Kan det betaler sig at skifte et 6% lån til flex?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90802
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er den (U)lykkelige ejer af et 6% flexgarantilån hos RD. Lånet er på 814000 kr. Nu er jeg i tvivl om jeg skal skifte det ud med et F1 lån. Jeg synes det er et lidt dyrt lån jeg har, men det er jo heller ikke gratis at skifte det ud!

    Hilsen

    Jesper

    #151744
    thsvForfatter

    http://www.rd.dk/aktuellepriserprivatlff

    Prisen for at omlægge lånet bliver nok for høj i forhold til besparelsen.
    Er lånet uden afdrag kan kursgevinsten ved omlægningen måske gøre det attraktivt.

    6% er et relativt højt loft for den korte rente, og tilsyneladende betaler du jo en noget højere rente end et rent F1-lån, hvilket kan ses af forskellen ved afdragsfrit lån.

    Er din rente låst på 6%?

    Få evt. et omlægningstilbud fra RD, er det ikke gratis endnu?

    #151800
    AnonymForfatter

    Tak for responsen.
    Lånet er desværre låst fast på de 6%

    Jeg betaler ikke afdrag pt, men vil påbegynde det snarest.

    Hilsen

    Jesper

    #153066
    AnonymForfatter

    Hej. Det er ganske rigtigt ikke et særligt godt lån, som du har. Kursen har ikke været ret god, da du optog det (for langt væk fra 100) og den er også lidt dyr at komme ud af.

    Men jeg synes alligevel, at du skal lægge om. Det siger jeg, fordi kursen lige nu er rigtig god på en 30-årig 5% uden afdrag, dvs. meget tæt på 100. Ved at gøre det så får du så lille en stigning i restgælden som muligt, men det vigtigste er, at du sikrer dig mod den fremtidige renteudvikling. Fortsætter den lange rente (30-årig) nedad, så kan du konvertere videre ned i 4% og få en lavere ydelse og stort set uændret restgæld, og når renten så stiger – og det vil den gøre inden for en kort periode (1-2år), så kan du konverter op igen og skære store beløb af gælden, og det uden at ydelsen stiger.

    Håber du kan bruge det til noget? Hvis du vil høre mere om det at konvertere, så sig til 🙂

    #153222
    AnonymForfatter

    Hej Torben.
    Det lyser som en spændende ide du skitsere der, men jeg er ikke helt stiv i at ned og opkonvertere lån. Det er nok noget jeg bør prøve at sætte mig lidt mere ind i. Jeg har slet ikke tænkt på at arbejde med gælden på den måde……..

    #153226
    thsvForfatter

    Dit lån er jo på blot ca. 800.000 kr, så enhver konvertering er jo ret dyr i forhold til restgælden.
    Du vil til at afdrage skriver du.
    Mulige lånetyper kunne derfor være:
    RDs F1T med kendt ydelse, men løbetid, der forlænges op til 30 år, start f.eks. med 20 års løbetid.
    4% 20 år som er i en fornuftig kurs, og et pænt stort afdrag, mon ikke du har råd til det, i forhold til 6% rente.

    Specielt en konvertering nedad fra 5% til 4% er ret kostbar i diff.renter, da kursen på 5% lånet jo kommer over 100. F1-lånet kan osse omlægges skulle 45 30 år komme op i en kurs omkring de 99.
    Var dit lån på 2 millioner ville konverteringsstrategien være mere oplagt.

    #153228
    AnonymForfatter

    Jeg er ganske enig med thsv… det er alt for dyrt at konvertere et trin ned på et mindre lån.

    Tommelfinger-reglen siger jo at man som minimum skal konvertere 2 rentetrin ned!

    #153242
    AnonymForfatter

    Den “tommelfingerregel" er en skrøne.

    Men der er selvfølgelig en pointe i, at gevinsterne ved konverteringerne falder med lånets størrelse. Men det er slet ikke det sammen, som at sige at det ikke stadig er en rigtig god idé. Det er klart at dem med en gæld på 10mill vil få meget mere ud af det, men mon ikke også, at de har flere penge end os andre i forvejen, og at det derfor ikke er så “sjovt" for dem, som det ville være for os med de samme beløb?

    Mit råd til dig vil klart være at lægge om nu til en 5% 30-årig uden afdrag. Det er et rigtig dårligt lån, som du har, og nu er en rigtig god tid at komme ud, da kursen på det lån jeg nævner er 100 i øjeblikket. (faktisk er det lidt over lige nu, men det handler blot om at holde øje med kursen, og så få bestilt et lånetilbud, når den lige kigger ned på 99,9)

    Men grunden til at du skal gå i fast er udelukkende, at det er den eneste (man også den bedste) forsikring i forhold til fremtiden. Skulle renten senere stige til 6, så vil du ved at konvertere med op kunne skære 40.000 af din gæld (og det er med omkostninger). Det vil tage dig meget længere tid at afdrage dem af egen lomme – og det er heller ikke nær så sjovt. Hvis du gerne vil afdrage så meget som muligt, så kan du jo blot lægge pengene til side og lave en ekstra indbetaling på lånet én gang om året (det kan man nemlig godt)

    Men da det er en god forretning at aktivt konvertere sin boliggæld, så vil jeg da også anbefale, at du overvejer, om det evt. kunne betale sig at bevare noget af gælden og så tage pengene ud i stedet og placere dem til en sikker rente. Men det afhænger selvfølgelig også af din boligs værdi. Sig til hvis du vil høre mere om aktiv gældspleje 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.