Opfører min bank sig usædvanligt?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93601
    AnonymForfatter

    Har nogen hørt om dette før?
    Vi skal til at bygge ud men pga faldende huspriser har vi ikke tilstrækkelig friværdi. Vi skulle derfor forhåndsgodkendes af både bank og Realkredit institut. Vi skal have forhøjet vores realkreditlån til max og derudover er der aftalt et pantebrev i banken. Vi har skaffet tilbud fra håndværkere og banken har godkendt byggeriet. Men.. Her komme det så: Banken vil have håndværkernes seneste regnskaber, for som de siger, vi skal sikre os at håndværkerne ikke går konkurs halvvejs gennem byggeriet og det er samtidig for at sikre os som familie, at vi ved det er “sunde" håndværkere vi har valgt. Jeg er blevet bedt om at fremskaffe håndværkernes regnskaber men føler det er meget grænseoverskridende. Banken argumenterer samtidig at hvis Finanstilsynet kommer forbi og de ikke har håndværkernes regnskaber, så får de en påtale. Der er tale om byggeri til ca. 850.000. Største udgiftspost er fra tømreren på ca 340.000. Vi bruger Danske Bank og Realkredit Danmark.
    Mit spørgsmål er nu: Er det normal procedure at jeg skal gå tiggergang hos mine håndværkere for at skaffe regnskaber. Jeg har allerede kontaktet nogle af håndværkerne og risikerer nu, at de bakker ud af projektet, så jeg skal til at finde andre håndværkere fordi de synes det er urimeligt og det ikke rager min bank hvordan deres regnskaber ser ud.

    #196316
    MichaelForfatter

    Du behøver ikke at gå tiggergang hos dine håndværkere. Gå ind på http://www.cvr.dk, find det firma der skal bygge for dig og køb seneste regnskab for en ganske lille sum penge.

    Banken kunne iøvrigt jo bare gøre det samme og fakturere dig den lille udgift.

    #196320
    AnonymForfatter

    Hej Michael.
    Tak for dit svar. Jeg har endnu ikke været inde på cvr.dk som du foreslår men jeg vil lige spørge om det er muligt at finde enkeltmandsvirksomheder og I/S derinde? Efter at have spurgt rundt hos min private omgangskreds kom jeg selv i tanke om at regnskaber var tilgængelige på nettet men vidste ikke hvor. Det sagde jeg til min bank, da jeg mener det må være deres opgave hvis de vil have fingre i regnskaberne. Min bankdame vidste ikke hvordan (skulle ellers mene de i Danske Bank havde forstand på disse ting!) men hun gjorde alligevel et forsøg og fandt nogle af regnskaberne. Men det var ikke muligt på tømreren som er et I/S og entreprenøren som er enkeltmandsvirksomhed. Vil jeg kunne finde disse inde på cvr.dk?
    Endnu engang tak for dit svar.

    #196322
    MichaelForfatter

    Mig bekendt skal lige præcis enkeltmandsvirksomheder og I/S’er ikke offentliggøre regnskaber. Men er du sikker på at der er tale om sådanne selskaber? Det er sjældent at entreprenører vælger en selskabsform hvor der er personlig hæftelse.

    #196324
    AnonymForfatter

    Ja, der er netop tale om en enkeltmandsvirksomhed og et I/S. Jeg var lige inde på cvr.dk og fandt også entreprenøren men kunne ikke finde et regnskab jeg kunne købe. Men jeg kunne se at han har startet sin virksomhed i en tidlig alder. Det er oprettet allerede i 1982..
    Jeg er ved at stresse lidt over situationen. Byggeriet var aftalt til at skulle være startet allerede i oktober sidste år men vi måtte droppe det da håndværkerne havde travlt og aftalte med alle håndværkerne at hvis det var muligt at komme i jorden pr 1/3-13, så gik vi i gang der. Entreprenøren har rykket startdato til ca medio marts og alle håndværkerne er med på dette. Men nu har de indbyrdes kommunikeret omkring situationen vedr. regnskaber. Tømreren sagde med det samme at han ikke ville udlevere regnskab (I/S virksomheden) men entreprenøren var mere stille og rolig omkring det. Troede jeg. For nu har han talt med tømreren og har sagt(til en af de andre håndværkere) ny bank eller anden entreprenør. Om han virkelig mener det ved jeg ikke, da jeg ikke har talt med ham personligt. Og jeg vil være ked at af skulle ud og finde nye håndværkere. De valgte har givet rigtig gode tilbud og vi har tillid til, at det stykke arbejde der skal udføres er i orden, da vi i forvejen kender deres arbejder.
    Det nuværende realkreditlån er opsagt i januar så jeg skal se at komme videre men ved ikke mine levende råd hvis håndværkerne bakker ud.
    Nogen gange kan det være svært at finde gode pålidelige håndværkere så jeg er virkelig ked af situationen…

    #196328
    AnonymForfatter

    Skift bank. Danske Bank er ikke værd at bruge sin loyalitet på. De har sagt at de kun er interesseret i erhvervskunderne, så de mindre privatkunder gør de hvad de kan for at jage væk med ekstragebyrer og urimelig forskelsbehandling.

    #196330
    AnonymForfatter

    betsi

    Prøv at finde en anden bank! Danske Banke (quicklåns selskabet) har et kæmpe indlånsunderskud
    som finanstilsynet synes de skal gøre noget ved

    Lige pt. entreprerer du med den dyreste entreprenør af dem alle ! RKD og Danske Bank.
    Dette fordyrer jo dit byggeprojekt efterfølgende i n x 100.000 kroners klassen og så lyder det øvrigt som om at er ved at deponere din økonomiske handle frihed (Danske Bank elsker rente og åger karruseller)

    Du bør nok gøre dig nogle lidt mere seriøse overvejelser mht. finansiering
    livslangt stavnsbånd til Evind Kolding (lyder ulækkert )

    <<
    Min bankdame vidste ikke hvordan (skulle ellers mene de i Danske Bank havde forstand på disse ting!)
    <<

    Her bør advarselsklokkerne ringe hos dig (HUSK ! det er produktsælger sælger du har med at gøre)
    Denne banks speciale(new normal) alle ikke millionærer til teknisk insolvente og herefter ganske useriøst sørge for at de hænger fast i karrusellen)

    Så lad nu være med at stirre dig blind på dit byggeri og fokuser på en mere seriøs finansieringspartner først – husejer skal du nok nå at blive

    #196332
    testForfatter

    Risko for at du mister dele af din investering hvis de går konkurs under forløbet er reel nok.

    Men mål reguleres riskoen bedre med garantier. Du bør helt klart kun betale efter færdiggørelses grad og hvis du forudbetaltes til materialer er det vigtigt at de bliver din ejendom. Det skal fremgå af aftale med materiale levenadø. Alternativ bør du til dine betalinger ha bank garantier, men her er det så at banken nok gerne vil se regnskaber og godkende dit valg af intrepanører.

    Hvad sku håndværkerens ha at skjule? Han afleverer alligevel regnskabet til skat med mindre hans omsætning er virkelig lav.

    #196338
    HalliHalloForfatter

    Hvad er det for en Danske Bank-afd, der kræver regnskaber fra håndværksfirmaer?

    Det har jeg nenlig aldrig hørt om skulle være nødvendigt.

    Læste jeg rigtigt: Skulle du låne helt op til skorstenen?

    #196368
    AnonymForfatter

    Tak for alle jeres kommentarer og råd/vejledninger. Det er rigtig rart at blive guidet lidt på vej når man ikke selv har kompetencer til området.
    Jeg kan se at et indlæg jeg skrev sent i aftes fra min mobil desværre ikke er dukket op på siden.
    Til Vbturbo vil jeg sige at jeg godt ved danske bank er dyr men vi har tidligere indhentet tilbud fra andre banker som ikke kunne give en bedre deal end den vi havde og vi tilhører nok også den gruppe banken gerne vil af med: Vi har ikke de store lån, betaler vores ting til tiden og gør alt hvad vi kan for at undgå deres gebyrer.
    Test: Jeg forstår godt hvor du vil hen men jeg kan også sagtens se det fra håndværkernes side: Hvad pokker rager det en anden bank hvordan deres personlige regnskaber ser ud? Og når jeg som lille privatkunde ringer og siger min bank vil se deres regnskaber, som de i forvejen ikke behøver offentliggøre, og deres andel i projektet ikke er større, ja, så ville jeg nok også selv have mine betænkeligheder og måske bare trække mig ud af projektet. De tjener ikke de store summer på vores lille projekt ifht. de andre projekter jeg ved de er i gang med. Og lige præcis det jeg frygtede tror jeg er ved at ske: Håndværkerne er ved at bakke ud hvis de skal fremskaffe regnskaberne.
    Hallihallo:Ja, realkreditlånet skal forhøjes til max udfra den vurdering de kom og lavede hvor vi fortalte hvad der skal ske og de efterfølgende har vurderet hvor høj ejendomsværdien ville blive når projektet er færdigbygget. Derudover er vi nødt til at optage et lån mere for at finansiere resten af projektet og der har banken foreslået et pantebrev som vi starter med at betale ud før realkreditlånet afdrages pga den højere rente.

    Nu er mit spørgsmål: Vil vi kunne nå at skifte bank inden byggeriet går i gang medio marts (forhåbentlig) og kan vi skifte bank med et opsagt realkreditlån (Det blev opsagt i januar inden alle disse problemer startede)?

    Bonusinfo: Det skal siges at jeg har ejet huset siden 1995 og vi har før kunne tilbygge uden problemer via danske bank/realkredit danmark men der har vi også har friværdi nok, så banken/realkredit danmark ikke har kunnet blande sig i vores dispositioner. Tilsyneladende er dette problem opstået fordi ejndomsvurderingerne i vores område er raslet ned og det har vist sig umuligt at sælge huse i området med mindre salgsprisen bliver urimelig lav. I byen har vi parcelhuse på 170 m2 til salg for ca 5-600.000 som er i pæn stand men har været til salg i flere år. Vi har selv uden held forsøgt at sælge i 2 år men tog det til sidst af markedet da ejendomsmægleren ville sætte prisen længere ned end jeg ville være med til. Alternativet ville være at ejendomsmægleren selv opsagde kontrakten. Men for de penge vi bruger på byggeriet kunne vi købe et parcelhus mere i byen og stadig have penge tilbage. Priserne i byen er nu på niveau med 1995 hvor jeg selv købte fordi markedet er gået helt i stå.

    #196404
    testForfatter

    Hvis andre banker ikke kan gi dig bedre tilbud synes jeg du skulle overveje om ikke problemet lige nu overdramitasieres. Altså din hoved entreprenør har et offentligt regnskab og hvis ja er det nok? Ubehageligt eller ej så er det at sku udlevere sit regnskab vel kun et meget lille problem i forhold til hvad der ellers kunne ske i sådan et projekt. Hvis jeg var dig ville jeg tá de regnskaber jef ku få og gå i banken med dem.

    #196416
    pppedeForfatter

    Jeg ved meget lidt om byggesager, men jeg har aldrig hørt om noget tilsvarende. Jeg synes du skal kontakte Danske Bank i morgen på 70 15 15 16 (boliglinje) – de har nemlig åbent – og spørge ind til det.

    #196422
    AnonymForfatter

    Jeg mener faktisk at din bank agerer yderst ansvarligt.

    Du kan komme frygteligt i klemme, hvis du ikke sikrer dig ordentligt mod den ulykkelige situation, at firmaet skulle gå konkurs.

    Alle professionelle købere af entreprenør- og håndværkerydelser garderer sig ved at kræve at se regnskaber, garantistillelse mv., så det er firmaerne vant til.

    Og da der ikke er tale om en helt lille ombygning (og dermed risiko for dig) er det god bankrådgivning / banksalg, at banken presser dig til at sikre dig mod mod den værst tænkelige situation.

    #196426
    AnonymForfatter

    Det er håndværkerne som løber en risiko for ikke at få betaling for deres arbejde, ikke omvendt. Små håndværkere er som regel ret stabile, fordi deres privatøkonomi er bundet sammen med deres firma. Så gar firmaet ned gør de også. Det er uhørt frækt at en bank vil snage i tredjeparts regnskab.

    Jeg ville som håndværker sige nej tak til det arbejde på de vilkår.

    #196430
    Mr RForfatter

    Hvad er det for nogle vilkår der er så frygtlige:) ?

    Aflevere et regnskab der viser at du ikke er på vej til at gå konkurs 🙂 ?

    Dvs. at banken og betsi ikke smider penge ned i et stort sort huld.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.