Guldgrube venter bankerne

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93482
    AnonymForfatter

    Børsen skriver fredag, at tusindvis af familier risikerer problemer, når afdragsfriheden udløber i de kommende år.

    Mere konkret har så mange familier en belåning over 80% af ejendomsværdien på flekslån, hvor afdragsfriheden udløber:

    1.272 familier har belåning over 80% som udløber i 2013.
    7.345 familier har belåning over 80% som udløber i 2014.
    23.020 familier har belåning over 80% som udløber i 2015.
    30.863 familier har belåning over 80% som udløber i 2016.
    33.860 familier har belåning over 80% som udløber i 2017.
    29.030 familier har belåning over 80% som udløber i 2018.

    Den negative udlægning af det her er selvfølgelig, at det rammer en række familier hårdt, at de nu skal til at afdrage på lånene.

    Men den positive nyhed for bankerne er, at i hvert fald 75% af kunderne har en så god økonomi, at man kan tilbyde kunderne at omlæge hovedparten af gælden til et nyt afdragsfrit lån (hvorved realkreditinstitutterne scorer gebyrer) og bankerne kan tage sig godt betalt ved at yde dyre bankboliglån for den del, der ligger over 80%.

    Jeg er helt overbevist om, at bankerne græder krokodilletårer over situationen.

    I en tid, hvor bankernes indlånsunderskud er forsvundet som dug for solen og hvor flertallet af bankernes største problem er, at man ikke kan få udlånsvækst, så er dette en aldeles kærkommen lejlighed til at få lidt gang i butikken.

    #194014
    peter holm larsenForfatter

    Har været i kontakt med ministeriet efter de havde bragt oplysningerne til brug for den ovennævnte artikkel – og der er inget belæg for at alle nævnte familier vil få problemer.

    Beregningen er alene lavet ud fra den samlede realkreidtgæld i forhold til ejendommens værdi. Men der siges intet om familiernes øvrige aktiver og eksempelvis likvider.

    Vi hører selv med i gruppen af familier der har belånt vores ejendom til ca. 85% med udløb i såvel 2015 og 2016 – og skulle således være en familie i risiko. Men vi har samlede bankindeståender som overstiger vores samlede realkreidtlån – og det reelle billede – at således at vi hvis realkreidtinstituttet ikke vil forlænge f.x 50% af ovres lån for blot at tage et eksempel blot vil hæve beløbet i banken. Ved mange er i samme situation – så tallende kan ikke bruger til noget reelt forid datagrundelaget er alt for ensidigt og mangelfuldt til analysen.

    #194016
    AnonymForfatter

    Nu var min pointe ikke om realkreditinstitutterne og bankerne vil omlægge lånene / give boliglån, således at den afdragsfrie periode kan køre videre. Det tror jeg bestemt bankerne vil.

    Min pointe er, at det bliver en fed forretning for banker og realkreditinstittuer med alle de låneomlægninger – især de, hvor familie skal ind og omlægge et realkreditlån til en kombination af et nyt afdragsfrit realkreditlån + et boliglån på toppen.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.