1 gangs køber, hvilken type lån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93659
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen.
    vi er et par med 2 børn, som har fundet “Huset".

    – det koster 1.165.000,-
    – vi har en samlet indtægt på ca 540.000,- (+ børnepenge)
    – en opsparing på 80.000,- (60.000,- til udbetaling og 20.000 til boligadvokat, ejerskifteforsikring + div.)
    – Ingen gæld

    Min kæreste er på SU de næste 2,5 år, så vi er interasset i et lån som er billigst i denne periode.
    Skal vi overtage det eksisterende lån i huset (fordele/ulemper) ud fra salgsopstillingen er det er Nordea kredit 6% obligationslån

    hvad kan vi evt gør for at forhandle i banken.?

    håber og høre fra nogen.
    Mvh. Michael

    #197446
    pppedeForfatter

    Hej Dyrholm.

    Det lyder jo rigtig spændende, at I snart skal være boligejere.

    Som jeg ser det, har I to muligheder afhængig af jeres risikoprofil.

    Billigst muligt, dog med usikkerhed ved rentetilpasning efter 3 år:
    F3 lån, afdragsfrit

    Lidt dyrere, dog med sikkerhed ved:
    Obligationslån 3% med afdragsfrihed

    Afvikling af boliglån er op til banken afhængig af kreditvurdering mv., men I ønsker naturligvis fleksibilitet, hvorfor I i første omgang skal tage afvikling over 20-30 år med mulighed for at indskyde ekstra midler løbende.

    Vær opmærksom på, at det kun er Realkredit Danmark, der – mig bekendt – tillader, at man klipper ind og ud af afdragsfriheden. Det vil sige, at I kan tage 3 års afdragsfrihed og dernæst begynde at afdrage på lånet. Ved BRF Kredit mv skal I tage 10 års afdragsfrihed i streg, og det er ikke nødvendigvis en fordel i jeres situation.

    Der er INGEN fordele ved at overtage det eksisterende obligationslån. Når I køber huset foretages der stempeloverførsel fra det nuværende lån svarende til 1,5% af gælden. Dette sparer I så på det nye lån.

    Hvis du er usikker på omkostninger i forbindelse med boligkøb, så bør du læse denne:
    http://www.bolius.dk/alt-om/boliglaan-og-oekonomi/artikel/omkostninger-ved-at-koebe-bolig/

    Pøj med det hele.

    #197454
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar pppede 🙂 tror helt sikkert det hjalp os meget.

    det lyder lidt til at det er Realkredit danmark, som er det bedste for os med deres flexibilitet

    #197456
    AnonymForfatter

    Vi har mere eller mindre bestemt os for et

    F3 lån, i Realkredit danmark med afdrags frihed.

    budget udregningen fra banken siger at vores boligbanklån vil have en rente på 8,25 % er det en fair rente ?
    det er vel ikke noget problem og have en hvilken som helst bank til Realkredit danmark ?
    Vi har PT Ringkøbing Landbobank, som bruger total kredit.

    #197458
    testForfatter

    Nej det er ikke noget problem at beholde landbo banken. Om 8,25 er dyrt eller billigt ved jeg ikke men du betaler en hel del for afdragsfriheden, men den giver mening.

    Hvis jeg bar dig ville jeg ville jeg få et samlet tilbud fra dansk bank og fra Nordea.

    #197460
    pppedeForfatter

    Jeg er enig med Test.

    Dog ville jeg hugge til på Danske Bank. De vil helt sikkert gerne have nye kunder med styr på økonomien. Det vil I kunne udnytte til at trykke priserne lidt ift. det tilbud i har fra Ringkøbing Landbobank.

    #197466
    thsvForfatter

    8.25% er en pænt høj rente på boliglånet, og tvivler på at I kan få afdragsfrihed på 60-80% hos Totalkredit.

    Jeg ville få et tilbud fra Nordea, hvor boliglånet automatisk er et prioritetslån (ligesom en kassekredit) til en rente på 6,7%.
    Bemærk at I slipper billigere i stempel, når der er et lån i huset, hvorfra 1,5% stemplet kan overføres.

    Jeg ville nok vælge et fastforrentet lån, da renten jo er meget lav for tiden, og jeres RK-lån er trods alt relativt beskedent. Med de givne kurser ville jeg faktisk vælge 3% med afdrag og så blot afdrage lidt mindre på banklånet de første 2½ år, da priroritetslånet giver en dejlig flexibilitet.

    http://www.nordea.dk/Privat/L%c3%a5n/Bolig/Nordea+Prioritet+Boligk%c3%b8b/823202.html?WT.svl=mega-menu_lan_product_nordea-prioritet-boligkob

    Bemærk, at adm.bidraget er lavest muligt, når I vælger et lån med afdrag og fast rente.
    Herved sparer I 0,3% af de 80% af gælden, så betyder det mindre, at gælden i intervallet 80-95% er en smule højere.
    Ligeledes er kursen på 3% med afdrag ca. 1,2 point bedre end lånet med afdragsfrihed.

    PS: min rådgivning ville være anderledes, hvis I købte hus til 2½ millioner, hvor en senere omlægning er mere fordelagtig.

    #197716
    AnonymForfatter

    Har lige haft møde i lån og spar, som bruger Totalkredit. Bidragssatsee er hhv 0,5 på grundlånet (dvs 0-60 pct) og 1 på topplånet (60-20 pct). Dertil er der afdragsfrihed i ti år på grundlånet dvs indtil topplånet er betalt. Dertil har de ingen gebyrer på konti og fem pct på de første 50.000 på din lønkonto. Detacher da værd at tage med! Totalt har gennemsnitligt den laveste bidragssatscog Realkreditrådet den højeste. Anja

    #197724
    HalliHalloForfatter

    Det var da dejligt at høre Anja, tak for oplysningerne.

    Men jeg tror nu ikke at realkreditrådet har så høje bidragssatser, hvis de da overhovedet låner penge ud. Måske du bare ikke lige har udtrykt dig helt klart………….

    #197778
    AnonymForfatter

    De t er selvfølgelig realkreditdanmark jeg mener. Beklager.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.