Investering for lånte penge

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87051
    AnonymForfatter

    Vi har bygget nyt hus, som er vurderet til 2.000.000 kr. Jeg skal låne 1.050.000 kr. i kreditforening. Jeg har ingen gæld. Vi vil tage et 4% fast i 30 år. Når alle faste udgifter er betalt, så vil vi have ca. 60.000 kr./pr. år i overskud.

    Mit spørgsmål er: Er det en god ide at låne 150.000 kr. ekstra (i alt 1.200.000 kr. i kreditforening) til at invester for?
    Skal jeg selv invester eller vælge en investeringsfond fra en bank? Jeg kan også sætte dem ind på en ratepension, som jeg har igennem mit arbejde.
    Jeg er 30 år.

    #105580
    MichaelForfatter

    Nej, det er efter min mening aldrig en god idé at investere for lånte penge. Hvis investeringen går galt, dvs. giver et negativt afkast, så straffes du dobbelt, idét du skal betale renter på hele lånet og samtidigt har tabt penge på investeringen. Brug istedet nogle af de 60.000 kr. i frie midler til at investere med og gå så ind med den indstilling, at “pengene er tabt". Det skal forstås sådan, at I skal kunne tåle at tabe pengene uden at det får indflydelse på jeres dagligdag.

    Derudover vil det være en god idé, at indsætte lidt ekstra på din ratepension – især hvis du betaler topskat, da der så vil være fuldt fradrag af indbetalingerne. Der bør indbetales ca. 15% af din løn til en pensionsordning hvis du er 30 år, så hvis din arbejdsgiver indbetaler f.eks. 10%, bør du lægge ekstra 5% til.

    Personligt holder jeg mig langt væk fra investeringsforeninger, da de æder alt for meget i “administration". Der kan være en god idé at benytte en investeringsforening dog, hvis man intet aner om investeringer og ikke vil bruge tid på det.

    #105584
    NultopskatForfatter

    Dit huskøb er jo også en investering for lånte penge, så helt fremmed er tanken vel ikke.
    Hvis du, som jeg, høreer til den del af befolkningen der har positiv kapitalindkomst, er der skattefordel ved at lånepenge og sætte dem i aktier.

    #105588
    MichaelForfatter

    Jeg betragter faktisk slet ikke mit huskøb som en investering. En investering skal kunne realiseres og det kan et hus som bekendt kun ved at man sælger det. Jeg undrer mig derfor ofte når jeg læser i pressen om “forbrugsfest pga. stigende huspriser". Selvom mit hus er blevet 60-70% mere værd siden jeg købte det, er jeg jo ikke blevet en pind rigere af den grund. Det eneste man kan bruge friværdi til, er at låne penge – og lån skal som bekendt betales tilbage.

    Men i sidste ende er det jo et temperament-spørgsmål. Er man villig til at løbe en risiko, kan der da muligvis være penge at tjene ved at låne til investering – men det er alt andet lige mere risikobetonet end at handle for frie likvide midler.

    #105590
    NultopskatForfatter

    Hej Michael

    Det er vel et definitionsspørgsmål om huskøb er en investering eller ej.
    Men hvis alternativet er at leje, så må køb være en investering.
    Prøv at spørge Kreditforeningen, de er ikke i tvivl…

    #105596
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Du skriver at i har 60.000 ,- i årligt overskud efter faste udgifter.
    Hvis 60.000,- årligt skal dække hele dit privat forbrug, mad, tøj, fornøjelser,rejser osv. kommer du nok til at sidde noget stramt i det.
    Ikke at det ikke kan lade sig gøre for der er da nogle der har mindre til dem selv efter faste udgifter men hvis du vælger at låne ekstra koster det jo lidt mere månedligt og hvis du så taber en del af de lånte penge og ikke får noget udbytte er der meget lidt tilbage at stå imod med overfor f.eks uforudsete udgifter.

    #105602
    AnonymForfatter

    Hej AB

    I de faste udgifter er vores mad, tøj, rejser osv. incl. Det der ikke er med er vores lommepenge.

    Dvs. at vi har 5000 kr/mdr. til fri rådighed.

    #105604
    AnonymForfatter

    Ok så forstår jeg det lidt bedre.
    Men man plejer nu ikke at regne mad ,tøj osv med som en fast udgift men ok sådan kan det jo også gøres.
    Men jeg syntes nu stadigvæk at det er uklogt at lave “gearede" investeringer.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.