Ændring af bidragssatsen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • jbjakobsenForfatter
    Indlæg
  • #92362
    jbjakobsenForfatter

    Er der nogen der har erfaring med ændring af bidragssatsen?

    Ved nedbetaling af ens lån bliver ens belåningsprocent mindre og mindre, og dermed burde bidragssatsen logisk set blive mindre.

    Er det nødvendigt at lave en låneomlægning for at få ændret bidragssatsen?

    #174928
    AnonymForfatter

    Ja normalt skal der en låneomlægning eller en ny vurdering af boligen til for at få nedsat bidragssatsen.

    Så spørgsmålet er om det kan betale sig at betale for en ny vurdering.

    #175196
    AnonymForfatter

    Det eneste jeg kan sige til dig er at bidragssatsen i disse tider er et utroligt ømt punkt for kreditforeningerne i disse dage. De har endda set sig nødsaget til at hæve procentsatsen fra næste år og frem i al uendelighed, da de står over for et stigende krav fra ratingbureaerne for at kunne låne til en billig rente. De eneste kreditforeningerne kan takke for dette er deres egen ufatteligt stupide skødesløse grådighed igennem mange mange år.
    Årsagen til at flere og flere almindelige mennesker nu bliver opmærksomme på dette såkaldte “bidrag" er at alle ting/priser stiger, undtagen lønnen, og så er det helt naturligt at man begynder at stille spørgsmål og prøver at barbere alle udgifter ned til et minimum.
    Sorry det lange indlæg. Og I må meget gerne kommentere eller rette mig hvis jeg tager fejl.

    #175206
    MichaelForfatter

    Kreditforeningerne låner ikke penge. De udsteder obligationer som sættes til salg på markedet og interesserede investorer kan så købe dem. Pengene fra salget går til boligejeren som så betaler penge tilbage til investor + renter og bidrag. Sidstnævnte er kreditforeningens fortjeneste. Det var den enkle forklaring på det danske realkreditsystem.

    Bidragssatserne hæves fordi kreditforeningerne er under pres og har været det siden 2008. Der er ingen “regel" der foreskriver, at bidragssatsen ikke kan sænkes engang, men det sker næppe de første mange år. Grundlæggende er det danske realkreditsystem stadig stærkt hvilket eksempelvis kan ses på den massive overtegning der er hver gang flexobligationer skal refinansieres. Senest var RD overtegnet med en faktor 8 hvis jeg ikke husker helt forkert. Det hænger igen sammen med de store gældsproblemer i flere EU-lande hvilket får investorer til at søge mod “sikker havn" og her anses de danske realkreditobligationer som således.

    #175248
    AnonymForfatter

    Okay okay. Jeg var bare ude i en forenkling af omstændighederne, da det egentlig ikke var det som denne tråd drejer sig om. Du gjorde det lige med et pennestrøg 10 gange mere indviklet. Men tak for den “enkle" forklaring. Vil bare sige at pengene stadig er lånt ud om man vil indrømme det eller ej. Ingen aner om obligationerne er det værd som de giver sig ud for. Det hele drejer sig om et kæmpe væddemål, hårdt og kontant styret af bankerne. Jeg behøver bare at sige subprimelån og finanskrise. Der er vindere og der er tabere. Og når man bliver for grådig og selvsikker så bliver der mange store tabere.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.