sammenhæng mellem kurs, rente og pålydende rente på flekslån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90597
    AnonymForfatter

    Vi hjemtog den 1/10 et flekslån med en rente på 2,04 kursen var 101,7 og den bagvedliggende obligation er en 4%. Havde det været en 30 årig obligation ville renten have været 4/101,7×100= 3,93%. Det er den tilsyneladende ikke når det gælder flekslån. Har haft fat i en bankrådgiver, men de er som sædvanligt uvidende om de produkter de sælger. Er der nogen der kan hjælpe mig?

    #148506
    thsvForfatter

    Den formel angiver kun den direkte rente, du glemmer at tage højde for kursfaldet!

    Dit lån: lad os sige på 1 mill. for en hovedstol på 983.284, som der skal betales 4% i rente af, altså 1% ved hver termin, en del af denne rente betales så ved at obl.restgælden opskrives (kursen går jo samtidig mod 100, som løbetiden forkortes), renten 1. termin er så 9832,84 kr, men da du kun betaler 5.100 kr opskrives restgælden med differencen.
    Det kommer ikke helt til at passe ved den kurs du har oplyst, men jeg er sikker på, at udegningen er rigtig nok.

    Med andre ord:
    En del af de 4%, der skal betales i rente betales af lånet selv, da din rente jo ikke er nok.
    Ved hver termin betaler du 2,04%/4 i rente af din hovedstol.
    Der beregnes 4%/4 i rente af din obl.restgæld, som bliver et større beløb.
    Forskellen lægges til din obl.restgæld, og ved næste termin gentages kunststykket.

    Omvendt hvis kursen er under 100, så går en del af din rente til afdrag på obl.restgælden, osse selvom lånet er afdragsfrit.

    #148508
    thsvForfatter

    jeg har nu regnet lidt på dine tal:
    Kurs 101,7 giver en rente på ca. 2,29 ved 4% F1, der løber et år, så noget er galt med dine tal. Din opgivne rente passer med en kurs 101,95.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.