Andel eller Ejerlejlighed på su

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93570
    AnonymForfatter

    Hej, står og skal flytte tilbage til Århus efter at have været i forsvaret i små 4år.
    Mit spørgsmål går nu på hvad skal jeg vælge ?
    Først kort om mig og mine tanker bag.

    Indkomst de næste 5år ca 6500 efter skat om mden +evt ferie Jobs
    Jeg har sparet 250.000 + lidt som jeg forventer at skulle bruge på de møbler jeg ikke har nu.
    Har pt kæreste, om jeg forventer vil flytte sammen og har mulighed for at give 2500 til husleje.
    jeg har mulighed for at låne op til 100.000 af de gamle hvis jeg er i problemer.

    Jeg har indtil videre været inde og se på 4 lejligheder og skal se på flere næste weekend, har først et reelt behov til sommer for at bo i Århus.

    mit spørgsmål går på hvilke af disse skal jeg vælge og er det realistisk at jeg kan holde et budget der er til at leve for?

    Andelen ligger super centralt 500m fra mit studie der er 2,6milioner i friværdi i andelen så em sund forening
    måndelig boligydelse ydelse er påm3300 alt incl, dvs el, tv, net, varme, vand, vask, vedl.
    Værdi 650.000 men forventer at kunne købe den til max 575.000
    der er 4 andele og jeg vil eje 22% ved at købe denne er svær at dele med andre end en kæreste.

    lejligheden er beliggende uden for byen og er på 93m^2 meget dele venlig 3000m fra mit studie til en værdi på 1,100,000 af månedlige udgifter kan nævnes jeg forventer en kødpris på 1,015,000
    Skat, ejerforen. 840kr
    Vand,varme, el, 1500Kr anslået
    Hertil kommer net, tv, osv.
    Ejer foreningen er sund

    Forventer skulle bruge lejligheden i ca5-6år
    Mit spørgsmål hvilket skal jeg vælge og med hvilken finansering ser i som den bedste?

    Mvh Jonas

    #195854
    AnonymForfatter

    Beklager de mange taste fejl og stave fejl.

    #195856
    Mr RForfatter

    Du skriver at andelen har en friværdi på 2,6 mil kr.

    Hvor meget er andelsforeningen vurderet til og hvor store lån har den?

    Ejerlejligheden virker umiddelbart, som en dårlig løsning i mine øjne.

    I vil næppe havde råd til at afdrage på lånene i de næste par år.
    Ingen ved om priserne vil stige i den periode.

    Derfor risikere i et tab når i skal flytte om 5-6 år.

    #195858
    AnonymForfatter

    Joans, du skal have undersøgt hvad den omregnede kontantværdi af “fællesgælden" er i foreningen før man meningsfuldt kan besvare dit spørgsmål.

    Bag ydelsen på 3.300 kr. kan jo ligge et meget billigt F1-flekslån uden afdrag og eller der kan ligge et fastforrentet 6% lån som næsten er udamortiseret.

    Når det så er sagt, så består de i hvert fald 1.500 kr. vel af almindelige forbrugs- og vedligeholdelsesudgifter i foreningen, så der kan næppe være ret meget gæld i foreningen. Givet at andelen ikke er alt for lille (du nævner ikke m2-tal), så lyder det som et nogenlunde fornuftigt køb.

    For at I kan kreditgodkendes til et boligkøb kunne I overveje at skyde 300.000 kr. ind i andelen (de sidste 100.000 i form af at I etablerer et rente- og afdrafsfrit familielån).

    Derved kommer den rentebærende gæld ned på betaleligt niveau i studietiden.

    Hvor køber man i øvrigt en 93m2 ejerlejlighed til 1,1 mio. kr. i Århus? Enten er der tale om et sandt røverkøb eller også må lejligheden være beliggende i ligge i Gellerup-området?

    #195860
    thsvForfatter

    http://www.boliga.dk/map.aspx?id=733741

    En smule søgning finder denne lejlighed på 92 kvm i Højbjerg til 1,1 mill., mon ikke det er den?!

    Men tror ikke, at du kan godkendes til en ejerlejlighed som studerende uden et ordentligt rådighedsbeløb, men det kan kun din bank svare på.

    Ellers en fornuftig pris for en pæn 3-v’er omend der går en del kvm til bl.a. altanen, som tæller med i BBR-areal, når den er indbygget.

    #195864
    AnonymForfatter

    Tak for de hurtige svar.

    Gælden i andelen er

    Realkredit Danmark, FlexLån F5K med afdragsfrihed, 2,00 %, 28,66 år, kr. 1.273.000,00, , Pro rata hæftelse
    edit Danmark, FlexLån F1K med afdragsfrihed, 1,23 %, 21,33 år, kr. 930.000,00, , Pro rata hæftelse

    Dentekniske værdi i andelen er 1.150.000

    Der er tale om i foreningen at lægge låner om til et ny afdragsfrit men dette vides ikke endnu.

    Thsv: Og nej det er ikke dem pågældende lejlighed, men er foreløbigt godkendt de ser på min økonomi nu til køb af ejer, venter stadig på svar om jeg må låne til andel.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.