Finansiering af 2 lejligheder

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87032
    AnonymForfatter

    Min kontante beholdning udgør 1,5 mio. kr. Jeg står overfor at skulle finansiere to ejerlejligheder til henholdsvis 2,2 mio. og 2,6 mio.:

    En lejl med indflytning og betaling i september 2006 og en anden lejl med indflytning og betaling i april 2007.

    Tanken er at sælge den første umiddelbart efter indflytning i juni 2006 for herefter at flytte ind i den næste i februar 2007.

    Jeg får forskellige meldinger fra to banker vedr. den mest fordelagtige finansiering af den første lejlighed, hvor jeg står og skal låne 600.000 kr.

    Danske bank ønsker at finansiere de to lejligheder udelukkende med realkreditlån selvfølgelig gennem Realkredit DK

    Amagerbanken derimod er lidt mere kreativ og ønsker at finansiere den første lejlighed med indflytning i juni via en mellemfinansiering i form af et boliglån til 5,25 % pa. og med en stiftelsesprovision på 5000 kr. Sikkerheden udgør transport i provenuet ved salg af lejligheden. Herefter følger realkreditfinansiering af lejl nr 2.

    Argumentet lyder fra Amagerbanken, at jeg gennem boliglånet uden sikkerhed i ejendommen undgår at betale stempelafgift på 1,5 % af lånesummen (600.000 kr.) i modsætning til et realkreditlån. Dermed skulle Amagerbanken ifølge banken selv være den billigste.

    På den anden side betaler jeg jo gennem boliglånet i Amagerbanken en væsentlig højere rente end et realkreditlån og hvis jeg skulle være uheldig -og ikke umiddelbart kunne sælge den første lejlighed – kan renteudgifterne jo løbe væsentligt højere op end på et realkreditlån.

    Er der nogle der har et godt råd???

    Er Amagerbankens forslag fuldstændig hen i vejret ???

    På forhånd mange tak

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.