Finansering af vores første hus

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87364
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi er et par som er ved, at købe vores første hus. Vi har øje på et hus som koster 1.495.000. Derudover skal det istandsættes for omkring 500.000 kr, hvilket vil blive gjort over en periode på 2 år af os selv. Vi har ingen udbetaling eftersom vores moderate opsparing er brugt til bilkøb. Hvordan finanseres dette eventyr billigst?

    Som jeg ser det, så er det noget i retnigen af følgende, men jeg kender ikke meget til de forskellige banklån, så konkrete forslag er meget velkomne.

    Fastforrentet realkreditlån 80% af bolig
    Bolig/bank lån 20% af bolig samt istandsættelse

    Mvh. Lars

    #107918
    ToftenForfatter

    På grundlag af mine egne erfaringer vil jeg forslå Jer, at gennemgå/besigtide huset med kreditforeningsmanden (vurderingspersonen). Så kan I helt nøjagtig fortælle ham hvad I påtænker at istandsætte. Det vil også være en god idé, at opstille et budget over de udgifter som I forventer, at istandsættelsen kommer til at koste. Værdien af “eget arbejde" kan også belånes i kreditforeningen. Du skriver, at I vil istandsætte huset for 500.000 kr. (kostpriser på materialer m.m.), det kunne jo være at “værdien" af dette lå væsentligt højere.

    Jeg tog selv kreditforeningslånet hjem i første hug, hvor der var tale om en forhåndsgodkendelse af værdien af istandsættelsen, som så skulle færdiggøres indenfor 2 år (mener det er endnu).

    Vil foreslå, at I tager flere tilbud hjem fra kreditforeninger, har jeg selv haft gode erfaringer med dette. Dvs. jo højere vurdering af huset, jo mere kan der lånes i kreditforeningen. I mit tilfælde var der altså “forskel" og de var alle “sultne" for at stå for finansieringen.

    En tidligere nu pesnioneret afdelingschef hos RD fortalte mig en gang under en privat sammenkomst, at han ville anbefale, at man ikke vælger en kreditforening, som har relationer til sin bank (som samarbejder), for der ved at indgå et man er “bundet".

    Held og lykke til Jer og god arbejdslyst når I kommer til istandsættelsen.

    #107920
    AnonymForfatter

    Hej Toften,

    Tak informationen, det lyder rigtig interessant hvad du siger ang. “Værdien af eget arbejde kan også belånes i kreditforeningen". Dvs. at jeg faktisk burde kunne gennemtrumfe følgende tankeeksperiment hos kreditforeningen:

    Boligpris: 1.495.000 kr.
    Istandsættelse i materialer: 550.000 kr.
    Værdistigning ved istandsættelse: 511.250 kr.

    Ny bolig værdi: 2.556.250 kr.
    80% finansering af ny bolig værdi: 2.045.000 kr. (= 1495.000 + 550.000)

    Dermed er vi fri for det dyre pantebrev på de 20% af boligen. Så skal jeg bare overbevise vurderingspersonen om dette regnestykke – er det korrekt forstået og er det mon muligt? Det bliver min bankdame ikke glad for at høre, fordi så får de ikke en del af kagen 🙂

    Mvh. Lars

    #107922
    MichaelForfatter

    Det lyder da egentlig underligt, at det kan lade sig gøre at låne penge i en fremtidig istandsættelse. Hvad nu hvis istandsættelsen går i stå og I er nødt til at flytte igen efter 6 mdr? I såfald er der ikke dækning for lånet. Men hvis det kan lade sig gøre og I er sikre på at blive boende, er det da helt klart en god idé.

    #107924
    AnonymForfatter

    Det er sjældent man kan bidrage her efter at Michael har talt, men prøv at søge på nettet efter ‘Ombygningslån’. Forskellen på et ombygningslån og et almindeligt tillægslån er der normalt stilles krav om at provenuet kun må anvendes til håndværker-regninger. Jeg har endog hørt om krav til at der kun kan udbetales til momsregistreret håndværker.
    Toften’s erfaringer med at man kan belåne ‘Eget kommende arbejde’ må formentlig være baseret i at kreditinstitutterne bøjer principperne fordi de er sultne.

    #107926
    ToftenForfatter

    Hej alle

    I min situation taler vi om et “Ombygningslån", hvor man meddeler kreditforeningen når istandsættelsen er færdig, hvorefter de kommer og besigtiger (for at have sikkerhed for at de lånte penge er omsat til materielle værdier).

    Jeg har anvendt TotalKredit til ovennævnte.

    Beløbsstørrelsen i mit tilfælde var 100.000 kr. til nyt køkken og nye lofter i huset. Beløbet blev indsat på en “lukket" konto, hvor jeg så skulle kontakte mig bankrådgiver såfremt jeg ville have pengene frigivet til betaling af materialer m.m. Banken har på intet tidspunkt forlangt dokumentation for mine udgifter og det som “anonym" skriver at det skyldes at de er “sultne" passer ikke i mit tilfælde, det må være gældende praksis.

    Angående “værdien af eget arbejde", så mener jeg da at det rimeligt nok at det kan belånes i kreditforeningen, når man vælger at lave det selv. Hyrer man et firma til en arbejdsopgave for istandsættelse, så er arbejdslønnen til håndværkerne jo også indregnet i prisen.

    Laver man et budget til kreditforeningen på f.eks. et nyt køkken til 100.000 kr. og det “kun" løber op i 75.000 kr., så kommer man jo ikke til at betale beløbet retur. Restbeløbet kan jo så måske bruges til yderligere værdiforbedringer i huset (eller en anden mulighed kunne være at afdrage gæld på boliglån).

    Det som det hele gælder om…..og det er vi vel alle enige om…..Det må være at få finansieret så meget af sin gæld i sin faste ejendom i en Kreditforening, ikke ? Naturligvis på en sund og fornuftigt økonomisk måde i den enekelte familie situation.

    #107928
    AnonymForfatter

    Hej,

    Efter en preliminær undersøgelse så virker det ikke som lukket land, dog er der et par vigtige forudsætninger.

    Jeg er selv ved, at lave tegninger og budgetter for hele projektet og har opdelt det i 3 delprojekter for netop at have et “rødt håndtag", hvis man løber træt i det.

    Den oprindelige plan var sådan set, at få et tillægskreditlån efter ombygningen for derigennem, at kunne fjerne pantebrevet. Men som jeg ser det så er der ingen grund til, at sidde hårdere end højest nødvendigt. Så er jeg helt udenforstående for den tanke om, ikke at finansiere projektet på denne måde selvom kreditlånet i ombygningsfasen skummer ud af skorsten… så længe terminerne kan betales og det er ihvertfald lettere end med et pantebrev.

    Mvh.
    Lars

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.