Su-lån og lejeindtægt som indkomst (andelsbolig)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93663
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker

    Jeg vil meget gerne købe en andelsbolig når jeg skal læse på CBS til september..

    Jeg har 250.000 til udbetaling og fundet en rigtig fin lejlighed, hvor jeg ville leje det ene værelse ud – nu har jeg dog lige snakket med Nordea og de vil ikke medtage lejeindtægt som indkomst og jeg kan derfor ikke købe lejligheden 🙁

    Er der nogen, der kender til banker der tillader at både lejeindtægt samt su-lån indgår som indkomst til beregningsgrundlaget for køb?

    #197510
    HalliHalloForfatter

    Det var ikke så godt, så må du nøjes med at købe en mindre lejlighed til max. 250.000 kr. Men skulle vel heller ikke være noget problem.

    Lejeindtæger bliver normalt ikke regnet med til rådighedsbeløbet, men det kan være at enkelte andre banker ser anderledes på det, men næppe mange.

    Men du har jo god tid, da du først skal til at læse til september. Kunne du så evt. ikke købe lejligheden nu, hvor du måske har pæn indkomst eller bor du hjemme hos mor og far endnu?

    #197520
    AnonymForfatter

    Selvom du er en troll, så er du sgu altid hyggelig og lettere positiv 🙂

    Min tanke med købet var, at jeg skulle have en lejlighed der kunne fungere som mit hjem de næste 10 år, værelset skal kun udlejes indtil jeg er færdiguddannet..

    Forstår bare ikke banken, når jeg ligger over 20% af prisen som udbetaling – selvfølgelig er der risiko for, at boligen taber 20% i værdi, men er jo samtidig færdiguddannet om 2 år..

    Har jo ingen planer om at gå personlig konkurs :p

    Har dog fundet Københavns Andelskasse som er mere fleksible i det, mon ikke jeg indhenter et lånetilbud derfra og går i Nordea efterfølgende 😉

    #197556
    AnonymForfatter

    Du skal huske at lejeindtægten fra værelset, vil indgå i din samlede indtægt når, når SU skal udregne hvor meget du har tjent på et år.
    Hvis du vælger at udleje det “orange" så SU ikke opdager det, kan banken heller ikek medtage det i deres beregning af dit rådighedsbeløb.

    #197566
    pppedeForfatter

    Den dag et lån tæller med som indkomstgrundlag er vi vist langt ude.

    #197594
    AnonymForfatter

    Hvad mener du med det?

    #197596
    MichaelForfatter

    Ja, et SU-lån er som navnet antyder et LÅN og et sådan skal jo tilbagebetales + renter. Derfor er det ingen indkomst og kan som sådan ikke medregnes i et rådighedsbeløb. Ihvertfald ikke i en kreditvurdering.

    Du finder ingen bank der medtager SU-lån og en lejeindtægt i dit budget.

    #197600
    AnonymForfatter

    Du skal kontakte Københavns Andelskasse, lejeindtægt regnes med som indtægt: http://kbh-andelskasse.dk/

    #197602
    AnonymForfatter

    Nu var det heller ikke det jeg mente. Jeg mente at normalt når man får SU lån, så får man også SU. Til SU er der nogle grænser for hvor meget du må tjene om året, ellers modregnes det. Og i den opgørelse medregnes en lejeindtægt.

    #197604
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren Grafit skriver alleede den 9.4. at han vil kontakte den nænvte andelskasse, for derefter at gå tilbage til Nordea for at få et endnu bedre tilbud.

    Jeg håber at han snart vender tilbage her med nyt i sagen.

    #197646
    AnonymForfatter

    Det skal naturligvis ikke betegnes som regulær indkomst, men medregnes i mit rådighedsbeløb – selvfølgelig skal beløbet tilbagebetales + renter, dog er diskontoen + 1% den billigste rente vi nogensinde finder pt. ydermere er der lempelige tilbagebetalingskrav for det lille beløb det drejer sig om.

    Jeg har et møde i kbh andelskasse på torsdag, hvor vi skal vende de forskellige muligheder, jeg tror dog ikke jeg vender tilbage til Nordea, da det ser ud til, at andelskassen er billigere end Nordea over lånets tid. Til dette skal der dog tillæges, at man skal købe andelsbeviser som kernekapital og dette kan mistes ved konkurs – dog er tidshorisonten 3 år for for at dette risikomoment vil tjene sig selv ind.

    Jeg vender naturligvis tilbage efter mødet.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.