Huskøb – lån og friværdi

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93530
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg er ny herinde og har ikke læst alle indlæggene igennem, så tilgiv mig hvis spørgsmålet er stillet før.

    Min mand og jeg overvejer at købe et hus. Det hus vi kigger på har en markedspris på lige knap 600.000 kr.

    Da vi begge har relativt fine indtægter (15000 kr og 18000 kr før skat), har vi fået at vide at et lån ikke er urealistisk.

    o Men hvor er det “normalt" at låne til et hus? Banken eller et realkreditinstitut? De har begge sagt, at det er muligt at låne – vi har dog intet på skrift endnu.
    Og hvilken slags lån skal man vælge lige nu? Da jeg snart skal på skole og derfor kun vil modtage SU, vil vi gerne have lånet uden afdrag det første stykke tid.

    o Huset vi kigger på har en offentlig ejendomsværdi på 1.500.000 kr, men vil det betyde at vi – fra samme øjeblik vi køber huset til, lad os sige 600.000, – så vil vi have friværdi i huset til eventuelle forbedringer eller vil den offentlige ejendomsværdi falde til købsprisen?

    Håber I kan hjælpe 🙂

    Venlig hilsen
    Lisa

    #194890
    testForfatter

    Lyder lidt som du kunne få en del ud af at gå ind og læse lidt hos f.eks. Rd. Måske ikke hverken de billigste eller bedste men personligt synes jeg de har en god hjemme side med mange nyttige informationer.

    Vedr. Friværdi huset værdi er købsprisen ikke den offentlige vurdering. Du vil jo heller ikke per automatik betale den offentlige vurdering hvis du mener den er for høj vel? Dvs du kan kun belåne max o,8 af de 600.000 med Real kredit lån, måske mindre.

    Køber du et hus i et yderområde til f.eks 0,6 og investerer 2 mill i det vurderes det ikke på automatik til 2,6. Der er måske slet ikke kunder til så dyrt et huse sønderomme.

    Den offentlige ejdomsvudering har sådan set intet med salgsprisen at gøre og kredit foreninger og banker laver deres egen vurdering

    #194896
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt budskabet ikke er populært, men I bør ikke købe hus eller lejlihed før I er begge er færdige med at læse og har jobs og permanente arbejdsmarkedsindkomster.

    I det nuværende jobmarked er det vigtigt at bevare sin fleksibilitet. Det kan eksempelvis hurtigt blive et prolem at I ejer et hus i Svendborg, hvis nu jobbet er i Vejle. Og det er nu engang et vilkår, at huse mange steder i landet vil være vanskeligt omsættelige i overskuelig fremtid.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.