Omlægning af 5% (samme ydelser, kortere løbetid)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91207
    AnonymForfatter

    Vi skylder ca. 2 mio har fast 5% 2038. Minimal anden gæld i form af mindre kassekredit. Vi skulle nok have foretaget en opkonvertering for 2 år siden, men kan altid være bagklog.

    Vil der være nogen lån egnet for os, hvor vi kan få en fast rente (lavere end 5%) og så ellers beholde samme ydelse før skat, men med en kortere løbetid (har pt. 26 år tilbage af nuværende).

    Og vil det kunne betale sig, taget omkostningerne i betragtning?

    Håber nogen kan komme med lidt input her.

    Pft.

    #158394
    thsvForfatter

    Nej, der findes ikke et fastforrentet med en løbetid som du ønsker.

    umiddelbart ville jeg lægge om til RDs F1T-lån i dit tilfælde, hvor ydelsen er fast, mens løbetiden varierer, men det er jo rent variabelt forrentet lån.

    Samme ydelse og fast rente kan kun opnås ved et mix af 3% 10 år og 4% 30 år, men så stiger løbetiden jo på noget af lånet, mens en pæn del afdrages meget hurtigt.

    #158530
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit svar. Vi nåede ikke at opsige i denne omgang. Vil indhente et par tilbud på dine forslag og kigge nærmere på beregningerne.

    God weekend.

    #158838
    AnonymForfatter

    Hvorfor er det vigtigt med løbetiden?

    Det vigtige er vel, hvad man skylder? Om man skylder 1 mil i 20 eller 30 år er vel ligegyldigt (i princippet). Man betaler jo ikke år af, men afdrag.

    Det klart vigtigste efter min mening er, at man skal kigge efter lån tæt på kurs 100, med så lang løbetid som muligt (30 år), og uden afdrag.

    På den måde får man både en relativt billig ydelse (mindre vigtigt), men også et meget kursfølsomt lån (hvilket er en rigtig god ting), og en gæld der kun kan falde i fremtiden (meget vigtigt)

    #158870
    AnonymForfatter

    Hvis jeg pt. har råd til ydelserne, så giver det vel mening at få så kort løbetid som muligt, så ikke jeg har høj overskudslikviditet igennem hele løbetiden. Vil hellere have at jeg kunne slippe med nogle færre år, hvis det er muligt, istedet for nu at der 26 år tilbage, så kunne få det på f.eks. 20 år. Har meget kig på RD F1T med fast ydelse over 20 år og så variable ydelser efter skat. Forstår ikke helt dit indlæg, da jeg hellere vil slippe med 20 år end 26 år, hvis økonomien er til de ydelser. Alt andet lige så har vi lidt inflation, så lønnen falder nok ikke.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.