Råd om RK lån med 10 års tidshorisont

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89882
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker-brugere

    Jeg har læst med længe, men først nu dristet mig til at oprette mig som bruger.

    Jeg står i den situation, at jeg har købt en lejlighed, hvor jeg skal have optaget et rk lån på 1.840K kr.

    Min tidshorisont i lejligheden er 7-10 år.

    Jeg har primært overvejet at tage et afdragsfrit 5% obli. lån, så jeg kan høvle af på banklånet først.

    Jeg er dog ikke 100 % sikker på, om det er den mest hensigtsmæssige løsning, idet jeg “kun" skal være der i max 10 år.

    Kan det måske bedre svare sig med et 10 års 4% lån? Grunden til jeg ikke er sikker, er fordi, jeg ikke ved, hvordan kursen opfører sig når lånet nærmer sig sin afslutning.

    Hvis kursen automatisk går mod kurs 100, når lånet udløber, kan det jo måske bedre svare sig med det lange 5%, hvor man så på sigt kan vinde på de rentestigningen, der måske nok kommer i den tid.

    Kan det svare sig at tage en F1 og så omlægge til 5% obli. når det udløber, eller er det for dyrt med de udgifter der er forbundet med at oprette de 2 lån, samt den generale usikkerhed?

    Jeg vil selvfølgelig spørge min bankrådgiver også, men de er jo ikke nødvendigvis den bedste rådgivning.

    Håber nogle kan dele nogle erfaringer eller råd.

    Hilsen

    Martin

    #138822
    thsvForfatter

    Dit lån er stort, så konverteringsomk. ikke så slemme (koster 10-12.000 kr).

    3 muligheder:

    1) afdragsfrit 5% til ca. kurs 94 vil koste dig ca. 108.600 kr i renter&bidrag, men forkastes, da kurstabet nok bliver realiseret indenfor et par år.

    2) Nordeas stående lån på 4% til kurs 98,5 giver sikkerhed for ydelsen i 10 år = ca. 85.000 kr, kursrisikoen er på 1,5 point ~ 30.000 kr. over de 10 år.

    3) Flex-lån til 2,8 % giver den klart laveste rente, men osse usikkerheden om stigende renter. Ydelse ved afdragsfrihed ca. 61.600 kr.
    Flex-lån er kontantlån, så ingen kursrisiko på dem.
    En mulighed kunne være et F3-lån, der giver en lidt højere rente, men den er så kendt i 3 år, og kursen er over 102, så ikke så risikabelt ved en evt. omlægning til fastforrentet lån, når 4% 30 år åbner og kommer over kurs 95.
    Et F1-lån vil altså give dig 30.000 kr mere årligt til afdrag på bankgælden, og ikke risiko for kurstab, så ingen tvivl i mit sind!

    #138848
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.

    Optages F lån altid til kurs 100, men indfries til aktuel kurs før tid, og kurs 100 ved udløb?

    Hvordan opfører flekslånenes kurs sig ved yderligere rentefald – stiger/falder?

    Jeg kan personlig godt sove fint om natten ihvertfald det næste 1½ år uden at frygte store rentestigninger – så spørgsmålet er jo, om det bedst ville kunne svare sig med en F2 @ 2,75% til kurs 102 eller F1 @ 2,84% til kurs 100 (hvor man formentlig får det lidt billigere efter nytår)

    Hvilke samfundsfaktorer diketere i øvrigt den lange rente? Den følger jo åbenbart ikke den korte i helt samme hastighed.

    Tak endnu engang. 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.