Førstegangskøber – what to do

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93517
    AnonymForfatter

    Hej

    Min kæreste og jeg er på vej ind på boligmarkedet og skal pludselig til at overveje div. låntyper, renteudviklig med mere. Derfor søger jeg helt generelle tips. Jeg ved det er et helt generelt spørgsmål og at mange faktorer bør overvejes i valg af lån.

    Fakta:

    Årligindkomst før skat: 900.000
    Nuværende samlede udgifter: 500.000
    Opsparing: 600.000
    Bolig: vi kigger på ejerlejligheder i København på ca. 3.5 mil DKK
    Risikoprofil: mellem – går ikke med livrem og seler og alt behøver ikke at være fastforentet.
    Tidshorisont: Vi regner med at blive boende i 5-10 år.

    Vi sidder begge to i gode jobs og har gode muligheder for at få forholdsvis hurtige lønspring.

    Så spørgsmålet går på:

    Hvilket banklån giver god mening og hvad bør vi overveje?

    Flekslån eller flexgaranti og hvilken type?

    Vi vil selvfølgelig gerne af med det dyre banklån så hurtigt som muligt, men kan læse mig frem til flere steder, at flere og flere dropper det afdragsfrie obligationslån. Er dette en god ide?

    På forhånd tak!

    #194602
    testForfatter

    Dem alle sammen. men nok primært så meget som muligt på en fleks lån med afdrag.

    #195194
    peter holm larsenForfatter

    Hvis i skal købe som 3,5 mio. kr. skal i bruge ca. 700.000 kr. udover realkreditlånet dertil skal lægges købsomkostninger.

    Så lidt afhængigt af hvad i skal bruge til standsættelse og indretning kommer i til at skulle låne mindst 200.000 kr.

    Det kunne i sagtens tage som et prioritetslån i en bank. Det kan derfor være fornudtigt med en blanding af et F-lån uden afdrag og noget på fast rente hvis I ikke vil gamble for meget – og begge kan godt være uden afdrag så i hurtigt kommer af med banklånet.

    #195196
    NultopskatForfatter

    Da I nu skal låne 2.8 mill i kreditforeningen, kan I godt overveje at lave 2 lån så I har både flex og fastforrentet. Flex garanti er spild af penge. Vælg F3 eller F5 istedet. Min grundholdning er dog at et rigtigt flekslån er et F1. F3 & F5 kan være dyre at komme ud af i utide.
    Lad blot begge være afdragsfrie et par år, da I som Peter holm Larsen nævner nok kommer til at lave et lille boliglån i banken også.

    #195258
    peter holm larsenForfatter

    Jeg ville også hvis i havde en mellem risiko vælge følgende:

    F1 lån 30 årigt lån med afdragsfrihed i 10 år på 1,4 mio. kr.
    3,0% fastforrentet med afdrag på 1,4 mio. kr.
    0,2 mio. banklån som prioritetslån (som i så også bruger som lønkonto – så lån og forbrug trækkes på denne)

    Derved vil i få maksimal forrentning af jeres overskydende kapital i løbet af måneden, ved at den fragår prioritetslånet – som fungerer som en kassekredit med pant i boligen.

    Jeres mål bør så være at få nedbragt prioritetslånet så hurtigt som muligt.

    I kunne evt også gamble på at renten stiger og så optage det hele som et fastforrentet lån og så når renten er steget lægge om til et F1 lån – og så score en skattefri kursgevinst. Men der svært at vide om renten stiger – og særligt den lange rente.

    Men ville heller aldrig råde til at tage et flexgaranti lån.

    #195328
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Tak for super brugbare input! Beklager lidt sent svar, men det er også de overvejelser vi er ude i.

    Takker igen for indlæg!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.