F5 lån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89899
    AnonymForfatter

    Hej

    vi skal til at låne penge til et nyt hus, vi skal låne ca 2.100.000 i realkredit og 220.000 – 280.000 i banklån (friværdi konto). Mit spørgsmål går på hvilke ulemper der er ved et F5 lån, renten er lidt højere end F1, men til gengæld er jeg sikret i lang tid. Jeg tror renten har nået bunden, derfor vil jeg gerne låse i længere periode.

    Alternativ har jeg overvejet fastforrentet 5% med pause, for at betale banklånet ud, men kursen er vildt dårlig på 5%pause lige fortiden.

    Måske er det en helt 3. løsning jeg skal bruge, F1 lån er udelukket, da jeg regner med at renten stiger igen til januar.

    Mvh.
    Jacob

    #138922
    thsvForfatter

    F5-lån kan være det rigtige valg, ingen kan dog spå om rentesituationen om 5 år.
    Når lånet skal være afdragsfrit er et Flekslån det rette valg, da kurstabet ved 5% afdragsfri er over 5 kurspoint.
    Ulempen ved F5-lånet er den højere rente, og generelt er Flekslån jo inkonvertible, men har ingen betydning, når du tror på stigende kort rente.
    Jeg syntes du lyder, som om du har besluttet dig for at F5-lånet er det du vil have.
    Jeg havde dog valgt F3-lån i din situation, men ligemeget med det.

    #138948
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, jeg er ikke helt besluttet endnu, men tror dog det ender med f5. Jeg havde slet ikke tænkt på afdragsfrit f5 lån, jeg har lige regnet på det, og det ser fornuftigt ud, så jeg kan have en løbetid på 5 år til banklånet, det vil i hvert fald give luft hvis renten så er steget om 5 år.

    Er det ikke rigtigt forstået at hvis renten er steget om 5 år, så vil mit f5 lån formentlig være under kurs 100?

    #138968
    thsvForfatter

    Nej, det er ikke rigtigt forstået.

    Flex-lånet er et kontantlån, så værdien af restgælden ved afdragsfrit lån er den samme om 5 år, som ved optagelsen.
    Obligationerne bagved udløber om 5 år, så deres kurs er 100 til den tid.

    Men hvis renten er steget, vil obligationerne ganske rigtigt have en dårligere kurs end nu. Dette kan f.eks. give sig udslag i en rente på 6% på F5-lånet ved refinansiering, men din gæld vil som sagt være uændret. Hvis renten derefter falder vil kursen på de bagvedliggende obligationer stige, og du kan ikke indløse lånet til kontantværdien, grundet den højere kurs.

    #138970
    AnonymForfatter

    Hvad med et F1’er, der skal refinanseres til december. Der kan du så påny tage stilling til F5 eller 4-5% obligationslån, hvis kursen er bedre.

    #147052
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg er netop igang med de samme overvejelser og har fået forklaret af min bank, at der er en frist indtil 30/11 mht. valg F1, 2, 3 osv. med en omkostning på 500,- kr.

    Jeg er mere optaget af at vide hvorfor F3 kunne være et mere fornuftigt valg end F5? Der er jo heller ingen der ved hvor renten er om 3 år?

    De influerende faktorer er: Renten og Kursen ved optagelse og indfrielse.
    Lige nu ønsker jeg at fastholde renten på det nuværende lave niveau, ved at vælge en længere periode end 1 år.
    Kursen kan udvikle sig ugunstigt på F3 og F5 med størst vægt på sidstnævnte, hvor kursen på F1 altid ligger meget tæt på 100.

    Derfor kan F2…F10 lånene blive dyrere at indfri end F1, men F1 er mere “online" med markedet og dermed hele tiden afregnes ved “kasse 1".

    Jeg ser frem til en kommentar!

    #147064
    NultopskatForfatter

    Renten på F1 kontra F3 og F5…afspejler markedets forventning til renteudviklingen de næste 5 år…Markedets forventning er ikke nødvendigvis afspejlet af paneldeltagerne.

    Der er flere scenarier beskrevet tidligere under lignende tråde..dette spørgsmål er stillet temmelig mange gange de sidste par måneder.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.