Køb/overtagelse af sommerhus sammen med Onkel

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93278
    AnonymForfatter

    Min mor og hendes bror (min onkel) har arvet et sommerhus fra deres forældre, min mor ønsker ikke at beholde/bruge sommerhuset, min onkel vil meget gerne beholde det, men har ikke umiddelbart midler til at købe min mor ud. Jeg har nu tilbudt at jeg gerne vil være med til at købe min mor ud, således at sommerhuset bliver i familien. Min onkel har dog nogle penge som han gerne vil bruge på at købe min mor ud, resten skal jeg så låne i banken.

    Lad os antage at jeg kommer til at stå som ejer af 20% af sommerhuset og min onkel som ejer af de sidste 80%, lad os sige at værdien af sommerhuset er 1,6 mil.
    Tanken er at sommerhuset skal overdrages til mig løbende, med 20.500kr om året, som man nu kan give som gave når man ikke er beslægtet i lige linie, så vil det tage ca. 62 år inden jeg har overtaget det hele, er der nogen måde at dette kan gøres hurtigere, uden at skulle betale gaveafgift, min mor er villig at hjælpe med overdragelsen, bare hun ender med at få 50% af markedsværdien af sommerhuset?

    Min onkel påtænker at bruge sommerhuset som helårsbolig når han går på pension om 5-8 år, hvilket er helt fint med mig! Er der nogen problemer i det rent skatteteknisk eller andre ting?

    Det har været på tale at sommerhuset skal lejes ud i en periode for at finansiere det lån der skal optages i forbindelse med overtagelsen, er der noget problem i at hele leje indtægten går til afbetaling af ”mit” lån?
    Det er på tale at lånes skal optages sammen med min onkel, så det kan laves som et rent realkreditlån, men er det muligt at optage et lån på 20% af sommerhusets værdi sammen med min onkel, således at de 20% af sommerhuset er mit, når lånet er betalt ud?

    #190484
    AnonymForfatter

    Situationen er vist så kompliceret, at I bør få rådgivning hos en advokat.
    Der er ikke noget i vejen for, at man kan lave en ejerfordeling på 20/80. Alle udgifter og indtægter skal derefter fordeles 20/80, og der kan ikke afbetales via lejeindtægt specifikt på din del af et lån. Medmindre I optager hver jeres lån, men så kan der kun lånes op til 60% af den del, hver især ejer.
    Hvorfra stammer den opfattelse, at man kan give 20.500kr. afgiftsfrit i gave, når man ikke er beslægtet i lige linie? Tænker du på beløbet, der kan gives til børns ægtefæller? Alle gaver fra din onkel skal betragtes som indkomst og beskattes.
    Hvis din onkel bor i et hus, som du ejer 20% af, skal han formelt set betale husleje til dig – men hvis han siger, han kun bruger 80% af huset, så går det vel endda. Og den hurtigste måde at overtage sommerhuset på er vist, at du gifter dig med din onkel:-)

    #190496
    AnonymForfatter

    Hvis tingene skal være helt i orden, så vil jeg (som Tove også skriver) også anbefale, at I tager kontakt med en advokat.

    Og gaver fra din onkel.. men det ville jeg nu hoppe op og falde ned på… din onkel kan jo løbende hæve noge penge, give dem til dig, og så kan du jo betale ham dem tilbage via banken.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.