RD – Vores afdragsfrihed forsvandt ved simpel omlægning

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93488
    AnonymForfatter

    Hej

    I 2010 optager vi et F1 med 10 års afdragsfrihed. I 2012 omlægger vi til en F5 uden at diskutere den afdragsfrie periode overhovedet.

    Nu opdager vi så til vores store overraskelse, at vores afdragsfrie periode i forbindelse med omlægningen er ændret. RD skriver ved omlægningen:

    ”Af de bevilgede afdragsfrie år er der brugt 2 år. Der er nu aftalt afdragsfrihed i perioden fra d. 31.3.2010 til den 31.03.2017.”

    Vi er ikke opmærksomme før nu (det skulle vi have været ja…), og har derfor underskrevet papirerne. Uanset så giver RD’s lommeregner 10 – 2 = 5. Så vidt jeg husker fra matematiktimerne, så ville dette have medført en fejl og en opsang fra lærerinden.

    Vi er tilsyneladende ikke de første kunder der oplever dette:

    http://m.bt.dk/f/?article=22789423-Pludselig-forsvandt-Peters-afdragsfrihed

    Jeg har nu skrevet skrevet til Danske Bank og afventer svar.

    Har andre oplevet lignende sager, som vi om nødvendigt kan refere til?

    Mvh. Jakob

    #193938
    Mr RForfatter

    Den er ikke ændret.

    Du har stadig 7 år på lånet.

    Du kan dog bare ikke få 2 perioder af F5 fordi der kun er 7 års afdragsfrihed tilbage.
    Hvis du om 5 år ønsker at benytte dig af den resterende afdragsfrihed skal du lave et profilskifte til F1 i 2 år eller et F2lån.

    #193940
    Mr RForfatter

    Vedr. den artikkel er det griner hvor uoplyst journalisten er. Han har åbenbart ikke forstået det svar han fik af Realkredit Danmark.

    Utroligt at man så bruger ham til at skrive artiklen.

    Det er åbenlyst for en hver der ved lidt om realkredit, at man ikke kan låse renten på et afdragsfrit flekslån længere tid end afdragsfriheden løber.

    #193942
    AnonymForfatter

    Tror problemet her er, at spørger ikke har forstået, at han ikke har lavet en låneomlægning, men derimod et profilskifte.

    Hvis han laver en reel låneomlægning så kan han sagtens få en fornyet 10 års afdragsfri periode, under forudsætning af, at belåningsgraden fortsat er under 80%.

    #193946
    AnonymForfatter

    Mr R:
    Jeg er helt med på dit første indlæg. Der er vi helt enige.

    General Prier:

    Det er muligt, at jeg bruger det forkerte udtryk. Jeg er alm. forbruger og ikke bankuddannet. Vi skifter fra et F1 til et F5. Om det er en omlægning eller profilskifte har jeg ikke styr på.

    Anyway.

    Vi køber i 2008 bolig og financierer købet med et fastforrentet lån. I 2010 vælger vi så at indfri obligationslånet og optage et nyt F1 flekslån med en løbetid på 30 år og nye 10 års afdragsfrihed. Lånet svarer til 80 % af ejendommens værdi.

    Efter det første år i 2011 vælger vi at forlænge med yderligere 1 år på en F1’er.

    I 2012 spørger rådgiveren os igen, hvorvidt vi ønsker en F1’er igen eller ønsker at låse renten på en F5’er, nu hvor den er så lav. Der nævnes intet omkring at den afdragsfrie periode berøres af dette.

    Vi vælger at ændre fra F1 til F5 og får så papirerne på det “nye" F5 lån og er ikke opmærksomme på, at RD skriver at vi nu hart brugt 2 år af vores afdragsfrihed på 10 år og at der derfor kun er 5 års afdragsfrihed tilbage. Igen 10 – 2 = 5.

    Der falder min kæde altså af…

    #193948
    HJLForfatter

    Jeg er glad for den nye mulighed for at bedømme indlæg. Meget fint formuleret Mr. R

    Trådstarter i dette tilfælde er din mistro ubegrundet. I samme sætning som du referere til står, at du kun har brugt 2 af de aftalte år.

    Jeg forstår dog ikke hvorfor din rådgiver ikke har nævnt denne detalje, den betyder jo at du tvinges ud i profilskifte for at få de sidste 2 års afdragsfrihed og profilskifte til en kortere periode med afdragsfrihed, som ganske givet ikke vil være gebyrfri. Når du nu alligevel er i gang med at skrive til banken så vil jeg foreslå at du aftaler at du kan lave dit næste profilskifte gratis. Alternativet til F5 havde simpelt været et F4.

    At journalisten laver en hel artikel om emnet og tydeligvis opfinder usande beskyldninger kan ikke undre nogen i disse tider.

    #193950
    HJLForfatter

    Jeg er glad for den nye mulighed for at bedømme indlæg. Meget fint formuleret Mr. R

    Trådstarter i dette tilfælde er din mistro ubegrundet. I samme sætning som du referere til står, at du kun har brugt 2 af de aftalte år.

    Jeg forstår dog ikke hvorfor din rådgiver ikke har nævnt denne detalje, den betyder jo at du tvinges ud i profilskifte for at få de sidste 2 års afdragsfrihed og profilskifte til en kortere periode med afdragsfrihed, som ganske givet ikke vil være gebyrfri. Når du nu alligevel er i gang med at skrive til banken så vil jeg foreslå at du aftaler at du kan lave dit næste profilskifte gratis. Alternativet til F5 havde simpelt været et F4.

    At journalisten laver en hel artikel om emnet og tydeligvis opfinder usande beskyldninger kan ikke undre nogen i disse tider.

    #193952
    HJLForfatter

    Jakob hvor i det du skriver står der at der kun er 5 år tilbage?

    Der står at der er aftalt afdragsfrihed for en periode på 5 år.

    Mr R har lavet en fejl i det indlæg jeg roste måske det som forvirrer.

    Du kan ikke aftale en længere periode da du om 5 år kun har 3 år tilbage af afdragsfriheden og derfor skal lave et profilskifte for at udnytte de sidste 3 år.

    2+5 = 7-10 = 3 års afdragsfrihed tilbage. Rentetilpasningsperiode = 5 år.= umuligt uden profilskifte

    Eller

    2+5+5=12 er umuligt da max. er 10 år

    Giver det mening?

    #193956
    Mr RForfatter

    Ja du har ret det er 3 år han har tilbage efter F5 lånet udløber:)

    Beklager

    #193958
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke rigtigt om vi taler forbi hinanden eller jeg bare er en “dum" forbruger, som ikke har lyttet efter i timen hos vores rådgiver. Jeg prøver igen 🙂

    I 2010 optager vi et flekslån med 10 års afdragsfrihed. Dvs. at vi har 10 år til at afdrage på det dyre banklån i den afdragsfrie periode. Af betalingsoversigten og beskrivelsen af lånet fremgår det, at vi skal begynde af afdrage på lånet i 2020. Fint og efter aftale med rådgiveren.

    I 2011 hvor renten for det næste år skal fastlægges, spørger rådgiveren om vi vil fortsætte på F1 eller evt. F3 el. F5. Vi vælger igen en F1.

    I 2012 hvor renten igen skal fastlægges er spørgsmålet det samme. Vi vælger nu en F5. – Og ja. Når det udløber er jeg helt med på at vi har brugt 1 + 1 + 5 år = 7 år af den afdragsfrie periode = 3 år tilbage.

    Vores problem er bare, at nu vil RD have, at vi skal afdrage på lånet i 2017 og ikke i 2020, som var det vi aftalte, da vi optog flekslånet i 2010. Vores sidste 3 år med afdragsfrihed er “forsvundet"…

    #193960
    Mr RForfatter

    Når dit lån skal rentetilpasses 1/4-2017 kan du lave et profilskifte på dit lån og udnytte de resterende 3 år.

    Dit afdragsfrihed er ikke tabt. Lige nu kan du med din nuværende F5 lån ikke udnytte de sidste 3 år af din afdragsfrihed fordi rentebinding er på 5 år.

    Du kan nemlig ikke have F5 lån (5 år) som indeholder indholde 3 år med afdragsfrihed og 2 år med afdrag. Derfor står der at din afdragsfrihed slutter i 1/4 2017.

    Så profilskifte i 1/4 -2017 til f.eks F3 (3 års binding) og du kan bruge de sidste 3 år af din afdragsfrihed.

    #193964
    AnonymForfatter

    Jakob – At ændre refinansieringsinterval, altså skifte fra F1 til F5 eller omvendt – er ikke en låneomlægning med realkreditinstitutternes progbrug. Det kaldes et af dem profilskifte. Et profilskifte, der forkorter refinansieringsintervallet, koster i Realkredit Danmark 750 kr. i øjeblikket.

    Hvis du vil have de sidste 3 år med, så må du betale 750 kr. for et profilskifte i 2017 og den konsekvens burde Realkredit Danmark jo nok have forklaret dig bedre.

    Men er de tre års afdragsfrihed ikke ligegyldig? Er det ikke klogt nok at begynde at afdrage sin gæld efter 7 års afdragsfrihed?

    #193978
    AnonymForfatter

    Ok. Så må det være et såkaldt profilskifte vi er ude i. – Og det har intet med de 750 kr. at gøre. RD vil have, at vi begynder at afdrage i 2017 og ikke som aftalt 2020.

    Klogt eller ej. Det kan meget vel være at vi begynder at afdrage i 2017 uanset, men hvis vi på det tidspunkt endnu ikke er færdige med at afdrage på det dyrere banklån, så vil vi da meget hellere prioritere at betale dette lån ud inden vi begynder at afdrage på kreditforeningslånet.

    Jeg kan da tilføje, at hele miseren opstår ifm. et kommende bankskifte, hvor flere af de adspurgte banker nævner at vores afdragsfrihed udløber i 2017, hvilket vi tilbageviser, da vi begge husker at afdragsfriheden var aftalt til 2020. Vi finder så ud af at de har ret og da vi forelægger dette for RD (Danske Bank), siger de, at de manglende 3 år skyldes at vi ikke fik fornyede 10 års afdragsfrihed, da vi omlagde lånet i 2010. Men det er jo ikke det der er tilfældet…

    Nå. Vi afventer hvad de siger.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.