Omlægning af 7% lån og specielt logik omkring eksisterende lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90941
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har besluttet at omlægge mit 7% fast forrentede lån (uden afdrag) til indfrielse 31/6. det nye lån skal være fast rente med afdrag. Jeg ville helst benytte 5% 30 årig da 4% 30 år har for ringe kurs p.t. Dette selvfølgelig i det håb at 5’eren bliver tilgængelig inden opsigelsen 30/4. Hvis den ikke bliver det, tager jeg nok 4% 20 år. Først og fremmest – lyder dette ikke som en “ok" plan når nu jeg kun er interesseret i faste renter?

    Dernæst kommer vi til opsigelsen af 7% lånet. Hvad er mine muligheder her? Er der andre muligheder end at betale difference rente? Kan jeg selv udregne hvad den omkostning er med en hovedstol på 1.000.000?

    På forhånd tak.

    /Claus

    #153426
    AnonymForfatter

    Slet ingen der kan/vil kommentere på dette? Jeg fandt her til aften endelig et link der forklarede at der er 2 måder at indfrie det nuværende 7% på:

    1. Varsel
    Som jeg læser denne skal jeg opsige lånet senest 30/4 og betaler kontant til kurs 100 d 31/6. Hvad er ulempen ved denne metode?

    2. Straks
    Her skal jeg betale difference rente. Hvad den beløber sig til vil afhænge af godtgørelsesrenten (som jeg ikke kender).

    Hvis det er mine 2 muligheder hvordan afgør jeg så hvad der er bedst? Dækker “Varsel" over nogle usikkerheder som “Straks" ikke har?

    Dernæst ville jeg meget gerne have en kommentar på planen om at gå efter 5% fast med afdrag såfremt den bliver tilgængelig igen. Jeg er specielt usikker på om en evt fremtidig fordel ved omlægning til fx 7% bliver meget ringere med 5% fremfor 4%. Og om den forskel på nogen måde kan retfærdiggøre en kurs på 93-94 for 4% 30 år, eller kurs 97 for 4% 20 år.

    Jeg er lidt på herrens mark her idet min bank ikke vil rådgive om hvad der er bedst (hvilket er lidt skuffende da jeg ellers er meget tilfreds med den bank). Og jeg har ingen forudsætninger for at vurdere dette selv. Jeg overvejer at få noget uafhængig hjælp. Måske de der “Dansk finansvejledning" eller en advokat?

    /Claus

    #153434
    AnonymForfatter

    Hej

    Du har mange gode spørgsmål, og det er slet ikke usædvanligt, at du ikke kan få hjælp i banken. Desværre.

    Jeg har det helt rigtige sted, hvor du kan få lige den uvildige rådgivning, som du har brug for, men da jeg gerne vil respektere, at man ikke må reklamere her, så må vi kontakte hinanden udenfor forum.

    Sig til hvis du er interesseret.

    Men jeg kan roligt fortælle dig, at du aldrig må vælge 4´eren med den nuværende kurs. Det ville give dig en ekstra restgæld på omkring 70.000, og det vil tage en evighed at betale dem tilbage med den relativt lave ydelsesbesparelse. Og da både 5 med og uden afdrag er lukket (over kurs 100), så står du overfor et spændende valg. Men du er bestemt ikke uden muligheder, men som du også har fat i, så er det ikke ligegyldigt, hvordan du kommer ud af dit nuværende lån.

    #153436
    AnonymForfatter

    Hej RealTorben,

    Det lyder interessant. Nu er der ikke mulighed for at sende personlige beskeder i dette forum, men jeg vil da gerne høre mere. Jeg kan kontaktes på optical(at)live(dot)dk.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.