Boligkøb sammen med forældre

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93451
    AnonymForfatter

    Hej
    Det er sådan at jeg er ved at købe bolig sammen med min kæreste. Da min kæreste grundet gæld ikke kan stå på skødet, vil hendes forældre sammen med mig købe huset. Vi vil eje halvdelen værd. Da banken anbefaler dette og har givet grønt lys, for sådan et køb.
    Mine spørgsmål går således ud på:

    Hvordan skal man forholde sig over for SKAT?
    Skal min kærestes forældrene betale halvdelen af udgifterne selvom de ikke bor i huset?
    Hvordan gør vi det mest simpel, så forældrene ikke har nogen udgifter ved det.
    Håber der er et par kloge hoveder der har et svar

    #193356
    peter holm larsenForfatter

    Udgangspunkter er ikke nødvendigvis det bedste – er en lidt farlig model, hvis i nu en dag skulle gå fra hinanden. I bør under alle omstændigheder lave en samejeoverenskomst, om hvordan i skal forholde jeg hvis en ønsker at sælge din andel.

    Når det så er sagt – vil udgangspunktet være at forældrene lejer boligen ud (50%) af denne til sin datter f.x. Forældrene er skattepligtig af lejeindtægten med har tilsvarende fradrag for alle omkostninger til renovation, ejendomsskat, renter mv. og ved underskud har de fradrag for underskuddet – som hovedregel.

    Så forældrene skal betale 50% af udgifterne som hovedregel men opvejes så helt eller delvist at lejeindtægten.

    Men vil anbefale i får en advokat til at lave en sameje overenskomst – tror de kan lave det for nogle 1000 kr. og denne vil som jeg lige kan se være en fradragsberettigede udgift så det svinger ind efter skat.

    #193360
    AnonymForfatter

    Tak for svaret
    Vi er ved at snakke med en advokat omkring de forskellige forhold.
    Planen er at vi inden for 5 år skal købe min kærestes forældre ud.

    Det der kunne bekymre mig er hvilken leje vi skulle betale. jeg tænker man kunne betale det der svare til forældrenes udgifter.
    Men hvis nu der er regler for lejens størrelse og det er mere end udgifterne er det et problem.
    Ved du om man SKAT eller andre vurdere hvor stor lejen må være?

    #193392
    peter holm larsenForfatter

    Ja det ved jeg godt – lejen skal være markedslejen – men det siger jo ikke ret meget for det kan både være mere eller mindre end omkostningerne – for omkostnignerne har intet med lejens størrelse af gøre som udgangpunkt.

    Så er lejen lavere end omkostningerne får forældrene et underskud der kan fradrages skattemæssigt og modsat en indtægt der er skattepligtig.

    Jeg lejer selv ud og har set hvad andre lignede boligere lejes ud til og har så brugt dette som grundlag.

    SKAT vurderer alene om der er tale om gaver mellem parterne og der er nok rimelig vide rammer – specielt hvis lejen sættes til omkostningerne – så vil de næppe klage. Men det kan være at “lejer" synes den er forhøj kan klage til boligretten, men næppe relevant her.

    Hvis planen er at købe forældrene ud i løbet af 5 år kunne det så ikke være en ide i købet ejendommen selv med lån fra forældrene – og I så betaler lånet ud om 5 år ?

    Vil være billigere – men der er mange forhold at tage med – og er lidt tungt at forklare her.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.