Kurs på Flex 5

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92936
    AnonymForfatter

    Jeg har Flex 5 uden afdrag i 10 år ( 3o år obligationslån, restløbetid 27,5 år )
    Hvis jeg sælger min lejlighed er kursen ca 108 ved indfrielse af lånet. Lånet skal refinancieres om 2,5 år. Vil indfrielses kursen være faldende frem mod refinancierings tidspunktet. Kan nogen svare på det. ?
    Hilsen
    Knud

    #182490
    MichaelForfatter

    Ja, kursen går mod 100 jo tættere du kommer på refinansiering

    #182494
    AnonymForfatter

    Man skal principielt passe lidt på med F5 lån, i den forstand at der er tale om inkonvertible lån. Hvis du skal førindfri lånet, skal du købe obligationerne i markedet til den gældende kurs. Du kan ikke indfri til kurs 100.

    I en situation hvor renten falder, og kursen stiger kan man hurtigt stå med et ikke fradragsberettiget kurstab på 100.000 kr.

    Når det så er sagt, så er den aktuelle situation, at renten på et F5 lån ligger relativt tæt på 1%, så jeg vil mene at risikoen for yderligere rentefald er begrænset. Hvis jeg stod og skulle hjemtage boligfinansiering, ville jeg enten vælge et fastforrentet 3,5% lån (det ville være min første prioritet) eller alternativt et F5 lån.

    #183570
    peter holm larsenForfatter

    Pt er renten efter skat negativ på dit lån til jeg tro.

    Det er øjensyneligt et 4% lån du har og med 2½ års løbetid er det 10% i alt over 2½ år svarende til ca. 6,7% efter skat. Kurstabet ved indfrielse er deriomd 8% – så efter skat over 2½ år, betaler nu nu således -1,3%.

    Så svært at få noget pt. lavere.

    Men enig pt. ville jeg også anbefale et F5-F10 lån som alternativ til et fastforrentet lån, som jeg nok også personligt ville vælge lige som den anden debatør.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.