4%fastforrentet eller f5

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92611
    AnonymForfatter

    Vi har i dag et realkreditlån på 1.069.000 og 27,5 år tilbage. Vi har i dag et fastforrentet 5% afdragsfrit lån, og vi har 7,5 år tilbage af afdragsfriheden. Vi har også.et boliglån på ca 300.000. Vil det være klogt at konvertere til 4% fast rente og så opspare ca 6000 pr. år til at betale ned på toplånet, eller konvertere til 1,6% F5 lån for så at opspare ca 22000 pr. år til at nedbetale toplånet med de næste 5 år. Er det klogt at tage chancen på at fastrenten ikke stiger over 5% om 5 år, for at ha mulighed for at få skære en god del af toplånet inden vi skal til at afdrage på realkreditlånet om 7,5 år? Det er disse to alternativer Nordea har givet mig, udover 3,5% med afdrag, men som vores situation er lige nu, har vi ikke råd til at øge vores ydelse nok til at betale afdrag. Håber nogen kan hjælpe med et godt svar, da jeg ikke er så erfaren i bank spørgsmål.

    På forhånd tak. Mvh. Stian Nyhus.

    #178344
    AnonymForfatter

    Reglen er simpel: væk med den dyreste gæld først. Jeg ville omlægge til F1, F3 eller F5 afdragsfrit og afdrage max på boliglånet.

    I skal ikke gå i 3,5%, det kurstab + papiromkostninger som det medfører øger Jeres restgæld, og disse penge er bedre brugt på at reducere gælden i banken. 4% er et bedre alternativ da kursen pt svinger omkring kurs 100 (dvs ingen kurstab), men I vinder blot ikke noget ved det set i forhold til at det er banklånet som presser Jeres økonomi til dagligt.

    Du skal ikke være så bekymret for hvad der sker om 7,5 år når afdragsfrihenden udløber. Pilen peger klart i retning af at jo mere solid økonomi jo bedre mulighed for fortsat afdragsfrihed, så også af den grund er det bare med at høvle gæld væk.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.