Nedsparingslån eller……

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93507
    AnonymForfatter

    Hej
    Kan nogen fortælle om hvad der er bedst/billigst: Nedsparingslån eller fast forrentet realkr.lån afdragsfrit 3,5%? Beløbet vil være ca 1.1 mill, da vores hus er vurderet for et par uger siden til 1,8 mill, vi regner med vores bank vil bevillige ca 60% af vurderingen, vores bank tager 3,97% for Nedsparingslån
    God Dag Derude…

    #194212
    AnonymForfatter

    Alt for dyrt

    Prøv flere at indhente flere tilbud fra flere forskellige banker.

    Handelsbankens prioritetslån feks.
    Nordea prioritet

    etc…

    NB
    Anbefaler dig at gå en lang bue udenom Danske Bank

    #194218
    AnonymForfatter

    Det er Nordea Prio….der tager 3,97%

    #194224
    AnonymForfatter

    Handelsbanken tager pt. 1,25% med 3 mdr. tilpasning

    #194314
    testForfatter

    prøv også lige danske bank

    #218810
    KFJForfatter

    Hej…Er der nogen der har gode erfaringer med laveste rente på Nedsparingslån?

    #218824
    AnonymForfatter

    Jyske Bank og Handelsbanken – Sparekassen Thy har vist også fået Prioritetslån, men det er måske samme produkt som Nordea/Danske Bank. (jeg kommer ikke til at undersøge det i dag)

    Jyske Banks produkt er jeg ikke så kendt i. Handelsbanken tilbyder som vbturbo skriver 3 måneder til 1,25 med afdrag og 1,40 og op til 10 års fast til 2,51/2,71 (tænker det er uden afdrag siden du skriver nedsparing) måske det er det samme i Jyske Bank.

    Men mht. nedsparingslån læs evt. lidt på nettet – jeg stoler ikke meget på denkorteavis, men de er inde omkring noget her:
    http://denkorteavis.dk/2014/mennesker-med-frivaerdi-kan-fa-nej-til-lan/

    Det afhænger måske af hvor i landet I bor og hvor stor jeres gældsfaktor vil blive, om de vil låne jer 60 % som du skriver.

    Gældsfaktor –> gæld/bruttoindkomst = faktor.

    Finanstilsynet behandler det således:

    “Hvis kunden nærmer sig pensionering, dvs. er over 60 år, må gældsfaktoren maksimalt være:
    2,0 for kunder med ejerbolig, herunder fritidsbolig.
    1,0 for kunder med andelsbolig – forudsat tilfredsstillende økonomi i andelsboligforeningen.
    0,3 for kunder med lejebolig, hvor gælden modsvares af aktiver som bil, motorcykel, campingvogn eller
    båd.
    Dette gælder dog ikke, hvis kunden har en anseelig reel formue fx i form af pensionsordninger o.l."

    Dvs. hvis I vil låne 60 % af 1,3 mio. bør jeres husstandsindkomst være 390.000 kr./pr. år. (jf. finanstilsynets vejledning).

    Så er det om bankerne forholder sig til det – eller hvilken alder I har.

    Læs evt. selv finanstilsynets vejledning: https://www.finanstilsynet.dk/da/Indberetning/Vejledninger-og-informationer/Vejledninger/~/media/Indberetning/2012/System/AS_vejledning_20121217_2.ashx

    #218840
    thsvForfatter

    Mathlian, hvorfor regner du med 60% af 1,3 mio. kr?

    Trådstarter skriver om 1,8 mio. eller et lån på 1,1 mio. altså et helt andet beløb.
    Og husk at pensionsformue, der udbetales løbende, kan medføre at en højere gældsfaktor kan være gældende, så du kan ikke “rådgive" så simpelt.

    Med en andelsbolig til en værdi af f.eks. 1,2 mio. er det også meget lavt at gældsfaktoren skal være 1,0, typisk 300-400.000 kr med en god pensionsopsparing. De første 600.000 kr burde være automatisk i dette tilfælde.

    Banken vil nok også gerne belåne af realistisk salgsvurdering på en ejerbolig, da sikkerhedsstillelsen for banken er ikke eksisterende for de første 60 %…

    #218858
    AnonymForfatter

    Ahaha thsv, jeg trænger nok til briller skal du se, hvis jeg har set 8 som 3 – beklager – men 60 % af 1,3 ville nok være mere realistisk som nedsparingslån i det tilfælde, medmindre der er gode løbende udbetalinger fra pension.

    thsv, har de først fået bevilget lånet på baggrund af indkomst og betaler renterne kan lånet ikke kræves indfriet ved fald i indkomst medmindre det er i Jyske Bank….

    Du forstår ikke hvorfor de skriver 1 med andelsbolig? Andelsboliger har udover renten en boligydelse, som bl.a. knytter sig til lån i ABF’en. Derfor – det burde du kunne regne ud – og kom ikke og sig at ABF’er kan være gældfrie.
    Desuden skal du finde den tekniske belåning på andelsboligen – den kan sagtens være sådan, at du kun kan få belånt andelsbeviset med 250.000 i det scenarie du sætter op… desuden risikerer banken at ABF’en optager ny gæld som øger boligydelsen og forringer omsætteligheden –> kan medføre teknisk overbelåning.

    “Banken vil nok også gerne belåne af realistisk salgsvurdering på en ejerbolig, da sikkerhedsstillelsen for banken er ikke eksisterende for de første 60 %…"

    Hvad mener du med denne formulering – mener du ikke banker kan tage sikkerhed for de første 60 % op til sikkerhed eller hvad????

    #219178
    peter holm larsenForfatter

    Jeg ville kontakt Nykredit bank om et prioritetslån der ligger rente lige over 1%.

    Der betaler du kun rente af det du trækker på kreditten.

    Kontakt dem og hør om rente og hvor meget i kan låne.

    Den vurdering i skal have foretaget er af det kreditinstitut som skal give lånet – så kan sagtens afvige fra den i har fået.

    #219192
    HalliHalloForfatter

    Vil det sige at ingen på markedet kan gøre det så billigt som Nykredit?

    #219202
    peter holm larsenForfatter

    Kommer nok an på hvilket marked du tænker på.

    Men min vurdering er det er blandt de bedste. Og med tanke på det er et nedsparingslån hvor jeg fx forestiller min spørger skal bruge måske 200.000 kr årligt – så vil renten efter skat 1 år udgøre ca 600 kr efter skat – og tænker at selv hvis det helt optimale scenario skulle opstå med en lavere rente så taler vi igen marginale besparelser.

    Og tænker ikke man skal bruge livet på at tjene de sidste 100 kr. ! Ved at ofre en masse timer ekstra søgen.

    Men kender du bedre alternativer HalliHallo – eller er det et Trolle indlæg igen!

    #219562
    AnonymForfatter

    Et enkelt spørgsmål ang prioritetslån, vi ejer et sommerhus der i sidste uge blev vurderet til 1.375 mill og en ejerlejlighed
    der er vurderet til 0,8 mill, og der er ingen lån i disse, hvor meget kan man så opnå i prioritetslån for de enkelte boliger.
    Jeg er lige fyldt 64 og er på efterløn og min kone bliver folkepensionist til sommer.
    Jeg regner med at optage et prioritetslån i sommerhuset inden sommer, men kan man vente med et nyt i lejligheden, indtil behovet opstår for yderlige kapital til f.eks om 10 år, eller skal man gøre det nu? for at være på den sikker side.

    #219568
    thsvForfatter

    Prioritetslån kan i princippet ydes op til samme grænse som for RK-lån, altså 80% for ejerlejligheden og 60% i sommerhuset.
    I praksis vil man dog normalt kun belåne 60% af en ejerbolig, så banken har større sikkerhed for sit pant.
    Ved en ejerlejlighed til kun 800.000 kr må denne ligge i et yderområde og/eller være meget lille.
    I dette tilfælde kan du få svært ved at belåne den, specielt som pensionist med formentligt relativ beskeden indkomst.
    Hvor meget banken vil belåne sommerhuset må du spørge dem om, men jeg kunne godt forestille mig at de sætter grænsen ved 45-50% for prioritetslånet i dit tilfælde.
    Udover Nykredit, får du billige prioritetslån i Handelsbanken og Jyske Bank.

    Når kapitalbehovet opstår om 10 år vil det sandsynligvis være smartere at sælge lejligheden og flytte i lejebolig, så den opsparede kapital frigives og kan indsættes på prioritetslånet, hvorefter du/I igen kan trække på de samme 700.000 kr (hvis I bevilges et lån på det).

    #219686
    AnonymForfatter

    Tak for hurtig tilbagemelding.

    Ang. lejlighed:
    Kan kun anbefale og flytte til Slagelse, 95 m3 + 16 m2 overdækket flise terrasse og 20 m3 græsplæne med bøgehæk
    300 mtr til børnehave og skole, samt Fakta, bus udenfor døren 4 x i timen, og 500 mtr til skov.
    Nyt køkken og bad, og nye energi/støj ruder.
    🙂 🙂
    Jeg prøver Nykredit.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.