der et vindue(har pt. stået på 1 års tid nu) hvor prioritetslån er mere konkurrence dygtige end realkreditten og at man i det vindue så længe det varer udnytter denne givtige fordel til at formindske sin rente følsomhed

    I det øjeblik at jeg finder en løsning (ref. en anden tråd) på at få et obl.lån udenom et RK
    institut (afstår her at uddybe hvorfor) så vil jeg da benytte den option når det skulle vise
    sig at blive mere attraktivt (kaldes gældspleje GP)

    Men pt. så taler fakta jo for sig selv

    #198118
    AnonymForfatter

    Lige en lille ting. Jeg har ingen banklån eller boliglån. Jeg har to F1 lån på henholdsvis 1,3 mill og 300.000. Det er det lille jeg skal have skibet af så hurtigt som muligt.

    #198120
    AnonymForfatter

    VB, du glemmer omkostningerne.

    Handelsbanken slog en streg over mange af omkostningerne den ene vej, men den da du vil tilbage til alm realkredit igen, så kommer du til at betale væsentlige omkostninger uanset om du vælger BRF, Nykredit/Totalkredit eller Realkredit Danmark.

    Dit valg er derfor vil derfor med stor sandsynlighed være forbundet med “lock-in".

    #198130
    AnonymForfatter

    GP

    Hvad snakker du om (Lock in) næh GP 9000 kr. så er jeg ovre i Totalkredit (hvis det skulle komme dertil)

    7500 kr. kostede det at rykke over i Handelsbankens prioritetslån + 750 kr. til pari opsigelse i RKD

    Og nu er mit engagement omkring 4 mill kr. + friværdier for 1 mill. + små 100.000 kr. i likvider på
    løn kontoen og 300.000 kr. i opsparing/investering til pension samlet i banken

    Handelsbanken forsøger næppe at lave et lille “Lock in" forsøg. (mon ikke alle banker gerne vil ha en som mig ?)Så jeg sover skam trygt uden størrer indlåsnings frygt.

    #198132
    AnonymForfatter

    Svanga

    Umiddelbart ville jeg køre begge F1 lån afdragsfri – spare de 300K op og så indfri det “lille lån"
    Derved holder du dine omkostninger og renter nede på et minimum.

    Alternativt (spørg General Prier som også er i AL Bank)
    hvad et prioritetslign lån koster.

    Måske kan det betale sig at have denne kassekredit i boligen – uden at ville lægge hovedet på blokken så er det i omegn 4,5%
    Så kan du straks indfri de 100 K og så hæve din ydelse på prioritetskreditten med det maksimale.

    Få evt. din bank til at regne på det for dig

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.