Studerende og andelsboligkøb?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93316
    AnonymForfatter

    Hej.

    Beklager på forhånd hvis dette er spørgsmål er helt hen i hampen!

    Jeg er igang med Kandidat uddannelsen og skal til at finde mig et studiejob og eventult gå ned til at studere på deltid for at kunne arbejde lidt mere efter en lille pause.

    Jeg får SU og har en opsparing på ca. 10.000 kr.

    Jeg har forelsket mig i en 3 værelses andelsbolig til 300.000 .. Hvor boligafgiften ligger på 6150 kr på måned (uden el, tv og internet)

    Min ide var at leje det største værelse ud til ca 4000-4500 kr med det hele. Den ligger meget godt placeret centralt i København.

    Tror i der er nogen jordisk chanse for at nogen vil låne mig de 300000? Er 28 år og har ellers altid arbejdet vedsiden af og haft styr på økonomien.. Er bare SÅ træt af kollegie tilværelsen.

    Obs. Den har ligget til salg i næsten et år. Totalt nyt lækkert køkken og toilt/bruse .. er det tegn på at der er noget galt?

    #189966
    BangeeForfatter

    Tror det desværre ikke

    Det kommer an på følgende.
    Hvornår er du færdig som studerende?
    Hvad forventer du at få i fremtidig løn
    Hvordan er det forbrugsmøsnster , laver du ofte overtrræk eller lig
    Har du generalt styr på din økonomi, budget, forsikringer mv.

    Du skal tænke på at et lån på 300.000 nok bliver på ca 315.000 efter div omkostninger
    og skal du afdrage det over 20 år til en rente på ca 7% vil det koste 2.500 pr måned udover de 6150 i “husleje".

    Mener du selv at du kan undvære 8.650 – din nuværende husleje om måneden?

    Desuden er det jo flere udgifter ved at blive “ejer", indvendig vedligeholdelse, dyere forsikringe sandsynligvis.

    Så alt i alt tvivler jeg på det, idet banken nok vil kræve et rådighedsbeløb på omkring 5.000 efter alle udgifter er betalt

    #189974
    AnonymForfatter

    Hej Chilla,

    Dit spørgsmål er ikke ude i hampen. Det er spørgsmål aldrig. Men nogle gange er der folk, der svarer total idiot. Det skal du ikke tage dig af. Sorter deres reaktioner fra, hvis de skulle dukke op.

    1. Det lyder sikkert meget kedeligt, men jeg vil anbefale dig at finde en billigere andelslejlighed. Den er noget dyr i boligafgift.

    Hvis du MÅ have denne lejlighed såfremt banken giver grønt lys:

    1. Jeg vil anbefale dig (som det nuværende boligmarked ser ud) at forsøge at få prisen ned på andelslejligheden

    2. Nu ved jeg ikke, hvor mange m2 lejligheden er på, og hvor praktisk den er til to personer, men du kan evt. leje et værelse ud, for at nedbringe dine faste omkostninger i en periode.

    #189976
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Lejligheden er lidt over 52 m2 .. Og jeg havde tænkt mig at leje det større værelse ud indtil jeg selv tjener nok til at kunne have den for mig selv.

    Når jeg talte med ejendomsmægler lod det til at de var til at tale med, da boligen har stået til salg længe. 244 dage. gået 15% ned i pris

    Jeg har nu heller ikke totalt tjek på lejebolig markedet, men forestiller mig ikke at det skulle være svært at finde en lejer til stort værelse hvor vi deler stue, lækkert køkken og toilet/bad selv om prisen bliver 4-4500 kr om måneden.

    Jeg har 1,5 år tilbage af kandidat studiet og kommer vel op på magister løn som færdig uddannet.

    Men intet sker før jeg har fundet mig et deltidsjob og fået styr på økonomien der har sejlet lidt de sidste måneder (Su rækker ikke langt), men har en lille opsparing og aldrig lånt noget før.

    Ved at boligafgiften er dyr og skal nok få hjælp til at kigge grundigt på boligforeningens papirer inden jeg gør noget..

    tak for seriøse svar!

    #190064
    AnonymForfatter

    Hej Chilla,

    Overvej endnu engang om det er denne lejlighed du må have… for du kan få ret mange fine andelslejligheder i den størrelse til en bedre pris og til en meget billigere månedlig husleje… prøv at se på kvarteret omkring Holmbladsgade, som ligget meget centralt i forhold til Kbh K, og hvor der kører Metro til. Bare en ide 🙂

    Held og lykke med det.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.