Hvad stiger min rente på mit rentetilpasningslån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • peter holm larsenForfatter
    Indlæg
  • #91567
    peter holm larsenForfatter

    Er der nogle der kan hjælpe mig.

    På Mybanker er der et link til BFR, hvor man kan få beregnet konsekvenserne af en rentestigning på et rentetilpsaninglån.

    Vi har et lån i Realkredit Danmark på 600.000 kr. som er et F5 lån, som blev rentetilpasset sidste år og som har 4 års restløbtid uden afdragsfrihed. Vi er nervøse for konsekvenserne såfremt renten stiger og har talt med Realkredit Danmark som var lidt uklare og effekten men endte op med at det betød ingen ting, da vi har 4 års restløbetid og F5 lånet har 4 år til det skal tilpasses næsten gang og derfor sagde Realkredit Danmark det svarede til et fastforrentet lån for os nu.

    Da vi ikke er eksperter prøvede vi BRFs link på Mybanker og der stiger renten med 800 kr. årligt hvis renten stiger 5% eksempelvis. Jeg har talt med BFR og de siger det er er korrekt at renten stiger, som vist på deres hjemmeside, da man selv om man har et F5 lån så er en del af lånet F1, F2, F3 og F4 lån skjult inden bag F5 lånet.

    http://www.brf.dk/rentefoelsom#cmpid=_bn_mybanker_rentefoelsom_restgaeld#?outstandingDebt=1.92

    Så 2 vidt forskellige svar – men hvem har ret – tænker at når linket nu ligger på Mybanker må det være korrekt. Jeg er her til aften blevet ringet op af Realkredit Danmark og deres kommentar var ganske enkel. Det er Reelkradit Danmark der har ret og BRF meget ofte ikke har skyggen af viden om realkreditlån – hvilket deres link jo også bevidste.

    Men er BRF så dumme som Realkredit Danmark siger – hvis det er korrekt, hvorfor er linket så godkendt på Mybanker.

    Er der nogle neutrale eksperter der kan afgøre tvisten eller kan Mybanker?

    #163198
    thsvForfatter

    I har bundet renten i 5 år, og i den periode er det et fastforrentet lån.
    Men om 4 år skal jeres lån rentetilpasses igen, så det er ikke et fastforrentet lån i 30 år, som et 4% obl.lån er det.

    Indfrielse nu vil være dyr, da i skal betale renten fra jeres F5-lån i fohold til gældende F4-rente i 4 år. er det f.eks. 1,5% koster det ca. 36.000 kr i kurstab på jeres lån.

    Et F5-lån består jo blot af 6 5-årige lån, der automatisk refinansieres hvert 5. år.

    er jeres lån med afdrag er en lille del F1-2-3-4 svarende til den del, der afdrages hvert af årene, men hovedparten af lånet er et F5-lån.

    Så i teorien har begge ret, RD når det er et afdragsfrit lån, som jeres, og BRF når det er et lån med afdrag.

    #163280
    peter holm larsenForfatter

    Vores lån er med afdrag og har 4 års restløbetid tilbage – dvs. om 4 år har vi ikke nogen gæld tilbage, da de månedlige afdrag sikre at gælden afvikles over de resterende 4 år.

    Det er også de forudsætninger jeg har oplyst til både BRF (inklusive på deres hjemmeside) og til Realkredit Danmark.

    Så om 4 år skal jeg ikke betale mere til Realkredit Danmark.

    #163284
    thsvForfatter

    Så må du have tastet forkert ind på BRF!
    Eller de tager ikke højde for, at lånet løber ud.

    Men jeres lån med afdrag (du snød mig den dobbelte benægtelse) er en blanding af 5 lån:
    2010: F1
    2011: F2
    2012: F3
    2013: F4
    2014: F5
    Hvor hvert del-lån er afpasset til jeres afdrag på lånet.

    #164728
    peter holm larsenForfatter

    Kunne du ikke prøve at taste på BRF for at se om jeg gør det forkert?

    #164738
    testForfatter

    fakta er at uanset hvordan du taster ind er det det lån du har som betyder noget for hvad din rente er. hvis det er f5 er det rente tilpasning hvert 5 år og omlægning før er især mede så lille et lån for dyrt.

    så slå koldt vand i blodet du har valgt for de næste 5 år og hænger på den

    #164756
    AnonymForfatter

    RD har – ud over F-lån – også P-lån, hvor en vis procentdel af lånet tilpasses hvert år. Kan det være et sådant lån, BRF har udstedt?

    #169874
    AnonymForfatter

    Hvis lånet er betalt ud om 4år hvad er så problemet?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.