Finansiering af ejerlejlighed

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91764
    AnonymForfatter

    Hej, håber der er nogle af de kloge hoveder herinde der kan hjælpe os.

    Min kæreste (studerende) og jeg (fuldtidsarbejde) er igang med at købe lejlighed, og vi vil høre om der er nogle der kan hjælpe os med at finde den bedste finansiering.

    Lejligheden står til 2.400.000 og vi har 500.000 til udbetaling.
    Ergo kan vi nøjes med et realkreditlån.

    Nordea har godkendt os til et realkreditlån på 1.920.000 svarende til 80%.

    Hvilken lånetype vil det bedst kunne betale sig at tage?
    Vi har selv tænkt på at tage et F5 fleks lån, og tage afdragsfrihed de første 3 år, da der er 3 år til min kæreste er færdiguddannet.
    Hvad vil I umiddelbart anbefale?

    Endelig er min kæreste og jeg ikke gift og er i tvivl om det vil være en fordel rent økonomisk at blive gift, idet min kæreste har en ret lav indtægt og derfor muligvis ikke vil kunne udnytte hele hendes fradrag. Er der nogle der ved noget om det?

    Håber I kan hjælpe.
    Jonas

    #168016
    testForfatter

    bedste lån afhænger af risiko profil kontra rente. Lavest ydelse er enten F1 eller prioritetslån. Største sikkerhed er obl. 5%

    Nej der er ingen fordel i at blive gift ud over at børn, hus og andre af livets forhold er bedre reguleret hvis man er det. Gifter i jer ikke så husk at sæt jer hver især ind som begunstiget på diverse forsikringer og pensions ordninger.

    #168018
    thsvForfatter

    Kan man optage lånet sådan, det tvivler jeg på?

    Det må blive enten F3-afdragsfri eller F5 med 5 afdragsfri år, som jeg nok ville vælge, og så spare op de 2 første år efter din kæreste bliver færdig. Eller have råd til nogle nye møbler eller en bil.

    Med den store forskel i indtægt bær I nok købe 60/40 eller 2/3 til dig og 173 til kæresten, men bedst er nok at blive gift, når i tager en så stor beslutning at købe en dyr ejerbolig sammen. Det letter osse papirarbejde i forhold til pensionsopsparing mm.

    #168756
    AnonymForfatter

    For dig som låntager gælder det om at have så lave lånomkostninger som muligt.

    Låneomkostningerne kan minimeres ved så lave renteomkostninger som muligt eller kursgevinster (faldende værdi af dit realkreditlån)

    Derfor kan et af to alternativer anbefales:

    1. 1-årigt rentetilpasningslån, hvor værdien af gælden er fast og renten variabel

    Kvaliteten ved alternativ lån 1 er, at renteomkostningerne typisk er de laveste. Siden 1998 har den gennemsnitlige 1-årige rente hos Realkredit Danmark været 3,60% og dermed været den laveste.

    Sparede renteomkostninger er en gevinst for os låntagere og kan anvendes til at reducere realkreditgælden.

    2. Realkreditlån hvor renten er fast og værdien af gælden er variabel

    For alternativ lån 2 gælder det, at realkreditgælden kan falde markant i værdi. Dette kan udnyttes til at indfri dit realkreditlån ved at købe obligationerne bag dit realkreditlån tilbage til en reduceret værdi. Derved opnår du en kursgevinst, som i 2008 kunne være op til 20% og i 1994 helt op til 30%.

    Et kursfald er en gevinst for os låntagere og kan anvendes til at reducere realkreditgælden. Gevinsten for et obligationslån er skattefri for privatpersoner.

    Du opnår yderligere en beskyttelse mod en stigende værdi af realkreditgælden, da denne kun kan stige minimalt på de 2 valgte alternative realkreditlån.
    Med venlig hilsen

    Erik Rasmussen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.