Bidragssats / Belåningsinterval

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • TKJForfatter
    Indlæg
  • #93447
    TKJForfatter

    Hej,

    Hvordan fastlægges bidragssats / belåningsinterval ?

    Ifølge RD er det ud fra belåningsprocenten ved optagelse af lånet, og den kører så igennem til lånets udløb eller omlægning.

    Det giver da ikke den store mening. Siden købet i 2004 med belåning på 80% er min bolig steget i værdi, og jeg har i mellemtiden betalt ½ af lånet ud. Restgælen svarer idag til ca. 30% af boligens værdi.
    Burde det ikke løbende justeres, så bidragssatsen reflektere de aktielle forhold?

    /Thomas

    #193286
    MichaelForfatter

    Nej, det giver ikke mening men sådan opererer alle kreditforeninger. Din eneste mulighed er at omlægge lånet evt. i en anden kreditforening.

    #193290
    AnonymForfatter

    TKJ

    Jeg blev selv træt af den manipulerede RealKredit.
    Alle deres skrivebordsvurderinger og bidragssatser hænger ikke længere sammen (nok fordi der skal kanaliseres penge over i de tabsgivende bank forretninger)

    Rente & bidragssatser > risiko

    Kig på de banker der tilbyder prioritetslån ,de har en helt anden
    fleksibillitet og er fuldt ud konkurrencedygtige med RKD

    Check foreks.
    http://www.handelsbanken.dk/
    under priser & rente satser og vælg prioritetslån

    #193296
    Mr RForfatter

    Ja vbturbu bidragssatser skal være større end risikoen ellers er der jo ikke noget at leve af for realkreditten.

    #193302
    AnonymForfatter

    VBturbo, pendulet svinger frem, og det svinger tilbage.

    Din totale afskrivning af dansk realkredit er jeg ganske uenig i.

    Hvis du kigger mod Sverige, og kigger mod hvad reguleringsmyndighederne har gang i der overe, så ser jeg to alvorlige røde flag som kan ramme Handelsbanken som en forhammer.

    1. Sverige vælger at stå udenfor bankunionen, hvilket på et eller andet tidspunkt vil øge den risikopræmie de svenske banker (og dermed du selv) skal betale.

    2. Den dag nationalbanken normaliserer renteniveauet, vil realkreditrenterne formentlig igen blive billigere end prioritetslånerenterne. Den situation vi har lige nu er ekstraordinær.

    #193314
    TKJForfatter

    OK det var kedeligt 🙁

    Jeg regner med at kunne nedbringe lånet til ca. 500.000 ved næste rentetilpasning, og det vil da stå med 20 års løbetid tilbage.
    Så er spørgsmålet bare om det kan betale sig at omlægge, eller man bare skal lade det løbe videre, når jeg forventer at kunne betale det helt ud i løbet af de kommende 5-6 år.

    Mvh
    Thomas

    #193324
    AnonymForfatter

    Citat:
    VBturbo, pendulet svinger frem, og det svinger tilbage.

    Ja det gør det. (50-50) og lidt overraskende med den hurtige opbremsning i den Svenske økonomi , så ja spændende at se hvem der bliver vinderen -;)

    Alstå

    Realkreditten versus Cibor(Prioritslån)

    Men jeg tror modsat dig at vi langt fra er færdige med at se galop
    i prisudviklingen på bidragssatserne (altså at der er meget mere ondt i vente , og det har jeg sagt et stykke tid nu)

    http://www.business.dk/bolig/her-er-boliglaanets-dyre-overraskelser

    Citat : RKD i sidste linje
    Og der er allerede varslet endnu en prisforhøjelse
    pr. 1. januar 2013

    så GP endnu engang bliver du ramt på pengepungen(nytårs hilsen fra RKD) til alle jer fra alle os i RK

    Prisstigningerne i 2012 i realkreditten = 100%
    og 1 jan 2013 svinges taktstokken igen og mon den lander på yderligere 100% i 2013 ?

    Da konge auktionen overstået og masserne nu er skræmt over i F3-F5 indlåsningsfælderne og dermed har de fleste endegyldigt ingen mulighed for at stikke !

    Jo 125.000 kr. pr 2 mill. kr. gør avs på de fleste

    og når vi når et stykke ind i det nye år kommer det næste hop formodenligt.

    Ja det hænger simpelthen ikke sammen som TKJ også meget godt beskriver og referende til tidligere diskussion.
    Ja den overvejende del starter i 80% intervallet og er nu gift med
    dyreste bidrag i hele lånets løbetid (altså med mindre du vil støtte ågerbiksen med et lille grotesk omlægningsgebyr)

    og de useriøse skrivebordsvuderinger og standardprisfald lader vi bare ligge.

    Ja jeg betaler gerne ekstra i rente for den økonomiske frihed istedetfor Realkredittens mumbo jombo og manipulering.

    Jeg tror desværre din profeti har lange udsigter GP
    Og jeg gambler ihvertfald på en helt anden hest.

    #193326
    AnonymForfatter

    TKJ

    Hvilke lån har du ?
    Og hvornår skal der tilpasses igen ?
    Påtænker du at blive boende i din ejendom i en længere årrække ?

    ellers har ingen nogen mulighed for at give dig deres mening om et godt råd

    #193336
    TKJForfatter

    Hej vbturbo,

    Det er RD F1, netop rentetilpasset. Restgæld er knapt 800k med 21år løbetid.

    Jeg har ingen aktuelle planer om at flytte.

    /Thomas

    #193338
    thsvForfatter

    Hvad er din nye bidragssats?
    Og hvilken rente kommer du til at betale?

    Rd burde for øvrigt sænke bidraget for de kunder som de skrivebordsvurderer. Ved formindskelser i vurderingen hæver de jo bidraget.
    Hos Nordea hvor sønnen har et mindre F1-lån, bliver lånet revurderet, når man afdrager over 100.000 kr ekstraordinært på det, men ved ikke om det gælder hos RD.

    Men selv en bidragssænkning fr 0,8 til 0,4% vil maksimalt være 3.200 kr brutto om året, og efter reftefradrag omkring 2.200 kr sparet, så omlægningsomk. til et nyt lån skal være meget små for at det kan betale sig.

    Overvej isedet at binde din opsparing i et år eller mere, renten er jo højere end du betaler til RD.

    Har personligt en buffer stående til 2% uden opsigelse, men den konto kan ikke oprettes mere.

    #193344
    AnonymForfatter

    TKJ

    Læste denne artikel på min iphone for ikke så lang tid siden
    Så her er “eksperternes" råd

    http://epn.dk/privat/bolig/finans/article4927336.ece

    —————————————————

    Min egen profil.
    (Jeg løb ind i samme problematik som dig nemlig at jeg ikke kunne gå fra 80% ned i < 60% intervallet uden også at skulle lave et profil skifte (koster kassen) hvis jeg ville spare i bidragssats
    Og jeg ville ikke af med mine F1 Eurolån (kurstab kan trækkes fra i skat – og det er jo meget hensigtsmæssigt hvis man solgte sin ejendom og skal indfri i utide)

    Fik nok af RD's bidrags galop og skiftede mine F1 Eurolån ud med
    Prioritets lån (kostede ialt 7500 kr all inclusive
    en aftale = en aftale)

    og dermed ingen bidragssatsskruer som der efterhånden er gået hyperinflation i(Realkreditten) at regulere på og fuldstændigt efter for godt befindende og klage mulighed = by i Rusland + dyrt og skride
    http://finans.borsen.dk/artikel/1/242915/realkreditten_malker_kunder_via_hoeje_satser.html

    Skrivebordsvurderingerne som var oppe i programmet "kontant" blev
    i min optik lidt for usmageligt og jeg formoder at Nøddebo ikke ville komme forbi til kaffe i Vejle hvis jeg ikke var tilfreds med vurderingen

    Efter min mening burde banker ikke have lov at eje realkreditselskaber (bundle produkter)da incitamentet jo har været og som vi ser effekterne af nu nemelig – vild overgearing i udlånet og manglende risikostyring

    RKD og resten af sektoren er nu igang med at ødelægge den ellers engang så solide danske boligfinanseringsmodel (De kommer Basel III "regulering" og den nye bankunion i forekøbet)

    Prioritetslånene har en noget større fleksibillitet indbygget

    Så der har du mange flere varianter som hen ad vejen passer langt bedre til dit temperament (hurtig og fleksibel afvikling)

    Pro's

    3 mdr. tilpasning
    Fastrente i n – 10 år

    Afvikle ekstra på lånet når det passer dig
    Bruge lånet som din kassekredit (lav rente)

    Con's

    Ingen mulighed for konveringsgevinst
    ——————————————————-

    Som General Prier er inde på i sit indlæg (så er der altid en risiko og en pris) altså ingen gratis omgange

    thsv giver dig også en god pointe med på vejen.
    Regn på omkostninger ifht. besparrelserne

    Arbejd lidt for det ved at ringe rundt og sæt dig ind i det forskellige , evt. spørg en uvildig rådgiver

    Held og lykke med det

    #193346
    peter holm larsenForfatter

    jeg ville ikke anbefale dig at afdrag de 500.000 kr. på dit lån – når du har et F1 lån.

    Din rente på lånet bliver ved en 80% belåningsgrad ca. 1,38% pa. så der er det du vil spare i rente pr. år. Sætter du i stedet dette i banken vil du kunne få pt. 1,50% f.x. i FIH bank.

    Det til og med nu hvor indlånsrenterne er ekstrem lave pga. store indlånsoverskud i bankerne.

    Hvis vi forudsætter du kan gentage dette i de næste 4-5 år vil du have indeståender i bankerne svarende til dit lån – som så kan rulles igen og igen men en positiv rentegevinst til dig.

    Hvis det endelig skulle vise sig, at du ikke længere kan få en højere indlånsrente end du kan låne til i realkreditten – så kan du omlægge dit realkreditlån til et boligprioritetslån (svarende til en kassekredit) i en bank og så “afdrage" lånet med det samme – derefter vi du have en ekstrem billig kassekredit hvis du endda skulle have behov for kapital – og tilmed bevares tinglysningsgebyret på 1,5% af lånets hovedstor. Med et lån på 1,3 mio. kr. svarer det til en værdi på ca. 20.000 kr. du bevarer.

    Så lad være med at afdrage og sæt pengene i banken 🙂

    #193348
    peter holm larsenForfatter
    #193358
    peter holm larsenForfatter

    Skulle du endelig ønske at ofre 30 kr. kan du tilmed for 1,76% i rente over et år – så er gevinsten endnu større.

    #193368
    AnonymForfatter

    Peter

    Din rente på lånet bliver ved en 80% belåningsgrad ca. 1,38% pa. så der er det du vil spare i rente pr. år. Sætter du i stedet dette i banken vil du kunne få pt. 1,50% f.x. i FIH bank.

    ————————————————

    Hvis TKJ har afdragsfrihed så har du ikke tillægget for afdragsfrihed på 0,2 % og 0,2% for kursskæring med – dermed er renten ihvertfald ikke “kun" 1,38 %

    De 1,76% i FIH med mere end 1 års binding (før eller efter skat ?)

    Nu blev jeg selv nysgerrig (betaler pr 1-1-13 ca. 1.22 %) på mit prioritetslån

    så her kunne den konstellation måske godt blive interessant for mig -;)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.