Nedkonvertering af F5 lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • MandersonForfatter
    Indlæg
  • #92934
    MandersonForfatter

    Hej.
    Vi valgte for 2,5 år siden et f5 lån til en rente på 3,3% med afdragsfrihed. Vi valgte afdragsfrihed for at kunne afvikle mere på anden dyr gæld.

    Lille Overblik over vores lån.

    Realkredit 1.300.000 rente 3,3
    Boliglån 320.000 rente 10,5, dette er steget med 3% fra da vi fik lånet.
    Anden kredit 57.000 rente 10

    vi afdrager 3000 kr på boliglån hver måned, og 2000 på kredit. med den rente vi har på boliglån og den ydelse vi lægger, så er det begrænset hvad vi hvert år får afviklet på lånet, og da banken så tit de kan hæver renten, så ædes alle afdrag op af renter.

    Vi har derfor fået oplyst, at hvis vi f.eks omlagde vores nuværende f5, til en tilsvarende f5, så ville der være en renteforskel på 2%, hvilket ville gøre, at vi ville kunne få en ydelse der er ca. 2500 kr. lavere pr. måned. Hovedstol vil på realkreditten selvfølgelig blive højere, faktisk ca. 100.000.

    Det beløb vi sparer på ydelsen, de ca. 2500 kr. vil vi så kunne lægge oveni de 2000 som vi afdrager på kreditten, og denne vil så være betalt ud inden for 1 år og 3 mdr, hvor det vil tage ca 3 år, hvis vi intet gør.

    Når kredit så er betalt ud, frigives de 2000, som vi har afdraget fra start, og man vil så kunne fortsætte med at lægge de 2000 + ca 2500 over på boliglånet, så man afdrager 7500 kr samlet på det, og det vil man kunne fortsætte med til boliglånet er betalt ud.

    Meningen med det her er simpelthen at få frigivet flere penge, som selvfølgelig har en høj omkostning mod de ca. 100.000, men til en rente på 1% ca. og så få afdraget så meget som muligt, hurtigst muligt på boliglån og kredit, som har hhv. 10% og 10,5% i rente.

    Vi har talt om det, og været villige til at gøre dette for at få nedbragt så meget af den dyre gæld som muligt.

    Vi talte med vores rådgiver i banken, og han synes at det lød fornuftigt, at få afdraget en masse, og mente heller ikke at der ville være problemer i en sådan omlægning, vi skulle bare være klar over at hovedstolen ville stige på realkreditten. Det sagde vi god for, og han skulle gå igang med omlægningen.

    Nu er vi så her i eftermiddag blevet ringet op af ham, hvor han fortæller, at selve bankens kreditafdeling ikke kan sige god for sådan en omlægning.

    Mit spørgsmål er så: Hvorfor vil selve banken ikke sige god for det? lånet forøges i realkredit, og selvfølgelig skal de have en sikkerhed i banken, men der er jo en klar afviklingsplan for hvordan vi vil gøre det, og vi kan inden for 5-6 år reelt have betalt halvdelen af boliglånet ud, og endda måske mere?

    Kan man gøre noget for at evt. ændre deres holdning? kender nogen til sådan en situation?
    Kan banken bare sådan afvise en omlægning? er der ikke mange der omlægger for at få en lavere ydelse, til at kunne afdrage dyrere lån?

    Jeg er virkelig på bar bund, for vi ville jo gerne have ordnet det her inden tolagsbelåningen træder ikraft i vores realkredit.

    Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig.

    #182596
    fk2001Forfatter

    Bank og kreditforening er juridisk set adskilt, selv om banken ejer kreditforeingen. Derfor skal sådan en omlægningen godkendes af kreditforeningen, som så har afvist sagen. Problemet er nok at jeres restgæld kommer op over 80%, hvilket kreditforeningen ikke må.

    Grunden til at restgælden stiger er at det gamle F5 lån ligger over kurs 100, og F-lån skal nok indfries til markedskurs tror jeg. Det kan i hvert i fald ikke indfries til kurs 100, som fastforrentede lån kan.

    Du er nok nødt til at betale de 100.000 kr. med det samme eller få det lagt på boliglånet, men så begynder fordelen ved at konveretere vel at smuldre??

    #182700
    MandersonForfatter

    Tak for svaret.

    Jeg tror du har ret, og jeg kan selvfølgelig godt se, at fordelen vil være væk, hvis det røg på boliglånet, som er til en rente på 10,5%.

    Jeg ville også lige høre, for jeg synes det lød mærkeligt den måde det blev forklaret fra bankens side.

    Jeg tror vi venter til der skal refinansieres, og så må vi håbe at renteniveauet forbliver det samme de næste par år.

    #182702
    MichaelForfatter

    Nykredits ændring vedr. 2-lags belåning har ingen betydning for eksisterende lån. Det er kun i tilfælde af låneomlægning at det vil indvirke.

    Under alle omstændigheder kan det slet ikke svare sig at omlægge nu og bøde med 100K i øget gæld for at spare 2%-point i 2½ år. Overvej evt. F1 når lånet skal refinansieres. Det koster kun et lille gebyr at ændre refinansieringsfrekvens og så står I bedre hvis I ønsker at omlægge lånet på et tidspunkt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.