Køb af hus & Valg af realkredit lån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89267
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har tænkt mig at købe et parcelhus til
    (kontantpris) 3.8 millioner kroner. Jeg vil lægge
    1.9 millioner kontant (opsparing)….resten (1.9 millioner)
    skal financeres med et Realkredit lån.

    Det realkredit lån jeg optager i
    forbindelse med huskøbet, har jeg imidlertidig tænkt
    mig at indfri indenfor 1-2 år (når jeg har
    solgt min nuværende bolig).

    Mit spørgsmål er:

    Hvadfor et realkredit lån vil være den billigste løsning
    for mig når ovenstående tages i betragtning?

    Vh.

    John

    #131834
    MichaelForfatter

    Uden tvivl en F1’er (med eller uden afdrag), da dette lån har mindste kurstab. Lånet kan så indfries ved førstkommende refinansiering til kurs 100 efter boligsalget.

    #132036
    AnonymForfatter

    Måske skulle du overveje et variabelt banklån med en rente som er variabel med en officiel rente (fx nationalbankens indskudsbevisrente) plus et fast tillæg. DB har et prioritetslån af den type.

    Jeg tror på fortsatte rentefald og smilede selvfølgelig lidt i fredags da renten blev sat ned. Måske vil jeg indenfor kort tid kunne nøjes med at betale det faste tillæg på 1,2% i rente 🙂

    #132070
    AnonymForfatter

    Uden tvivl et prioritetslån i banken – optages og indfries til kurs 100…

    Husk på at der også er kurstab på et F1 lån!!!!

    #132090
    thsvForfatter

    Var også min tanke, da renten på prioritetslånet jo reguleres ned, efterhånden som nationalbanken justerer renten ned.
    Men den lave rente på et F1-lån tiltaler mig, og omkostningerne ved optagelse er vel ca.
    Kurtage 2.900
    Lånegebyr 2.000
    Tinglysning 2.000
    Altså 6.900 kr til Realkreditinstituttet.
    Stempel 1,5% 29.100
    Tinglysningsafgift 1.400
    Altså 30.500 til staten, medmindre der er et lån, der kan genbruges!
    Lånet bliver på 1,938 mill. incl. omkostninger, og en obl.hovedstol på 1,949 mill, svarende til det beløb, der skal købes obligationer for ved indfrielse udenfor december måned.

    Boligprioritetslånet koster mindre i oprettelse, men renten er højere end F1-lånets 4,6% + bidrag.

    Måske din bank vil låne dig beløbet som en slags mellem-finansiering mellem de 2 bolighandler, med ved ikke, hvad renten er på sådant noget nu om dage.

    #132110
    AnonymForfatter

    Jeg har et boligprioritetslån/banklån til Nationalbankens indskudsbevisrente plus et fast tillæg på 1,2%. Pt i alt 4,95%.

    Hvis F1’eren pt har en rente på 4,6% så vil bidraget ligge i niveauet 0,3% og op til omkring 0,5%. Dvs. en rente på cirka 4,9% til 5,1%.

    Så her synes jeg at boligprioritetslånet er det bedste valg – i hvertfald det næste års tid hvor renten nok vil være faldende.

    Man skal dog være sikker på at tillægget er fast og ikke kan ændres efter bankens for godt befindende.

    #132136
    thsvForfatter

    Helt enig, i at boligprioriteten er bedre, hvis du kan få den med et tillæg på 1,2%, det tror jeg bare ikke du kan i det nuværende marked!
    Ligeledes er boligprioroteten dejlig fleksibel, da man kan indsætte penge til samme rente.

    #132204
    AnonymForfatter

    Jeg fik tillægget på 1,2 i slutningen af oktober i år. Jeg mener stadig man kan få et tilsvarende tilbud – men ingen tvivl de skiller fårene fra bukkene for tiden og øger rentespændet for alle bankprodukter.

    #133518
    testForfatter

    er de 1,2 vrikelig fast eller bare sådan Eik bank fast?

    #133616
    AnonymForfatter

    Tillægget er helt fast.

    Men når man optager lånet kan tillægget blive fastsat i intervallet 1,2 til 2,5 og dette tillæg er for mit vedkommende fast i 30 år.

    #133632
    testForfatter

    hej henrik lyder godt måske sku man check med var det danske bank du havde?

    vi var også nogen der trode at det tillæg var “fast" hos scandiabank men det var jo så ikke fast efter at eik bank kom til

    #133728
    AnonymForfatter

    Jeps – danske bank. Nordea har noget tilsvarende.

    Du kan hos begge banker og evt. andre samtidigt. De sikkert have det samme materiale for at kunne vurdere hvad de kan tilbyde dig:

    – Budget over faste udgifter
    – Seneste årsopgørelse fra SKAT (også for evt. ægtefælle)
    – 3 sidste lønsedler (også for evt. ægtefælle)

    Hvis du kan sende materialet elektronisk er det jo meget let at tage kontakt til flere banker og så sende materialet på mail når de spørger om det.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.