lån i friværdi udenom bank??

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92342
    AnonymForfatter

    Vi har ca. 1 lille mill. friværdi i vores hus, men vores egen bank vil ikke låne os penge… Vi har haft huset lidt over 2 år og er ikke i RKI, men har lidt mange små gældsposter der samlet løber op og banken synes vi har lidt for dårlig økonomi til at låne til os….
    Nogen der har erfaringer med at låne andre steder i friværdien? Der findes masser af mærkelige stedet på Nettet og synes det virker lidt uigennemskueligt. Dyre kontantlån er ikke interessant, da renterne er alt for høje.

    #174732
    AnonymForfatter

    Er første gang herinde og ser at det er godt at være lidt grundigere for at få et godt svar:)

    Vi har udbetalt ca. 38.000 kr. pr. md og betaler 25.000 til budgetkonto med alle faste udgifter. Men derudover kommer der klatgæld på ca. 2.000 kr. pr. md.

    I alt skylder vi 35.000 kr. udover bank,realkredit og studielån. Vi er 2 voksne og 2 teenagere, så vi har ikke særlig meget at leve for.

    Vores idé var at betale klatgæld ud og så derudover låne til nogen energibesparende tiltag som solpaneler og skift af oldgammel tørretumbler osv.. Men banken synes altså vores økonomi er for dårlig – og det er måske rigtig nok, men vi er lidt fanget. Og er desværre kommet til at “låne af os selv" – dvs. bruge vores Mastercards, som vi ellers kun har haft som ekstra sikkerhed…

    Så gode råd udbedes.

    #174734
    AnonymForfatter

    Det jeg skriver nu er ment med de bedste hensigter:
    Få styr på jeres økonomi som det første.

    Gå budgettet igennem og se om der er noget der kan ændres på. Ofte har man de her små poster og abonnementer man ikke behøver som man ligeså godt kan opsige. Tjek jeres forsikringer. Kan de fåes billigere? Tjek jeres vand/varme/strøm regning. Brug LED eller sparepærer overalt. Vandsparer på alle hanerne (koster 25kr stk) og en bruser med lavt vandforbrug. Tjek også lige alt standby strømforbrug, og brug gerne spareskinner. Klip også lige de mastercards over imens i er ved det.

    De fleste kan, hvis de gennemgår deres budget og udgiftsposter, laver en madplan og dropper de lidt for dyre vaner ude i byen få 2-4000 kr mere i måneden. Uden noget større besvær, et par opringninger og lidt indkøb for en fem hundrede kroner. Betal jeres klatgæld med de penge, og køb også gerne nye hårde hvidevarer i A++ klassen.

    Det er noget der vil tage et år eller to, men banken vil helt sikkert også se meget mere venligt på at i kommer ind og gerne vil have et lån til f.eks solceller, som jo er en investering, og i ikke længere har den her klatgæld eller brug for ‘diverse’.

    At låne, for at betale lån af er ikke en god ide når jeres økonomi allerede er lidt presset. I vil ende med meget dyre lån, når i ‘låner i friværdien’ udenom bank/realkredit og lidt som en advarsel.. hvis i har flekslån, så vil i få r.. på komedie når renten stiger igen og det kan komme meget hurtigt.

    Igen, jeg siger det kun for at gøre jer opmærksomme på det, og fordi jeg tror det er en bedre løsning for jer end at i måske kommer ud hvor i ikke kan bunde rent økonomisk.:)

    #174742
    AnonymForfatter

    Tak for svar – lyder fornuftigt, men også lidt svært…. Og heldigvis har vi et fastforrentet lån, for så godt kender vi alligevel os selv 🙂

    #209720
    AnonymForfatter

    Hej folkens,

    Jeg har en lejlighed i london, som er vurderet til 2.8 millioner. Jeg har en gæld på 2.2 millioner. Den udlejes til 11’300 kroner pr. måned.
    Mit problem er at mit banklån er optaget i en engelsk bank – og her betaler jeg 10’000 kroner pr. måned. Så har jeg et overskud på 1’300 kr. pr. måned. Men de 10’000 kroner er i ren rente. Jeg har samtidig set hvor billigt det er at låne penge her i DK. Der er MANGE penge at spare pr. måned.

    Mit spørgsmål er: Er det muligt at låne penge til boligkøb i London? Så vil jeg nemlig erstatte det engelske lån med det danske lån 🙂
    Håber meget på svar!

    Bonus info: Jeg har en bolig i DK, som har en friværdi på 3-400’000 kroner.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.