Overtagelse af hus v skilsmisse.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93614
    AnonymForfatter

    hej jeg står i den situation at jeg skal skilles. Hun vil. Nu er mit spørgsmål om vi skal få huset vurderet lavt eller højt. Vi har en realkredit gæld på 826.000 bolig lån på 204.000 billån på 70.000. og 30.000 på kassekreditten. Min kone ser gerne at jeg overtager huset så vi ikke skal hive børnene ud af det også. Banken siger vi nu skal vente til vi har haft 2 mæglere ude for at se på huset. Vi havde det til salg for ca 1 år siden og fik et bud på 890.000 på det. hvor mægler havde prissat det til 1mill. men min rådgiver var ikke sikker på om de gik med til at jeg evt byder 700.000 for det. så var hun ikke sikker på jeg fik lov. tjener ca 30.000 om mdr. og har regnet mig frem at jeg ca kunne få et rådighedsbeløb på 9000- 9500. Det er noget med at de helst ser at der er 2 der kautionerer for hinanden.

    #196664
    MichaelForfatter

    Du kan ikke byde på dit eget hus. Banken og kreditforeningen har en fordring i jeres ejendom og denne fordring vil de gerne have vurderet (derfor 2 mæglere der skal give hvert deres bud).

    Hvis huset vurderes til fx. 900.000 kr. så skal din kone betale dig 65.000 kr. for at slippe ud af huset (826.000 + 204.000 – 900.000)/2

    Men det afhænger naturligvis af hvorvidt bank og kreditforening vil lade dig overtage huset og gælden alene. Hvis ikke så er manøvren umulig. Det er som regel svært at overtage gælden i tilfælde hvor huset er belånt > 100% fordi bankens sikkerhed forringes ved at der kun er én debitor.

    #196882
    HJLForfatter

    Banken er da ligeglade med mæglernes vurderinger. Bankerne stoler kun på sine egne vurderinger. Hvis det par der skal skilles kan blive enige om en løsning uden en mæglers vurdering er det selvfølgelig op til dem selv. Banken ønsker selvfølgelig at sikre sig at ingen parter bliver snydt og lader derfor en/to uvildige mægler komme med deres bud.

    Hvis banken og din x gik med til en overtagelse hvor du byder 700 for dit eget hus vil det efterlade din x med et stort lån uden sikkerhed = skidt for din x og banken.

    #196884
    testForfatter

    mon ikke banke ønsker den største mulig sikkerhed og er ret lige glad med om manden snyder konen eller omvendt?

    #196886
    testForfatter

    ps personlig ville jeg finde en løsning mellem parterne og så præsentere den for kreditor altså banken. Mener sådan set ikke der er nogen grund til at du arrangere en vurdering. Det gør banken og kreditforeningen alligevel hvis de vil det.

    Det er jo i grunden også det hjl skriver jeg kommentere det udelukkende fordi det kan læses som at banken har en interesse i en retfærdig behandling af “skilmisseparet" og så ædle motiver skal man nok ikke tillæg hverken kreditforening eller bank

    #196894
    Mr RForfatter

    HJL: Banken ønsker selvfølgelig at sikre sig at ingen parter bliver snydt og lader derfor en/to uvildige mægler komme med deres bud.

    Banken bestiller kun deres egne vurderingskonsulent i tilfælde af en gældsovertagelse hvor der skal ændre på debitor forholdet.

    Banken bestiller ikke uvildige mæglere. Det er skilmisseadvokaterne der kunne finde på at gøre det for at værdisætte ejendommen hvis parterne ikke kan blive enige om en pris.

    #196926
    HJLForfatter

    Enig, når jeg skrev at banken lader en til to mæglere vurdere. Mente jeg at banken nok foreslår sine kunder at lade en til to mæglere vurdere sagen, hvis de ikke kan blive enige 😉

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.