Arv af sommerhus, 3 søskende

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89589
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi er 3 søskende der har arvet et sommerhus.Den ene vil gerne købe huset men bliver ved med at sige at han vil have det til ejendomsvurdering – 15% og det synes jeg ikke er rimelig over for os andre to. Kan han købe det til det eller kan vi gøre indsigelse imod det. Ejendomsvurdering er 740.000,- og jeg tror huset har en salgspris på ca. 900.000,- men har ikke haft en mægler ude at se endnu. Der er gæld i huset på omkring 200.000,- Vi skal i skifteretten snart og han presser os lidt til at få et svar om han kan købe det eller ej. Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål da jeg bare ikke lige ved hvad jeg skal stille op lige nu.

    Tak

    #135336
    NultopskatForfatter

    Tjae..Der er jo muligheden for at mægleren siger at prisen er 500.000,- og forventet liggetid 6-9 mdr..Sommerhuse går jo lidt trægt for tiden. Tvivler på ret at mange ejendomme kan holde vurderingsprisen lige nu, men alt afhænger jo af beliggenhed, tilstand og lokalområdet. Så få en mægler ud så er problemet løst, men med muligheden for at vurderingsprisen ikke holder…

    #135388
    AnonymForfatter

    Hej Britt
    Det sker tit, at søskende bliver uvenner i forbindelse med arvesager, bl.a. på grund af problemstillinger som den du beskriver. Så I skal nok overveje, hvor meget penge betyder i forhold til at have det godt med hinanden. Skifteretten vil opfordre jer til at få en advokat til at hjælpe med bobehandlingen, og selv om det koster penge, ved jeg af egen erfaring, at de er givet godt ud. Prøv evt. at få en fast pris hos advokaten.

    Ejendomsvurderingen minus 15% er den pris, som Skat accepterer som handelspris for boliger mellem nærtstående familiemedlemmer uden at påligne gaveafgift – medmindre en ejendomsmægler har fastsat en lavere markedspris. Din bror har ikke krav på at købe sommerhuset til ejensomsvurderingen minus 15% – prisen skal accepteres af alle parter. Hvis du mener, at den “rigtige" handelspris er højere, kan jeg godt forstå, at du ville føle dig snydt ved at lade din bror købe huset til en lavere pris.
    Der er imidlertid en anden finesse, man skal være opmærksom på: jo lavere handelspris, des mindre skal der betales i boafgift. Det vil derfor være en fordel, set ud fra en helhedsbetragtning – at holde salgsprisen så lav som muligt og kompensere de søskende, der ikke købte sommerhuset, ved at køberen giver afkald på sin del af arven.

    Eksempel 1 – køb til markedspris 900.000 kr.
    Gæld 200.000, boet modtager 700.000.
    Bundfradrag for boafgift 2009: 264.100. Boafgift: 15% af 435.900 = 65.385.
    Til fordeling mellem tre arvinger: 634.615, til hver: 211.538.

    Eksempel 2 – køb til ejendomsvurdering minus 15%
    Ejendomsvurdering: 740.000. Salgspris: 629.000. Gæld: 200.000. Boet modtager 429.000.
    Bundfradrag for boafgift 2009: 264.100, Boafgift: 15% af 164.900 = 24.735.
    Til fordeling til arvinger: 404.265.
    Hvis vi antager, at sommerhusets faktiske værdi er 900.000, har køberen allerede “modtaget" 271.000 kr. og giver derfor afkald på sin del af arven, og de to øvrige søskende modtager hver 202.133.

    I forhold til eksempel 1 får de to søskende, der ikke køber sommerhuset, ca. 10.000 kr. mindre udbetalt, men der findes sandsynligvis andre værdier i boet, som kan udligne denne forskel. Hele regnestykket afhænger dog af, at markedsprisen for sommerhuset faktisk er 900.000 kr., så det er vigtigt at få en vurdering fra en fagmand.

    Så mit råd vil være, at du ikke skal lade dig presse til at give din bror et svar. Insister på at inddrage advokat og ejendomsmægler, de kan som professionelle se fuldstændig nøgternt og uden følelser på situationen. Og så håber jeg, I kommer igennem arvesagen uden for mange konflikter.
    Venlig hilsen
    Tove

    #144354
    AnonymForfatter

    Kære Stjernen,

    Jeg ved atdeter et stykke tid siden og at tingene kan have løst sig mellem jer søskende på nuværende tidspunkt, jeg henvelder mig dog alligevel. Jeg er er tv-tilrettelægger fra Bastard Film, og er ved atforetage research om konfliter mellem bl.a. søskende. Jeg vil derfor høre om du/i har lyst til en uforpligtende sank om jeres erfaringfer. Jeg kan træffes på heidi@bastardfilm.dk.

    Venligste hilsner,

    Heidi

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.