Vurdering, hvad tror du nogenlunde vi kan købe for?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93523
    AnonymForfatter

    Vi vil gerne købe hus, men kærestens bank (danske bank) er lidt på tværs.

    Vi har kig på hus som vil blive handlet omkring 1 350 000 kr

    Pt har hun en andel, som ser ud til at ryge lige om lidt med et tab på 100 000 desværre.
    Vores samlede gæld inkl tab, su lån osv bliver herefter 320 000 kr

    Vi har idag med den ene part på dagpenge 32 500 udbetalt.
    Vi har Udgift til bil på ca 5000 kr inkl alt derudover har vi kun alm faste udgifter som forsikring, tv, internet osv.

    Danske bank har sagt blankt nej til at købe hus før har betalt tabet af, af en eller anden årsag hænger de sig meget i det tab.

    Sådan med lidt hurtig hovedregning så kommer vi til at side billigere i huset end andelen vi sidder i nu, selvf vi vores gæld blive lidt højere og den skal der jo også afdrages på.

    Hvad er din vurdering, er det urealistisk at tro at vi kan få lov til at købe hus i den prisklasse?

    #194646
    OBSForfatter

    En af deres anker går nok på at I står uden opsparing, men tværtimod med en gæld, hvoraf en del af gælden vil være et højtforrentet forbrugslån (restgælden i lejligheden). Det vil sige at huset skal finansieres 100%, og at I også skal forrente og afdrage den øvrige gæld.

    Et 30-årigt fastforrentet realkreditlån med afdrag på 1.080.000 kr. (80% af 1.350.000) koster i dag ca. 4.300 kr. efter skat. Derudover skal I så have et boliglån på de næste 15% af købssummen (renten vil måske ligge omkring 7-8% eller højere), og derudover skal I så også have finansieret de sidste 5% som formodentlig finansieres til en endnu højere rente. Foruden det, kommer selvfølgelig udgifter til advokat, flytning, osv.

    Derudover skal der også betales ejendomsværdiskat og ejendomsskat som jeg vil gætte på er ca. 1.200 – 1.500 kr. om måneden, og så kommer alle forbrugsudgifterne oveni, vedligehold, osv.

    Måske kigger de også på jobsikkerhed og lignende forhold, muligheden for børn, etc.

    Der kan være mange grunde men jeg tror det kan være nogen af dem.

    #194706
    AnonymForfatter

    Da I er teknisk insolvente og derudover er den ene af jer på dagpenge er et boligkøb fuldkommen udelukket i alle banker i Danmark.

    Dagpengeperioden er kun år, og derfor er den indtægt så forbigående, at den ikke kan regnes med i jeres budget. Budgettet skal baseres på 1 lønindkomst og en forudsætning om forsørgerpligt overfor den arbjedsløse. Dette giver et alt for lavt rådighedsbeløb til at I realistisk set kan købe ejerbolig.

    #194728
    MichaelForfatter

    Helt enig med GP. En kæmpe gæld og kun én arbejdsindkomst gør et boligkøb fuldstændigt udelukket her.

    #194742
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror også det kommer til at knibe, men hvis I evt. kan leje lidt værelser ud samt evt. tage ekstraarbejde, så er der måske alligevel en mulighed. Og måske er der arbejde til kæresten i morgen, og så ser verden pludselig helt anderledes ud.

    Held og lykke med boligkøbet. Det skal nok lykkes på et eller andet tidspunkt. Jeg krydser i hvert fald fingre for det.

    #194772
    testForfatter

    I tidernes morgen da jeg købte hus regnede banken ikke lejeindtægten i en families huse med i budgettet.

    #194774
    MichaelForfatter

    Korrekt test og HalloHalli troller og vrøvler som sædvanlig. En bank regner aldrig lejeindtægter med i et boligkøb, men ser udelukkende på familiens erhvervsindkomst. Der er alle mulige faldgruber og usikkerheder hvad udlejning angår og det baserer en seriøs kreditvurdering sig ikke på.

    Og hvem gider iøvrigt købe et almindeligt parcelhus på 120-150m2 og leje et eller to værelser ud??

    #194976
    AnonymForfatter

    Udlejning er ikke en option.

    Det er der bare skinner mig i øjnene er at de siger i skal finde en leje og så spare op, problemet i kbh er jo bare at en leje er markant dyrere om måneden og dertil kommer tab af depositum, så lad os bare sige vi bor til leje 2 år, så vil det være en merudgift på 100 000 kr kontra at købe (2500 ekstra leje pr mnd og et tabt indskud på 30-40 000)

    Vi vil kunne side i huset for omkring 10 000 med alt ca, men ja de vil jo bare have noget sikkerhed.

    #194980
    ChrisMForfatter

    Hvor i København har I fundet et hus til 1.4 mio?

    #195002
    AnonymForfatter

    køge 🙂

    #195004
    fk2001Forfatter

    Jeg synes at din mening om tab af indskud beviser, at du ikke tænker særlig økonomisk og skal have hjælp til at sætte tingene i stand. Allerede der er et huskøb i denne prisklasse et tvivlsomt projekt.

    Derudover er det korrekt at ingen bank ville finansiere noget hvor I er teknisk insolvente fra 1. dag.

    #195014
    ChrisMForfatter

    Alene i afdrag på lån i huset vil koste jer 10176,- om måneden.

    Læg hertil andre ejerudgifter, husk at banken vil se ca. 1000 om måneden til vedligehold. 2000 til vand/varme/el forbrug.

    Så runder vi 13.000 kr. Der er stadig ikke taget højde for ejd. skat.

    Du siger i også har en bil som koster jer 5000 kr om måneden.

    Udgifter for 18.000 kr.

    Så har jeg 14.000 kr tilbage, heraf skal i betale højt afdrag til jeres store forbrugslån og su lån på ialt 320.000 kr. Mon ikke i skal regne med at lægge mindst 3000 her, hvis det skal afdrages indenfor rimelig tid.

    Så skal i kunne leve for 11.000 kr, indtil en af jer måske mister dagpengene.

    Umiddelbart burde det kunne lade sig gøre, jeres grundlag er bare alt for spinkelt før i begge er i job.

    #195016
    ChrisMForfatter

    I øvrigt, hvorfor sammenligner du lejlighed i København med hus i Køge?

    Kan i ikke leje noget i Køge, indtil i får råd til køb?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.