10 årigt renteloft – god ide ?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87113
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at optage et 30-årigt lån med 10 års renteloft på 5%. Både Totalkredit og Nykredit udbyder lånene. Når de 10 år er gået, så kan jeg enten vælge at få lånet refinansieret eller konvertere det til et andet lån. Hvis jeg lader det refinansiere, så får jeg et nyt lån med renteloft, men hvordan det mere præcist ser ud, er der næppe nogen der kan udtale sig om nu, da ingen kender renteniveauet og efterspørgslen efter denne type lån.

    Mit problem er, at hvis jeg kun vælger 10 år med renteloft, så er det til en noget lavere rente end f.eks. 30 års renteloft, og så er det jo også i starten de største renteudgifter er placeret. På den anden side, så ved jeg heller ikke hvilket renteniveau jeg skal ud og låne til om 10 år.

    Er der andre der har overvejet det samme ?

    #105916
    MichaelForfatter

    Min holdning til den slags lån er, at enten har man renteloft eller så har man ikke – i helt lånets løbetid. Idéen med rentloft forsvinder hvis man vælger “begrænset holdbarhed", især hvis man har planer om at blive boende længe. Umiddelbart ser jeg ingen voldsom rentestigning i de nærmeste år, dvs. de første 10 års loft er ikke så forfærdelig meget bevendt.

    Hvis du er meget bekymret for renteniveauet i fremtiden, vil jeg da anbefale et traditionelt fastforrentet lån. Det er billigt i øjeblikket og sikkerheden er maksimal – både hvad angår ydelse og forsikring af friværdien.

    #105988
    AnonymForfatter

    Man kan sige der er noget om at det er enten med renteloft, hvis du har 10 års renteloft og renten stiger 2 procent i løbet af de første 3 år, vil du så omlægge til fast rente de næste 27 år, så du ikke risikerer at renten stiger yderligere til når din obligation udløber? Man kan sige at hvis du er sikker på at sælge huset inden de 10 år, kan det jo være fint nok med 10 års renteloft.

    Personligt ville jeg vælge enten fastforrentet 4% eller rentetilpasning uden loft, ellers bliver ydelsesforskellen ikke særlig stor, hvis man sammenligner nettoydelsen på lån med 10 årigt loft og 4% fast.

    Man skal dog lige være opmærksom på at rentetilpasning afdrager mere på restgælden i de første 10 år af løbetiden og det er vist ca 500 kr./mnd. pr. million.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.