Garantilån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • MichaelForfatter
    Indlæg
  • #87213
    MichaelForfatter

    Jeg kan her til morgen læse, at garantilån stiger fra 3,06% til 3,85% (hos RD), hvilket svarer til en stigning på 25%. Jeg var af den opfattelse, at garantilån fulgte flekslånsrenten hvortil der lægges en procentsats i “forsikring". Er her nogen der kan forklare den voldsomme stigning, når flekslånsrenten ikke er steget tilsvarende?

    #106860
    AnonymForfatter

    Prisstigningen skyldes udelukkende forsikringsdelen. Långiver må således enten spekulere i at kunne tage mere for forsikringen eller – og det er forhåbentlig den korrekte begrundelse – forventer yderligere rentestigninger.

    #106862
    MichaelForfatter

    Interessant… så renten stiger hovedsageligt, fordi kreditinstituttet sætter renten op og ikke fordi markedsrenten stiger? Det synes jeg udvander produktet en del. I såfald er jeg da glad for, at jeg hele tiden har ligget i F1.

    #106864
    AnonymForfatter

    Sikke dog en gang gylle at komme med.
    Renten på garantilån stiger, fordi den følger pengemarkedsrenten. Denne er siden sidste rentetilpasning steget med 0,25 og 0,1 og forventes at stige med yderligere 0,25 torsdag.

    #106866
    AnonymForfatter

    Så du er glad for dine F1-lån, men jeg er nok endnu mere glad for mine fastforrentede lån, da min restgæld nedskrives for hver gang renten stiger

    #106868
    AnonymForfatter

    Ja.. Men det har du også betalt for gennem den højere rent og dårlige kurs ved oprettelsen.. Omlægning af lånet er jo heller ikke gratis. Kun tiden vil vise om det var klogest med flekslån eller obligationslån.

    Renten skal dog stige mere end 1% før det bliver en dårlig forretning for mig og det skal endda ske hurtigt. Sker der imidlertid intet bemærkelsesværdigt med renten, så er jeg gældsfri på 2/3 af den tid det ville tage med et obligationslån.

    #106870
    AnonymForfatter

    Sikke dog en gang gylle.
    Det eneste der får restgælden ned er afdrag.
    Kursværdien derimod, falder når renten stiger, men det kan du kun få glæde af, hvis du indfrier lånet. Og hvad skal du så vælge i stedet???

    #106872
    MichaelForfatter

    Du har da vist misforstået konceptet i fastforrentede lån totalt. Din restgæld nedskrives overhovedet ikke – det sker kun hvis kursen falder på lånet (renten stiger) OG du foretager en omlægning. Hvis du bliver boende i huset, tjener du ikke en klink, da du skal betale tilsvarende eller lidt højere ydelse hver måned. Hvis det var korrekt hvad du skrev, ville restgælden vel stige hvis renten faldt?!

    Og ja… jeg er stadig glad for min F1-er. Jeg har sparet minimum 35.000 i ydelser de senere år og har derudover fået en lavere restgæld. Der skal faktisk en temmelig voldsom rentestigning til for at det skal blive en underskudsforretning. Dette er ikke en reklame for flekslån, da mange bestemt er bedst tjent med et fastforrentet lån. Jeg forstår blot ikke dem der optager et flekslån og så panikker over i et fastforrentet lån kort efter blot fordi renten stiger ½ eller 1%-point.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.